Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Místo sponzoringu vysíláte reklamu, vytkl České televizi Komárek

  17:38aktualizováno  17:38
Česká televize čelí opakovaně kritice za sponzorské znělky na kanále ČT1. Ve středu jí podobu sponzoringu vytkl šéf volebního výboru, poslanec Martin Komárek. Ředitel ČT Petr Dvořák hájí postup televize tím, že se skryté reklamy nedopouští. ČT se však pro jistotu zavázala, že po sobě neodvysílá víc než tři vzkazy sponzorů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek)

„Pod záminkou sponzorského vzkazu se na Českou televizi (ČT) dostala čistá reklama,“ uvedl na středečním jednání volebního výboru jeho předseda, poslanec ANO Martin Komárek. Sponzorské vzkazy se vysílají vždy před a po daném pořadu a nejsou ohraničeny reklamní znělkou.

„K tomuto názoru mě dovedly dopisy lidí i můj osobní pocit, má intuice, která samozřejmě může být mylná. Liteře zákona tady nevyhovujeme z celého úhlu, protože sponzorské vzkazy vykazují všechny znaky reklamy. Je v nich produkt, popisují se tam kvality produktu a případně i jeho cena,“ vysvětlil Komárek.

„Není pravda, že se jedná o jakousi skrytou reklamu, protože sponzorské vzkazy, které se vyskytly na ČT, se vysílají na všech ostatních televizích v nezměněné formě. To znamená, že to není tak, že by agentury či klienti připravovali specifickou formu sponzoringu, která by byla poplatná jen ČT,“ opáčil mu generální ředitel ČT Petr Dvořák.

„Pokud by reklamou byly, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání by na to dokázala reagovat. My jsme za léta 2012 až 2014 nedostali žádnou pokutu, že bychom porušili zákon. Dostali jsme jen několik upozornění, která jsme dokázali vysvětlit,“ dodal Dvořák.

Správní řízení kvůli Minutkám s Pawlowskou

Vysílací rada v lednu zahájila s ČT dvě správní řízení kvůli sponzoringu a na něj navázaném pořadu Minutky paní Haliny. Podle rady nejméně jeden díl minipořadu vykazoval vlastnosti reklamy. Pořad přitom běžel na ČT1, kde reklama nemá co dělat (více čtěte zde).

Sestříhání prezidentových slov v Událostech

Volební výbor se ve středu vrátil také k sestříhání slov Miloše Zemana v Událostech (více čtěte zde). Nic zásadního ale už krátká rozprava nepřinesla. Poslanci se shodli na tom, že to byla chyba editora, nikoliv cenzura. Podle nich ČT už přijala opatření k posílení editoriálního dohledu nad Událostmi, což je adekvátní opatření. Stejně jako přeřazení daného editora na nižší pozici.

„Zareagujeme standardně jako při všech jiných upozorněních. Napíšeme radě vysvětlení a očekáváme, že jim bude stačit k tomu, aby (radní) uznali, že jejich názor neplatí,“ řekl iDNES.cz Dvořák. Na otázku, zda Minutky paní Haliny nepřekročily hranice omezující reklamu na ČT1, Dvořák dodal: „Nechci to hodnotit, protože konkrétní detail neznám.“

Dvořák poslancům volebního výboru ve středu řekl, že televize má striktně rozlišenu podobu reklamy a sponzoringu. „Sponzorský vzkaz nesmí vybízet k nákupu a zároveň nesmí uvádět cenu, porovnání zboží, služeb, hodnocení nebo výhody,“ uvedl Dvořák s tím, že všechny sponzorské vzkazy na ČT tomuto vyhovují. 

Tři sponzorské vzkazy a dost

Ředitel ČT také uvedl, že v televizi existuje interní omezení, které například říká, že televize nesmí odvysílat naráz víc než tři vzkazy sponzora po sobě. „Abychom diváky ‚příliš‘ neobtěžovali komerčními produkty,“ vysvětlil omezení ředitel ČT.

Interní pravidla televize sdělila také Radě ČT. Podle jejího předsedy Jaroslava Dědiče se kromě množstevního omezení zavázala, že žádné sponzorské vzkazy nebudou na dětském kanále ČT:D. 

Podle Dědiče sponzorských vzkazů na ČT za poslední tři roky ubylo. Dvořák pak vyčíslil, že v roce 2013 bylo sponzorských vzkazů na ČT1 přes dvanáct tisíc, o rok později to bylo 10,5 tisíce. „A to není proto, že bychom neměli šanci sponzorské vzkazy prodat,“ míní ředitel. Jako příklad jmenoval pořad Star Dance, kde by podle něj nebyl problém umístit i pět sponzoringů v řadě.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.