Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ticho je na hřbitově. Ve třídě má být šrumec, říká propagátorka inkluze

V její škole se učí děvčátka zámožných rodičů spolu s těmi nejchudšími z ulice. Děti se vyučují i navzájem, vzdělání tak pro ně nabírá další rozměr, říká sestra Cyril Mooney, která téměř šedesát let učí v Indii a šíří inkluzivní vzdělávání. Rozhovor pro iDNES.cz vznikl během její návštěvy Prahy, kde vedla kurz pro učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V29á94c76l69a41v 43V83a45n46ě46k 2673193278381

Český vzdělávací system  by se měl poucit uz z nadpisu. Vychovávat puťky bez schopnosti formulovat svuj názor mu jde doposud dokonale.

+2/0
11.5.2015 8:05

P56e98t38r 90L43a51š75t86o37v20i17č24k32a 6693797527513

Vzdělávat chudé děti v Indii je jistě bohulibá činnost a vzhledem k jejich touze po vzdělání to bude i radost.

Bohužel, ona přenositelnost metody končí, krom mnohého dalšího, i tady: "Dívky z ulice někdy s sebou přivedly i malé bratříčky, kteří potřebovali, aby se o ně starší sestra postarala. Když vyrostli a bylo jim tak osm, devět let, začali více zlobit a přešli do chlapecké školy."

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sestrou-cyril-d02-/zahranicni.aspx?c=A150508_164219_domaci_zt

Jednak se jedná zjevně o dívčí školu a kdo začne zlobit, je přeřazen, z toho by zřejmě různé neziskovky zelenaly vzteky a vesele podávaly žaloby na takovýto diskriminační systém ;-D

0/0
11.5.2015 7:57

P96e61t85r20a 94N66o44v22á48k44o74v43á 7768956324328

No hlavně je popisovanáinkluze o tom, že navzdělání nemají nárok pouze bohatí, kteříto mají z čeho zaplatit, ale můžou pomoci i chudým. Což je jaksi pro naši zemi, kde je devítiletápovinná školní docházka, bezpředmětné.

Nicméně myšlenka, že seděti mohou učit vzájemně, je skvělá a na některých českých školách se využívá. Nicméně ne na všech, protože to vyžaduje jiný způsob vzdělávání. A při stěhování nebo změně školy to ztěžuje prostupnost. Ale hodilo by se nám trochu pozměnit školy tak, aby ti, kterým něco jde, mohli navštěvovat hodiny třeba se staršími, kteří už jsou v předmětu dál, a naopak ti, kterým něco nejde, mohli opakovat nebo jet pomaleji. Jenže to chce hodně dětí v jedné škole nebo víc peněz ve školství, aby nebyl problém mít ve třídě třeba 8 dětí.

0/0
11.5.2015 8:24

A57n43n27a 38T74v55a83r31ů42ž66k65o62v26á 4211246655928

Jak to chcete dělat, když se zavrhly osnovy, každý si učí co chce a jak chce?  Lituji ty, kteří se přestěhují. Když jsem já viděla, že dcera něco nepochopila, vysvětlila jsem ji to, pokud to bylo málo, zjednala jsem na krátkou dobu doučení. V tom bývalém školství bylo zvykem, že v hlavních předmětech se učitel zeptal, kdo nové učivo nepochopil - to byli někdy i nejlepší žáci - zůstal s nimi po vyučování a látku jim znovu vysvětlil. To není otázka peněz nebo všelijakých experimentů, které naše školství vedou ke stále většímu úpadku, to je otázka organizace a spolupráce učitelů, žáků a rodičů,

0/0
11.5.2015 14:46

M93a70r56t41i27n61a 41M92o77u93d17r10á 7520593246839

Uvedené děti se podle všeho liší pouze výší konta svých rodičů (pokud vůbec nějaké mají), ale fyzicky a mentálně jsou víceméně rovnocenné. Není tedy problém, aby pokročilejší doučovaly méně pokročilé. Zvláště mají-li tyto motivaci.

Není inkluze jako inkluze, navíc Indie není ČR (naštěstí).

+3/0
10.5.2015 23:26

W91a73l35t61e24r 76D51i77v63i77š 6377112802942

Ten rozhovor je velmi zajímavý a podnětný k zamyšlení. Ale běda, když se najde blouznivec, který by se to snažil převést sakumprásk do českých podmínek. Systém, tak jak je popisován, bude funkční tam, kde alternativou je pro děti vyloučení ze školy, bída... V Indii taková škola dává dítěti velmi mnoho - jak sama říká, dostane se tam jedno z dvaceti, a to se bude hodně snažit tam zůstat. A paradoxně její inkluzivní systém má v sobě rozpor v podobě děleného školství pro chlapce a dívky. V ryze dívčí škole může podobná inkluze fungovat lépe než v ryze chlapecké.

Ale přesto jsou tam věci, které jsou plně platné i v našich podmínkách a bylo by možné se jimi inspirovat. 

Jednak je pravdou, že tichá třída je mrtvá třída. Systém výuky, kdy učitel(ka) cosi vykládá tichým žáčkům, které hltají každé slovo, je ve své podstatě mylný. Většina dětí to prostě nevydrží, neudrží pozornost po celou vyučovací hodinu. Některé prostě "vypnou", některé budou zlobit. Navíc samotné memorování znalostí neprodukuje vzdělané lidi.

Další věc s tím přímo souvisí: "Když dáte šest zlobivých dětí dohromady, dáte jim projekt, něco zajímavého, co mají dělat, přestanou zlobit. Dítě většinou zlobí jen proto, že je bystré, ale přitom se nudí." To je naprosto přesné a tuto zkušenost jsem udělal s dětmi mnohokrát (byť nejsem učitel). Zejména bystré děti potřebují získané znalosti hned zkusit v praxi, vyzkoušet je a využít. 

A třetí věc, která skutečně funguje, je předávání znalostí dětmi. A tím nemyslím nutně to, že samy děti mají jít učit jiné děti, ale to, že když pracují ve skupině, mohou si navzájem pomoci s pochopením mnoha znalostí. Někdy je pro děti mnohem přístupnější informace, kterou jim podá kamarád takovými slovy, která jsou jim blízká. Stejně tak je velmi cenné pro každého, nejen pro dítě, když vidí používání aktuálně získaných dovedností u svých přátel, spolužáků, kolegů. To jsem dobře zažil na některých školeních dospělých.

Určitě by tedy našemu školství pomohlo mnohem více praktické výuky.

+4/0
10.5.2015 22:35

J36a30n 19S50t82o34d75o89l39a 7811850443960

Souhlasím, jen prosím o důvod toho, proč by podobný systém nefungoval v chlapecké škole. Zvlášť když jim tolerují živost, tak bych u kluků neviděl žádnou překážku pro vzájemnou spolupráci.

+1/0
10.5.2015 22:41

P60e75t30r88a 17N51o77v34á46k87o13v78á 7278296774778

Jsem holka, takže to možná vnímám trochu jinak. Nicméně dnes už učitelky na prvním stuni netrvají na frontálním vyučování a přísné kázni. Ale zase když jsem tu výuku viděla, tak nevím, jestli ty děti pochytí všechno, co mají. Na mě šílený šrumec, pořád si někdo někam chodí na záchod, pro kapesník, umýt ruce, jinam.

Divíme se, že děti neví, kdo je Jidáš Iškariotský, na druhou stranu ale zase nechceme, aby při učení musely sedět potichu v lavicích a jen přijímat informace od učitele. Ale jak skloubit klid a zároveň nechat děti se pohybovat...

+1/0
11.5.2015 8:29

A49l33e40x22a81n66d86r 89K12o76s88t17k11a 8442528746784

Hlavní (a obrovský) rozdíl je v tom, že ONA vzdělává děti, které se chtějí vzdělat. Vědí, že když budou umět číst, psát, počíat, umět anglicky, tak se uživí lépe než jejich rodiče. MY vzděláváme děti, které jakékoliv vzdělání a dovednosti odmítají. Tedy krom dovednosti v hraní na automatech, kapsářství, prodeji drog a podobně, které jim škola neposkytne.

+6/−2
10.5.2015 23:12

P78e89t12r42a 87N30o58v12á70k88o41v16á 7718646154968

Jenže projektová výuka dělá bubliny, chybí návaznosti. To je problém, s kterým učitelé bojují.

0/0
11.5.2015 8:31

K22a89t58e55ř32i24n92a 88V40a86š39á61k70o32v12á 5441382989475

jo, a klasicke vzdelani podle vas bubliny nedela ? Podle me jich dela daleko vic. Delaly se napr. testy, kdy se informace, kterou se dozvite v ramci jednoho predmetu, dala do otazky v predmetu jinem - tri ctrtiny deti nebyly schopne odpovedet. Pritom v ramci predmetu, ve kterem to "brali" to vedela drtiva vetsina.

Cilem neni to, aby deti byly encyklopedie, ale aby si umely informace dohledavat,vedely, kam jit, umely premyslet, a resit problemy, a "naucily se ucit samy"

A pak je mi jedno, jestli maji "bublinu" nebo ne, kdyz budou potrebovat, vzdycky se zakladni info rychle douci.

Ja osobne si nepamatuju ani polovinu veci ze zakladky, a taky na co by mi byly ? Dulezite pro me je, ze kdyz je budu potrebovat, proste se je naucim. Stejne jsem se vzdycky nejvic naucila samovzdelanim, kdyz me neco zajimalo a intenzivne jsem se tomu venovala.

0/0
11.5.2015 9:00

J38a75k44u61b 12R80o19u21s 3763550834392

Velmi nesouhlasím s názory této paní.

0/−2
10.5.2015 21:23

J22a82n 19S88t54o93d29o56l64a 7961230123100

Mám pocit, že paní neprezentuje názory. Aspoň já tam žádné názory nevidím. Popisuje svoje zkušenosti.

+5/0
10.5.2015 23:00

V89á96c41l47a86v 95V77a71n26ě76k 2313763378551

Nikdo se ji na nazory neptal. Je na nas si udelat nazor na podklade jejich zkušeností.

+1/0
11.5.2015 8:08

J74o23s12e25f 42K55r57ů27p78a 4602422572508

Po řádové sestře matce Tereze další "jeptiška" která ukazuje Indům, že jejich hinduismus "má své mezery". 

Nějak si neumím představit, že by se nějaký hinduista nebo budhista stal světově známý tím, že by se v Evropě staral o chudé nebo nevzdělané. Asi na tom křesťanství přece jen  něco bude. ;-)

+5/−4
10.5.2015 20:58

J18i51r82i 40K62n41o60t21e82k 2769728898589

Bohuzel v regulovanych zemich zapadniho to nemuze fungovat, nebot je zde nastaveno zcela jine prostredi. Neexistuji zde chude deti v pravem toho slova smyslu. Deti, ktere by nemely kde bydlet, k obleceni jen par hadru, mnohdy nucene pracovat aby mely co jist. Takove deti jsou pak vdecne kazdemu, kdo jim dobrovolne poda pomocnou ruku. Navic touzi po vzdelani, chteji umet cist a psat, protoze vedi, ze vzdelani jim muze pomoci vypadnout z te bidy.

U nas bohuzel neexistuje motivace, stat se postara, zaplati, koupi, hovori se dokonce o pravu ditete na tablet ci osobni pocitac atd... Chudoba v podstate znamena jen mene a levnejsich veci, porad je to vsak vse daleko za hranicemi pro zivot nezbytnych potreb. Nase "chude" deti do skoly musi a alternativou ke skole neni tezka prace a hlad ale nicnedelani a poflakovani se po okoli. Proc by se tedy snazily, kdyz stat se vzdy postara? To same plati i pro dospele. Zapadni spolecnost je v tomto demotivujici jak pro ty "chude" tak i pro lidi, kteri by chteli pomahat. Stat chce mit vse pod kontrolou, neumozni jen tak provozovat soukromy sirotcinec nebo detsky domov...

+8/−1
10.5.2015 20:53

P16e66t94r15a 87N22o26v47á54k43o62v81á 7798566524728

Existuje tu hlavně povinná školní docházka, takže...

0/0
11.5.2015 8:33

O28t80o 15J38u54r68n30e43č46k68a 2443760441903

Svatá pano ochraňuj nás od těchto blounivců...

+1/−2
10.5.2015 20:10

Z45l38a34t83u48š89e 31J72e71l30í41n13k63o18v30á 1585822847182

A proč to řeší v zemi, kde se ke vzdělání dostane opravdu každí a zadarmo (včetně základních pomůcek).

V Indii a podobných zemí si sociálně a ekonomicky vyloučení váží vzdělání a jsou za každou možnost vděčni. U nás abyste "sociálně vyloučené" chytali do sítí a tahali do škol, kde stejně ignorují výukou a ještě znemožňují výuku druhých a terorizují jak spolužáky, tak učitele.

+12/0
10.5.2015 19:30

A48n64t94o67n61í13n 47S46c61h68i29n76d49l13e62r 8963337565949

mě to teda přijde ponižující, je to vlastně vzdělání "z druhé ruky"... nevím, asi to ti chudí musejí skousnout, ale přijde mi to drsný.

0/−5
10.5.2015 19:14

K17a61t51e55ř19i83n96a 51D14r21a23h87o84k59o67u95p35i50l69o72v79á 9116521682133

Vždy je si potřeba uvědomit co je alternativa. Ta je život na ulici či u rodičů, kteří často pijí a o děti se nestarají. A žádná škola samozřejmě.

+3/0
10.5.2015 19:20

A52n52t90o10n10í21n 95S11c86h76i55n96d19l85e83r 8633617425359

to souhlasím, že asi nemají jiné východisko. Ale sprostý je, že to nazývá inkluzí. nejedná se o plnohodnoutnou inkluzi - je to jen jakési delegování pedagogické zodpovědnosti na žáky, kteří to předávají dál. - asi na stejné úrovni jako by nějaké to bohaté děcko přišlo domů a začalo vypravovat své osobní služce, že si ve škole vyprávěli o literatuře atd.... tak to taky není inkluze - s tím rozdílem, že v tomto modelu ta služka "smí" dorazit do školy.

+1/−3
10.5.2015 19:28

L48u80c43i27e 80A17. 37S56u62l82o25v16s19k81á 5510667407153

A neučí se třeba tím, že to předávají dál?

+4/0
10.5.2015 19:56

K51a14t10e26ř85i97n81a 22V97a25š64á85k19o27v67á 5271302329185

to se deje jen prvni rok, kdybyste to cetl poradne, zjistil byste, ze druha faze je to, ze chudi jsou prijati do standartniho vyucovani - to uz inkluze je.

0/0
11.5.2015 9:03

S35t20a92n72d63a 43C27h70v70o46s25t 1672298

Pokud nemam rodice, co jist, kde spat, hrozi mi nebezpeci zneuzivani, drogy, nasili, ... tak potom pujdu rad do skoly, i kdybych se tam mel ucit zpameti Leninovy spisy.

+2/0
10.5.2015 19:24

K52r57y20š38t34o31f 93L45a44n68í18k 1219910755735

Tak nějak. Ale tím Leninem bych je netrestal :)

+2/0
10.5.2015 19:29

K96r47y90š60t28o57f 15L94a57n40í45k 1829670365215

Jenže tahle inkluze (aspoň už vím co to je) je nenasilna, pokud to dobre chápu. Když tam ta decka nepřijdou, tak za to nebude asi socialka popotahovat rodiče.

+3/0
10.5.2015 19:05

P74e82t57r44a 43N60o17v39á91k97o37v72á 7908506834618

Plnohodnotná inkluze, jak ji chápu já, je něco jako komunismus. Když budou všichni chtít, tak to půjde. Problém je, že nikdy všichni nechtějí.

Inkluze znamená, že budete všechnyděti vzdělávat společně. Takže budete mít ve třídě 4 běžné, 2 nadané, 1 s kochleárem, 1 znakující, 2 téměř nevidomé, 1 autistické, 1 s Downovým syndromem, 1 s ADHD a ještě tak dalším sedm s nějakými problémy. A teď si představte, že každé mu dítěti v tétřídědáváte to, co potřebuje. Já tomu říkám komunismus v praxi. V naprosto ideálních podmínkách je to splnitelné, ale kdyty ideání podmínky nastanou, že.

0/0
11.5.2015 8:41

J71a66n 53K73a32d54l63e48c 7707475626619

No a co té paní brání ukázat ten její vynález u nás? Nemuselo by být v té třídě zrovna 50 žáků, stačilo by 20 Romů a paní by utekla. :-/

+5/−2
10.5.2015 19:03

V96o88j48t35ě18c32h 92R34ů62ž56e42k 1237892184972

Pak se nikdo nic nenaučí.

0/−1
10.5.2015 18:48

D61a89v84i23d 53B72o78u72c25h24a62l 8889300299

U nich ano, tam jsou rádi, když se jim podaří zlepšit doslova cokoli. U nás je to nepoužitelné a jde jen o další pokus sluníček, jak dokázat, že ty jejich nesmysly mohou fungovat.

Ano, až tu budeme žit jako v Indii, můžeme přejít na indické metody. Do té doby bych s dovolením, zůstal u systému, který láká jejich studenty k nám, nikoli naše k nim...

+7/0
10.5.2015 18:55

P19e73t94r 96V54i42n13t59r12l64í67k 3566594971

Dost frustrující systém, on ten systém není zas tak špatný, ale realita ano :)

0/0
10.5.2015 18:23

P25e33t39r 82A23g55u11l57á85r 4337188870274

Země, kde většina lidí pracuje v zemědělství exportuje vzdělávací systém do průmyslových zemí.

+2/−1
10.5.2015 18:19

M25a32r20i55e 43V72a14š53í81č46k25o45v75á 3931113872298

No jo, holky z této školy jsou vzdělané, kašlou na kastovní systém a jsou samostatné. Bohužel, pak se setkají s realitou, že v tamní společnosti nemají místo, za to, že se někde potulují v noci, nebo chodí do školy je místní muži znásilní, připadně poté ještě ubijí k smrti. Děvčata tedy připraví na naprosto jinou společnost, než na tu, se kterou se poté setkají, na tu, kde vzdělané samostatné ženy nemají místo. Místo aby prováděla inkluzi chudych studentek, měla by spíše dbát na společné vzdělávání s muži a učit je, že ženy jsou jejich rovnocennými partnery.

+5/0
10.5.2015 18:16

J55a96n 23S80t57o91d84o78l74a 7731270603860

Tohle je úča z dívčí školy. I v šlánku psali, že mají i chlapecké, vedené podobně. Lepší věci pomalu zlepšovat, než nedělat nic. Indie je složitá, rozhodně to nejde vyřešit za krátkou dobu.

+2/0
10.5.2015 18:34

J70a88n 65B24a87č37o90v18č33i82n 1542544435855

Vystudovala zoologii a prosazuje inkluzi.Priznacne.

+3/−4
10.5.2015 18:12

J24o46s47e61f 10H69ř65e77b20í74č46e67k 7406353750672

Inkludovat lze všechny - černé, žluté, bílé, chudé, slepé, hluché, chromé, Vietnamce, Mongoly, Indiány, Ukrajince, Papuánce, jen ne ..., však víme koho.

+15/−1
10.5.2015 18:07

J98o86s91e93f 75N35o78v60á16k 1730963215

Indy.

0/0
10.5.2015 22:14

S31t23a67n36d24a 15C69h42v37o21s27t 1902318

A mozna bych pridal jeste dva postrehy:

1) ty zminovane indicke chude deti jsou zrejme deti ulice. Tedy nemaji zadne domaci zazemi, jako maji ceske cikanske (nechodme kolem horke kase) deti. Ti sirotci berou skutecne zminenou skolu jako ohromnou sanci, uz jen proto, ze tam muzou spat, jist,... proste zit. Uceni samotne, to je jen bonus navic a podle me to tak berou a uci se samozrejme rady. To je pro ne tou spravnou motivaci. Pro deti z cikanske rodiny toto nemuze fungovat, protoze pro cikanske dite je povinnost chodit do skoly ostuda.

2) proc do skoly chodi a berou jen devcata? Mozna je to podruzna otazka, ale presto me zajima.

+9/0
10.5.2015 17:53

L92u77c90i77e 30A95. 64S42u65l82o67v61s48k20á 5870677857543

Školní koedukace není běžná všude na světě, naopak, obvykle třeba i v USA jsou mnohdy právě soukromé školy buď boys nebo girls only.

+2/0
10.5.2015 17:57

S35t71a54n56d96a 17C19h53v34o64s43t 1402868

To vim, ale ptam se proc? Podle me by melo byt normalni, aby se kluci a holky vzdalavali spolu a ucili se vzajemnym vztahum odmala.

+1/0
10.5.2015 18:03

L69u11c72i81e 57A87. 82S84u76l41o77v65s39k10á 5740747937813

No, někteří lidé zastávají názor, že psychologické a emoční rozdíly mezi chlapci a děvčaty vyžadují odlišný vzdělávací přístup i různý výběr podkladů při výuce stejného předmětu. Na chlapeckých i dívčích školách pak taky vládne odlišná atmosféra. A pak je taky o nekoedukované školy (třeba právě v USA) zájem.

+2/0
10.5.2015 18:10

S73t50a66n91d28a 75C46h80v83o67s76t 1702988

Predesilam, ze jsem totalni laik, ale patrim spis mezi tu opacnou skupinu. Myslim, ze pokud na sebe kluci a holky nejsou zvykli, tak potom nevedi, jak se k sobe chovat - viz treba ta Indie.

+2/0
10.5.2015 18:16

L98u34c95i97e 59A74. 38S40u78l12o68v57s40k76á 5890667167443

Taky jsem laik, jen toto jsem slyšela jako důvod od lidí, kteří svoje děti dávali do girls nebo boys only škol.

+1/0
10.5.2015 18:18

S77t40a82n68d88a 30C77h82v95o45s75t 1142258

Coz je podle me chyba, srovnatelna s white/black only skolou.

0/−1
10.5.2015 18:23

S18y15l42v77a 40Š43p12o24r98k65o50v94á 5476962430879

no vidíte - a existují lidé, co mají názor jiný než vy, a proto má být ve svobodné společnosti možnost volby :-)

0/0
10.5.2015 18:39

S55t23a76n32d97a 40C25h40v44o74s30t 1752788

Moznost volby ano, o tom neni sporu. Jen si rikam, zda nektera z tech moznosti neni kontraproduktivni. Proc je v Indii tolik nasili na zenach?

0/0
10.5.2015 19:14

S91y63l73v86a 60Š51p96o97r58k33o14v29á 5776732410729

já myslím, že to kontraproduktivní není. V Británii bylo (a někde ještě je) oddělené vzdělávání běžné - a nemyslím si, že by velká část Britů měla nějaké problémy - natož aby tam kvůli tomu existovalo násilí na ženách

+2/0
10.5.2015 20:57

S50t33a43n94d95a 88C62h37v91o20s74t 1262478

Mate nejaky link na statistiku, pokud jde o to britske skolstvi? Pripada mi, ze v euroatlanticke civilizaci je to jiz velmi velmi vyjimecna zalezitost. Nehovorim o minulosti, tam si muzeme vzpomenout na doby, kdy bylo vzdelani zenam upirano zcela.

0/0
10.5.2015 21:25

S95y67l80v48a 30Š72p86o31r60k46o91v89á 5116952890719

link nemám (ale určitě by se něco našlo - jen nemám čas to hledat:-))... vycházím jednak z toho, co vím od známých tam žijících (nikoliv Romů - ale lidí, co tam emigrovali ještě za socíku;-D), jednak třeba ze současných filmů, kde se takové školy běžně objevují

0/0
10.5.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.