Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ticho je na hřbitově. Ve třídě má být šrumec, říká propagátorka inkluze

V její škole se učí děvčátka zámožných rodičů spolu s těmi nejchudšími z ulice. Děti se vyučují i navzájem, vzdělání tak pro ně nabírá další rozměr, říká sestra Cyril Mooney, která téměř šedesát let učí v Indii a šíří inkluzivní vzdělávání. Rozhovor pro iDNES.cz vznikl během její návštěvy Prahy, kde vedla kurz pro učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V69á20c50l93a89v 28V77a65n75ě49k 2733933638971

Český vzdělávací system  by se měl poucit uz z nadpisu. Vychovávat puťky bez schopnosti formulovat svuj názor mu jde doposud dokonale.

+2/0
11.5.2015 8:05

P95e26t62r 95L60a44š72t12o51v21i27č74k55a 6643947217963

Vzdělávat chudé děti v Indii je jistě bohulibá činnost a vzhledem k jejich touze po vzdělání to bude i radost.

Bohužel, ona přenositelnost metody končí, krom mnohého dalšího, i tady: "Dívky z ulice někdy s sebou přivedly i malé bratříčky, kteří potřebovali, aby se o ně starší sestra postarala. Když vyrostli a bylo jim tak osm, devět let, začali více zlobit a přešli do chlapecké školy."

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sestrou-cyril-d02-/zahranicni.aspx?c=A150508_164219_domaci_zt

Jednak se jedná zjevně o dívčí školu a kdo začne zlobit, je přeřazen, z toho by zřejmě různé neziskovky zelenaly vzteky a vesele podávaly žaloby na takovýto diskriminační systém ;-D

0/0
11.5.2015 7:57

P40e77t49r33a 74N88o34v84á88k33o79v75á 7488726554568

No hlavně je popisovanáinkluze o tom, že navzdělání nemají nárok pouze bohatí, kteříto mají z čeho zaplatit, ale můžou pomoci i chudým. Což je jaksi pro naši zemi, kde je devítiletápovinná školní docházka, bezpředmětné.

Nicméně myšlenka, že seděti mohou učit vzájemně, je skvělá a na některých českých školách se využívá. Nicméně ne na všech, protože to vyžaduje jiný způsob vzdělávání. A při stěhování nebo změně školy to ztěžuje prostupnost. Ale hodilo by se nám trochu pozměnit školy tak, aby ti, kterým něco jde, mohli navštěvovat hodiny třeba se staršími, kteří už jsou v předmětu dál, a naopak ti, kterým něco nejde, mohli opakovat nebo jet pomaleji. Jenže to chce hodně dětí v jedné škole nebo víc peněz ve školství, aby nebyl problém mít ve třídě třeba 8 dětí.

0/0
11.5.2015 8:24

A77n52n31a 67T28v76a38r31ů70ž20k86o23v28á 4401506355828

Jak to chcete dělat, když se zavrhly osnovy, každý si učí co chce a jak chce?  Lituji ty, kteří se přestěhují. Když jsem já viděla, že dcera něco nepochopila, vysvětlila jsem ji to, pokud to bylo málo, zjednala jsem na krátkou dobu doučení. V tom bývalém školství bylo zvykem, že v hlavních předmětech se učitel zeptal, kdo nové učivo nepochopil - to byli někdy i nejlepší žáci - zůstal s nimi po vyučování a látku jim znovu vysvětlil. To není otázka peněz nebo všelijakých experimentů, které naše školství vedou ke stále většímu úpadku, to je otázka organizace a spolupráce učitelů, žáků a rodičů,

0/0
11.5.2015 14:46

M19a47r40t67i20n92a 32M42o16u58d15r69á 7900443556249

Uvedené děti se podle všeho liší pouze výší konta svých rodičů (pokud vůbec nějaké mají), ale fyzicky a mentálně jsou víceméně rovnocenné. Není tedy problém, aby pokročilejší doučovaly méně pokročilé. Zvláště mají-li tyto motivaci.

Není inkluze jako inkluze, navíc Indie není ČR (naštěstí).

+3/0
10.5.2015 23:26

W98a68l82t92e59r 54D45i23v20i59š 6837292882612

Ten rozhovor je velmi zajímavý a podnětný k zamyšlení. Ale běda, když se najde blouznivec, který by se to snažil převést sakumprásk do českých podmínek. Systém, tak jak je popisován, bude funkční tam, kde alternativou je pro děti vyloučení ze školy, bída... V Indii taková škola dává dítěti velmi mnoho - jak sama říká, dostane se tam jedno z dvaceti, a to se bude hodně snažit tam zůstat. A paradoxně její inkluzivní systém má v sobě rozpor v podobě děleného školství pro chlapce a dívky. V ryze dívčí škole může podobná inkluze fungovat lépe než v ryze chlapecké.

Ale přesto jsou tam věci, které jsou plně platné i v našich podmínkách a bylo by možné se jimi inspirovat. 

Jednak je pravdou, že tichá třída je mrtvá třída. Systém výuky, kdy učitel(ka) cosi vykládá tichým žáčkům, které hltají každé slovo, je ve své podstatě mylný. Většina dětí to prostě nevydrží, neudrží pozornost po celou vyučovací hodinu. Některé prostě "vypnou", některé budou zlobit. Navíc samotné memorování znalostí neprodukuje vzdělané lidi.

Další věc s tím přímo souvisí: "Když dáte šest zlobivých dětí dohromady, dáte jim projekt, něco zajímavého, co mají dělat, přestanou zlobit. Dítě většinou zlobí jen proto, že je bystré, ale přitom se nudí." To je naprosto přesné a tuto zkušenost jsem udělal s dětmi mnohokrát (byť nejsem učitel). Zejména bystré děti potřebují získané znalosti hned zkusit v praxi, vyzkoušet je a využít. 

A třetí věc, která skutečně funguje, je předávání znalostí dětmi. A tím nemyslím nutně to, že samy děti mají jít učit jiné děti, ale to, že když pracují ve skupině, mohou si navzájem pomoci s pochopením mnoha znalostí. Někdy je pro děti mnohem přístupnější informace, kterou jim podá kamarád takovými slovy, která jsou jim blízká. Stejně tak je velmi cenné pro každého, nejen pro dítě, když vidí používání aktuálně získaných dovedností u svých přátel, spolužáků, kolegů. To jsem dobře zažil na některých školeních dospělých.

Určitě by tedy našemu školství pomohlo mnohem více praktické výuky.

+4/0
10.5.2015 22:35

J68a70n 68S39t36o64d71o12l47a 7801420153860

Souhlasím, jen prosím o důvod toho, proč by podobný systém nefungoval v chlapecké škole. Zvlášť když jim tolerují živost, tak bych u kluků neviděl žádnou překážku pro vzájemnou spolupráci.

+1/0
10.5.2015 22:41

P91e21t30r48a 38N14o33v73á33k65o55v25á 7558306454648

Jsem holka, takže to možná vnímám trochu jinak. Nicméně dnes už učitelky na prvním stuni netrvají na frontálním vyučování a přísné kázni. Ale zase když jsem tu výuku viděla, tak nevím, jestli ty děti pochytí všechno, co mají. Na mě šílený šrumec, pořád si někdo někam chodí na záchod, pro kapesník, umýt ruce, jinam.

Divíme se, že děti neví, kdo je Jidáš Iškariotský, na druhou stranu ale zase nechceme, aby při učení musely sedět potichu v lavicích a jen přijímat informace od učitele. Ale jak skloubit klid a zároveň nechat děti se pohybovat...

+1/0
11.5.2015 8:29

A36l59e68x55a61n34d56r 94K82o63s18t85k61a 8862498876724

Hlavní (a obrovský) rozdíl je v tom, že ONA vzdělává děti, které se chtějí vzdělat. Vědí, že když budou umět číst, psát, počíat, umět anglicky, tak se uživí lépe než jejich rodiče. MY vzděláváme děti, které jakékoliv vzdělání a dovednosti odmítají. Tedy krom dovednosti v hraní na automatech, kapsářství, prodeji drog a podobně, které jim škola neposkytne.

+6/−2
10.5.2015 23:12

P61e33t91r70a 30N78o95v25á37k12o25v53á 7838156284178

Jenže projektová výuka dělá bubliny, chybí návaznosti. To je problém, s kterým učitelé bojují.

0/0
11.5.2015 8:31

K74a87t22e85ř52i62n44a 25V47a84š30á27k71o85v83á 5771812629315

jo, a klasicke vzdelani podle vas bubliny nedela ? Podle me jich dela daleko vic. Delaly se napr. testy, kdy se informace, kterou se dozvite v ramci jednoho predmetu, dala do otazky v predmetu jinem - tri ctrtiny deti nebyly schopne odpovedet. Pritom v ramci predmetu, ve kterem to "brali" to vedela drtiva vetsina.

Cilem neni to, aby deti byly encyklopedie, ale aby si umely informace dohledavat,vedely, kam jit, umely premyslet, a resit problemy, a "naucily se ucit samy"

A pak je mi jedno, jestli maji "bublinu" nebo ne, kdyz budou potrebovat, vzdycky se zakladni info rychle douci.

Ja osobne si nepamatuju ani polovinu veci ze zakladky, a taky na co by mi byly ? Dulezite pro me je, ze kdyz je budu potrebovat, proste se je naucim. Stejne jsem se vzdycky nejvic naucila samovzdelanim, kdyz me neco zajimalo a intenzivne jsem se tomu venovala.

0/0
11.5.2015 9:00

J93a52k41u14b 68R49o28u16s 3973210304432

Velmi nesouhlasím s názory této paní.

0/−2
10.5.2015 21:23

J89a38n 91S48t17o94d50o66l84a 7131840453800

Mám pocit, že paní neprezentuje názory. Aspoň já tam žádné názory nevidím. Popisuje svoje zkušenosti.

+5/0
10.5.2015 23:00

V54á36c26l32a90v 70V54a49n93ě64k 2393323958511

Nikdo se ji na nazory neptal. Je na nas si udelat nazor na podklade jejich zkušeností.

+1/0
11.5.2015 8:08

J91o68s76e28f 56K67r58ů89p23a 4582142342918

Po řádové sestře matce Tereze další "jeptiška" která ukazuje Indům, že jejich hinduismus "má své mezery". 

Nějak si neumím představit, že by se nějaký hinduista nebo budhista stal světově známý tím, že by se v Evropě staral o chudé nebo nevzdělané. Asi na tom křesťanství přece jen  něco bude. ;-)

+5/−4
10.5.2015 20:58

J15i59r19i 96K52n61o49t11e97k 2519438158679

Bohuzel v regulovanych zemich zapadniho to nemuze fungovat, nebot je zde nastaveno zcela jine prostredi. Neexistuji zde chude deti v pravem toho slova smyslu. Deti, ktere by nemely kde bydlet, k obleceni jen par hadru, mnohdy nucene pracovat aby mely co jist. Takove deti jsou pak vdecne kazdemu, kdo jim dobrovolne poda pomocnou ruku. Navic touzi po vzdelani, chteji umet cist a psat, protoze vedi, ze vzdelani jim muze pomoci vypadnout z te bidy.

U nas bohuzel neexistuje motivace, stat se postara, zaplati, koupi, hovori se dokonce o pravu ditete na tablet ci osobni pocitac atd... Chudoba v podstate znamena jen mene a levnejsich veci, porad je to vsak vse daleko za hranicemi pro zivot nezbytnych potreb. Nase "chude" deti do skoly musi a alternativou ke skole neni tezka prace a hlad ale nicnedelani a poflakovani se po okoli. Proc by se tedy snazily, kdyz stat se vzdy postara? To same plati i pro dospele. Zapadni spolecnost je v tomto demotivujici jak pro ty "chude" tak i pro lidi, kteri by chteli pomahat. Stat chce mit vse pod kontrolou, neumozni jen tak provozovat soukromy sirotcinec nebo detsky domov...

+8/−1
10.5.2015 20:53

P17e17t35r98a 69N52o64v12á80k88o66v56á 7278856904408

Existuje tu hlavně povinná školní docházka, takže...

0/0
11.5.2015 8:33

O76t22o 97J97u64r93n40e95č22k76a 2813930521503

Svatá pano ochraňuj nás od těchto blounivců...

+1/−2
10.5.2015 20:10

Z35l71a60t49u60š33e 90J53e16l48í31n21k25o92v62á 1795652707192

A proč to řeší v zemi, kde se ke vzdělání dostane opravdu každí a zadarmo (včetně základních pomůcek).

V Indii a podobných zemí si sociálně a ekonomicky vyloučení váží vzdělání a jsou za každou možnost vděčni. U nás abyste "sociálně vyloučené" chytali do sítí a tahali do škol, kde stejně ignorují výukou a ještě znemožňují výuku druhých a terorizují jak spolužáky, tak učitele.

+12/0
10.5.2015 19:30

A61n54t27o15n16í65n 61S10c86h70i72n75d85l49e10r 8772269559167

mě to teda přijde ponižující, je to vlastně vzdělání "z druhé ruky"... nevím, asi to ti chudí musejí skousnout, ale přijde mi to drsný.

0/−5
10.5.2015 19:14

K66a96t86e55ř23i13n69a 31D62r22a76h58o10k72o97u92p66i25l23o88v54á 9636631952283

Vždy je si potřeba uvědomit co je alternativa. Ta je život na ulici či u rodičů, kteří často pijí a o děti se nestarají. A žádná škola samozřejmě.

+3/0
10.5.2015 19:20

A43n24t51o40n30í23n 45S15c29h51i22n31d12l51e45r 8512169539297

to souhlasím, že asi nemají jiné východisko. Ale sprostý je, že to nazývá inkluzí. nejedná se o plnohodnoutnou inkluzi - je to jen jakési delegování pedagogické zodpovědnosti na žáky, kteří to předávají dál. - asi na stejné úrovni jako by nějaké to bohaté děcko přišlo domů a začalo vypravovat své osobní služce, že si ve škole vyprávěli o literatuře atd.... tak to taky není inkluze - s tím rozdílem, že v tomto modelu ta služka "smí" dorazit do školy.

+1/−3
10.5.2015 19:28

L88u15c50i66e 76A58. 13S73u62l97o65v38s74k79á 5840807707803

A neučí se třeba tím, že to předávají dál?

+4/0
10.5.2015 19:56

K37a62t53e40ř64i53n32a 91V22a70š22á17k16o65v86á 5351722319245

to se deje jen prvni rok, kdybyste to cetl poradne, zjistil byste, ze druha faze je to, ze chudi jsou prijati do standartniho vyucovani - to uz inkluze je.

0/0
11.5.2015 9:03

S33t84a28n10d51a 69C12h68v20o96s70t 1812388

Pokud nemam rodice, co jist, kde spat, hrozi mi nebezpeci zneuzivani, drogy, nasili, ... tak potom pujdu rad do skoly, i kdybych se tam mel ucit zpameti Leninovy spisy.

+2/0
10.5.2015 19:24

K89r65y72š34t61o27f 74L63a86n89í65k 1569410775125

Tak nějak. Ale tím Leninem bych je netrestal :)

+2/0
10.5.2015 19:29

K62r37y40š97t95o14f 31L27a65n24í62k 1939240815365

Jenže tahle inkluze (aspoň už vím co to je) je nenasilna, pokud to dobre chápu. Když tam ta decka nepřijdou, tak za to nebude asi socialka popotahovat rodiče.

+3/0
10.5.2015 19:05

P98e44t32r53a 44N17o31v61á58k41o73v15á 7948506704338

Plnohodnotná inkluze, jak ji chápu já, je něco jako komunismus. Když budou všichni chtít, tak to půjde. Problém je, že nikdy všichni nechtějí.

Inkluze znamená, že budete všechnyděti vzdělávat společně. Takže budete mít ve třídě 4 běžné, 2 nadané, 1 s kochleárem, 1 znakující, 2 téměř nevidomé, 1 autistické, 1 s Downovým syndromem, 1 s ADHD a ještě tak dalším sedm s nějakými problémy. A teď si představte, že každé mu dítěti v tétřídědáváte to, co potřebuje. Já tomu říkám komunismus v praxi. V naprosto ideálních podmínkách je to splnitelné, ale kdyty ideání podmínky nastanou, že.

0/0
11.5.2015 8:41

J49a26n 82K88a49d74l94e16c 7757265866119

No a co té paní brání ukázat ten její vynález u nás? Nemuselo by být v té třídě zrovna 50 žáků, stačilo by 20 Romů a paní by utekla. :-/

+5/−2
10.5.2015 19:03

V57o75j24t29ě10c63h 72R42ů56ž19e12k 1557882144692

Pak se nikdo nic nenaučí.

0/−1
10.5.2015 18:48

D73a84v25i64d 22B85o37u15c57h39a52l 8279690129

U nich ano, tam jsou rádi, když se jim podaří zlepšit doslova cokoli. U nás je to nepoužitelné a jde jen o další pokus sluníček, jak dokázat, že ty jejich nesmysly mohou fungovat.

Ano, až tu budeme žit jako v Indii, můžeme přejít na indické metody. Do té doby bych s dovolením, zůstal u systému, který láká jejich studenty k nám, nikoli naše k nim...

+7/0
10.5.2015 18:55

P90e95t33r 44V41i66n85t22r38l28í55k 3946644341

Dost frustrující systém, on ten systém není zas tak špatný, ale realita ano :)

0/0
10.5.2015 18:23

P44e66t68r 68A56g61u64l11á43r 4517578930834

Země, kde většina lidí pracuje v zemědělství exportuje vzdělávací systém do průmyslových zemí.

+2/−1
10.5.2015 18:19

M91a45r50i61e 21V56a33š27í94č87k88o97v44á 3851633932108

No jo, holky z této školy jsou vzdělané, kašlou na kastovní systém a jsou samostatné. Bohužel, pak se setkají s realitou, že v tamní společnosti nemají místo, za to, že se někde potulují v noci, nebo chodí do školy je místní muži znásilní, připadně poté ještě ubijí k smrti. Děvčata tedy připraví na naprosto jinou společnost, než na tu, se kterou se poté setkají, na tu, kde vzdělané samostatné ženy nemají místo. Místo aby prováděla inkluzi chudych studentek, měla by spíše dbát na společné vzdělávání s muži a učit je, že ženy jsou jejich rovnocennými partnery.

+5/0
10.5.2015 18:16

J60a12n 69S25t32o52d77o65l35a 7181510243770

Tohle je úča z dívčí školy. I v šlánku psali, že mají i chlapecké, vedené podobně. Lepší věci pomalu zlepšovat, než nedělat nic. Indie je složitá, rozhodně to nejde vyřešit za krátkou dobu.

+2/0
10.5.2015 18:34
Foto

J87a66n 15B53a58č51o37v95č73i70n 1402504325105

Vystudovala zoologii a prosazuje inkluzi.Priznacne.

+3/−4
10.5.2015 18:12

J66o89s78e32f 25H91ř79e74b78í29č92e88k 7636483780132

Inkludovat lze všechny - černé, žluté, bílé, chudé, slepé, hluché, chromé, Vietnamce, Mongoly, Indiány, Ukrajince, Papuánce, jen ne ..., však víme koho.

+15/−1
10.5.2015 18:07

J33o26s90e26f 57N81o53v41á71k 1190473215

Indy.

0/0
10.5.2015 22:14

S63t93a13n58d92a 49C67h55v86o21s49t 1852408

A mozna bych pridal jeste dva postrehy:

1) ty zminovane indicke chude deti jsou zrejme deti ulice. Tedy nemaji zadne domaci zazemi, jako maji ceske cikanske (nechodme kolem horke kase) deti. Ti sirotci berou skutecne zminenou skolu jako ohromnou sanci, uz jen proto, ze tam muzou spat, jist,... proste zit. Uceni samotne, to je jen bonus navic a podle me to tak berou a uci se samozrejme rady. To je pro ne tou spravnou motivaci. Pro deti z cikanske rodiny toto nemuze fungovat, protoze pro cikanske dite je povinnost chodit do skoly ostuda.

2) proc do skoly chodi a berou jen devcata? Mozna je to podruzna otazka, ale presto me zajima.

+9/0
10.5.2015 17:53

L79u71c22i54e 72A49. 26S64u95l37o86v91s30k60á 5250357837393

Školní koedukace není běžná všude na světě, naopak, obvykle třeba i v USA jsou mnohdy právě soukromé školy buď boys nebo girls only.

+2/0
10.5.2015 17:57

S19t40a10n39d78a 32C30h82v34o47s59t 1912638

To vim, ale ptam se proc? Podle me by melo byt normalni, aby se kluci a holky vzdalavali spolu a ucili se vzajemnym vztahum odmala.

+1/0
10.5.2015 18:03

L56u81c38i52e 96A92. 59S91u43l19o14v47s66k84á 5830727197983

No, někteří lidé zastávají názor, že psychologické a emoční rozdíly mezi chlapci a děvčaty vyžadují odlišný vzdělávací přístup i různý výběr podkladů při výuce stejného předmětu. Na chlapeckých i dívčích školách pak taky vládne odlišná atmosféra. A pak je taky o nekoedukované školy (třeba právě v USA) zájem.

+2/0
10.5.2015 18:10

S32t25a87n39d71a 62C20h45v35o16s95t 1842958

Predesilam, ze jsem totalni laik, ale patrim spis mezi tu opacnou skupinu. Myslim, ze pokud na sebe kluci a holky nejsou zvykli, tak potom nevedi, jak se k sobe chovat - viz treba ta Indie.

+2/0
10.5.2015 18:16

L22u22c27i43e 82A33. 23S41u64l17o10v36s61k72á 5930477577723

Taky jsem laik, jen toto jsem slyšela jako důvod od lidí, kteří svoje děti dávali do girls nebo boys only škol.

+1/0
10.5.2015 18:18

S35t21a36n76d75a 26C19h74v41o61s67t 1522958

Coz je podle me chyba, srovnatelna s white/black only skolou.

0/−1
10.5.2015 18:23

S58y22l90v34a 48Š51p10o48r95k66o70v25á 5246612770989

no vidíte - a existují lidé, co mají názor jiný než vy, a proto má být ve svobodné společnosti možnost volby :-)

0/0
10.5.2015 18:39

S68t71a87n62d80a 83C57h29v45o95s18t 1672508

Moznost volby ano, o tom neni sporu. Jen si rikam, zda nektera z tech moznosti neni kontraproduktivni. Proc je v Indii tolik nasili na zenach?

0/0
10.5.2015 19:14

S71y55l87v68a 57Š86p44o36r33k51o46v18á 5756672500219

já myslím, že to kontraproduktivní není. V Británii bylo (a někde ještě je) oddělené vzdělávání běžné - a nemyslím si, že by velká část Britů měla nějaké problémy - natož aby tam kvůli tomu existovalo násilí na ženách

+2/0
10.5.2015 20:57

S61t24a48n19d15a 68C73h15v70o21s11t 1922558

Mate nejaky link na statistiku, pokud jde o to britske skolstvi? Pripada mi, ze v euroatlanticke civilizaci je to jiz velmi velmi vyjimecna zalezitost. Nehovorim o minulosti, tam si muzeme vzpomenout na doby, kdy bylo vzdelani zenam upirano zcela.

0/0
10.5.2015 21:25

S38y40l82v58a 76Š50p77o11r67k37o26v50á 5756262350789

link nemám (ale určitě by se něco našlo - jen nemám čas to hledat:-))... vycházím jednak z toho, co vím od známých tam žijících (nikoliv Romů - ale lidí, co tam emigrovali ještě za socíku;-D), jednak třeba ze současných filmů, kde se takové školy běžně objevují

0/0
10.5.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.