Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ticho je na hřbitově. Ve třídě má být šrumec, říká propagátorka inkluze

V její škole se učí děvčátka zámožných rodičů spolu s těmi nejchudšími z ulice. Děti se vyučují i navzájem, vzdělání tak pro ně nabírá další rozměr, říká sestra Cyril Mooney, která téměř šedesát let učí v Indii a šíří inkluzivní vzdělávání. Rozhovor pro iDNES.cz vznikl během její návštěvy Prahy, kde vedla kurz pro učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V77á48c95l51a14v 94V88a10n75ě98k 2253543168811

Český vzdělávací system  by se měl poucit uz z nadpisu. Vychovávat puťky bez schopnosti formulovat svuj názor mu jde doposud dokonale.

+2/0
11.5.2015 8:05

P71e18t80r 88L34a90š98t63o90v92i32č75k76a 6753357857823

Vzdělávat chudé děti v Indii je jistě bohulibá činnost a vzhledem k jejich touze po vzdělání to bude i radost.

Bohužel, ona přenositelnost metody končí, krom mnohého dalšího, i tady: "Dívky z ulice někdy s sebou přivedly i malé bratříčky, kteří potřebovali, aby se o ně starší sestra postarala. Když vyrostli a bylo jim tak osm, devět let, začali více zlobit a přešli do chlapecké školy."

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sestrou-cyril-d02-/zahranicni.aspx?c=A150508_164219_domaci_zt

Jednak se jedná zjevně o dívčí školu a kdo začne zlobit, je přeřazen, z toho by zřejmě různé neziskovky zelenaly vzteky a vesele podávaly žaloby na takovýto diskriminační systém ;-D

0/0
11.5.2015 7:57

P50e90t48r17a 19N24o34v51á24k23o14v72á 7588636944238

No hlavně je popisovanáinkluze o tom, že navzdělání nemají nárok pouze bohatí, kteříto mají z čeho zaplatit, ale můžou pomoci i chudým. Což je jaksi pro naši zemi, kde je devítiletápovinná školní docházka, bezpředmětné.

Nicméně myšlenka, že seděti mohou učit vzájemně, je skvělá a na některých českých školách se využívá. Nicméně ne na všech, protože to vyžaduje jiný způsob vzdělávání. A při stěhování nebo změně školy to ztěžuje prostupnost. Ale hodilo by se nám trochu pozměnit školy tak, aby ti, kterým něco jde, mohli navštěvovat hodiny třeba se staršími, kteří už jsou v předmětu dál, a naopak ti, kterým něco nejde, mohli opakovat nebo jet pomaleji. Jenže to chce hodně dětí v jedné škole nebo víc peněz ve školství, aby nebyl problém mít ve třídě třeba 8 dětí.

0/0
11.5.2015 8:24

A27n23n48a 73T29v40a61r50ů54ž71k28o74v77á 4181166585838

Jak to chcete dělat, když se zavrhly osnovy, každý si učí co chce a jak chce?  Lituji ty, kteří se přestěhují. Když jsem já viděla, že dcera něco nepochopila, vysvětlila jsem ji to, pokud to bylo málo, zjednala jsem na krátkou dobu doučení. V tom bývalém školství bylo zvykem, že v hlavních předmětech se učitel zeptal, kdo nové učivo nepochopil - to byli někdy i nejlepší žáci - zůstal s nimi po vyučování a látku jim znovu vysvětlil. To není otázka peněz nebo všelijakých experimentů, které naše školství vedou ke stále většímu úpadku, to je otázka organizace a spolupráce učitelů, žáků a rodičů,

0/0
11.5.2015 14:46

M60a18r44t91i56n30a 92M67o84u60d41r44á 7670773746189

Uvedené děti se podle všeho liší pouze výší konta svých rodičů (pokud vůbec nějaké mají), ale fyzicky a mentálně jsou víceméně rovnocenné. Není tedy problém, aby pokročilejší doučovaly méně pokročilé. Zvláště mají-li tyto motivaci.

Není inkluze jako inkluze, navíc Indie není ČR (naštěstí).

+3/0
10.5.2015 23:26

W36a13l56t94e34r 41D94i28v30i41š 6417152282912

Ten rozhovor je velmi zajímavý a podnětný k zamyšlení. Ale běda, když se najde blouznivec, který by se to snažil převést sakumprásk do českých podmínek. Systém, tak jak je popisován, bude funkční tam, kde alternativou je pro děti vyloučení ze školy, bída... V Indii taková škola dává dítěti velmi mnoho - jak sama říká, dostane se tam jedno z dvaceti, a to se bude hodně snažit tam zůstat. A paradoxně její inkluzivní systém má v sobě rozpor v podobě děleného školství pro chlapce a dívky. V ryze dívčí škole může podobná inkluze fungovat lépe než v ryze chlapecké.

Ale přesto jsou tam věci, které jsou plně platné i v našich podmínkách a bylo by možné se jimi inspirovat. 

Jednak je pravdou, že tichá třída je mrtvá třída. Systém výuky, kdy učitel(ka) cosi vykládá tichým žáčkům, které hltají každé slovo, je ve své podstatě mylný. Většina dětí to prostě nevydrží, neudrží pozornost po celou vyučovací hodinu. Některé prostě "vypnou", některé budou zlobit. Navíc samotné memorování znalostí neprodukuje vzdělané lidi.

Další věc s tím přímo souvisí: "Když dáte šest zlobivých dětí dohromady, dáte jim projekt, něco zajímavého, co mají dělat, přestanou zlobit. Dítě většinou zlobí jen proto, že je bystré, ale přitom se nudí." To je naprosto přesné a tuto zkušenost jsem udělal s dětmi mnohokrát (byť nejsem učitel). Zejména bystré děti potřebují získané znalosti hned zkusit v praxi, vyzkoušet je a využít. 

A třetí věc, která skutečně funguje, je předávání znalostí dětmi. A tím nemyslím nutně to, že samy děti mají jít učit jiné děti, ale to, že když pracují ve skupině, mohou si navzájem pomoci s pochopením mnoha znalostí. Někdy je pro děti mnohem přístupnější informace, kterou jim podá kamarád takovými slovy, která jsou jim blízká. Stejně tak je velmi cenné pro každého, nejen pro dítě, když vidí používání aktuálně získaných dovedností u svých přátel, spolužáků, kolegů. To jsem dobře zažil na některých školeních dospělých.

Určitě by tedy našemu školství pomohlo mnohem více praktické výuky.

+4/0
10.5.2015 22:35

J40a62n 95S37t66o17d73o29l59a 7381870413840

Souhlasím, jen prosím o důvod toho, proč by podobný systém nefungoval v chlapecké škole. Zvlášť když jim tolerují živost, tak bych u kluků neviděl žádnou překážku pro vzájemnou spolupráci.

+1/0
10.5.2015 22:41

P71e82t74r46a 45N25o28v82á82k73o63v64á 7398756134858

Jsem holka, takže to možná vnímám trochu jinak. Nicméně dnes už učitelky na prvním stuni netrvají na frontálním vyučování a přísné kázni. Ale zase když jsem tu výuku viděla, tak nevím, jestli ty děti pochytí všechno, co mají. Na mě šílený šrumec, pořád si někdo někam chodí na záchod, pro kapesník, umýt ruce, jinam.

Divíme se, že děti neví, kdo je Jidáš Iškariotský, na druhou stranu ale zase nechceme, aby při učení musely sedět potichu v lavicích a jen přijímat informace od učitele. Ale jak skloubit klid a zároveň nechat děti se pohybovat...

+1/0
11.5.2015 8:29

A38l38e62x14a88n32d74r 37K93o57s24t78k47a 8702708326514

Hlavní (a obrovský) rozdíl je v tom, že ONA vzdělává děti, které se chtějí vzdělat. Vědí, že když budou umět číst, psát, počíat, umět anglicky, tak se uživí lépe než jejich rodiče. MY vzděláváme děti, které jakékoliv vzdělání a dovednosti odmítají. Tedy krom dovednosti v hraní na automatech, kapsářství, prodeji drog a podobně, které jim škola neposkytne.

+6/−2
10.5.2015 23:12

P66e58t82r14a 22N57o32v54á38k74o32v29á 7348796774458

Jenže projektová výuka dělá bubliny, chybí návaznosti. To je problém, s kterým učitelé bojují.

0/0
11.5.2015 8:31

K66a55t49e64ř65i57n77a 34V59a66š96á53k56o59v40á 5161142819355

jo, a klasicke vzdelani podle vas bubliny nedela ? Podle me jich dela daleko vic. Delaly se napr. testy, kdy se informace, kterou se dozvite v ramci jednoho predmetu, dala do otazky v predmetu jinem - tri ctrtiny deti nebyly schopne odpovedet. Pritom v ramci predmetu, ve kterem to "brali" to vedela drtiva vetsina.

Cilem neni to, aby deti byly encyklopedie, ale aby si umely informace dohledavat,vedely, kam jit, umely premyslet, a resit problemy, a "naucily se ucit samy"

A pak je mi jedno, jestli maji "bublinu" nebo ne, kdyz budou potrebovat, vzdycky se zakladni info rychle douci.

Ja osobne si nepamatuju ani polovinu veci ze zakladky, a taky na co by mi byly ? Dulezite pro me je, ze kdyz je budu potrebovat, proste se je naucim. Stejne jsem se vzdycky nejvic naucila samovzdelanim, kdyz me neco zajimalo a intenzivne jsem se tomu venovala.

0/0
11.5.2015 9:00

J62a54k62u82b 10R86o81u68s 3973940584572

Velmi nesouhlasím s názory této paní.

0/−2
10.5.2015 21:23

J90a68n 39S82t14o23d54o26l16a 7901840593640

Mám pocit, že paní neprezentuje názory. Aspoň já tam žádné názory nevidím. Popisuje svoje zkušenosti.

+5/0
10.5.2015 23:00

V97á90c47l33a91v 96V65a78n26ě94k 2443783728791

Nikdo se ji na nazory neptal. Je na nas si udelat nazor na podklade jejich zkušeností.

+1/0
11.5.2015 8:08

J66o70s97e29f 43K89r36ů24p48a 4422152232108

Po řádové sestře matce Tereze další "jeptiška" která ukazuje Indům, že jejich hinduismus "má své mezery". 

Nějak si neumím představit, že by se nějaký hinduista nebo budhista stal světově známý tím, že by se v Evropě staral o chudé nebo nevzdělané. Asi na tom křesťanství přece jen  něco bude. ;-)

+5/−4
10.5.2015 20:58

J22i96r74i 97K56n70o45t76e94k 2839138288779

Bohuzel v regulovanych zemich zapadniho to nemuze fungovat, nebot je zde nastaveno zcela jine prostredi. Neexistuji zde chude deti v pravem toho slova smyslu. Deti, ktere by nemely kde bydlet, k obleceni jen par hadru, mnohdy nucene pracovat aby mely co jist. Takove deti jsou pak vdecne kazdemu, kdo jim dobrovolne poda pomocnou ruku. Navic touzi po vzdelani, chteji umet cist a psat, protoze vedi, ze vzdelani jim muze pomoci vypadnout z te bidy.

U nas bohuzel neexistuje motivace, stat se postara, zaplati, koupi, hovori se dokonce o pravu ditete na tablet ci osobni pocitac atd... Chudoba v podstate znamena jen mene a levnejsich veci, porad je to vsak vse daleko za hranicemi pro zivot nezbytnych potreb. Nase "chude" deti do skoly musi a alternativou ke skole neni tezka prace a hlad ale nicnedelani a poflakovani se po okoli. Proc by se tedy snazily, kdyz stat se vzdy postara? To same plati i pro dospele. Zapadni spolecnost je v tomto demotivujici jak pro ty "chude" tak i pro lidi, kteri by chteli pomahat. Stat chce mit vse pod kontrolou, neumozni jen tak provozovat soukromy sirotcinec nebo detsky domov...

+8/−1
10.5.2015 20:53

P63e22t21r95a 58N26o43v25á34k82o26v64á 7708216314918

Existuje tu hlavně povinná školní docházka, takže...

0/0
11.5.2015 8:33

O77t47o 20J94u31r67n32e54č58k67a 2833870761473

Svatá pano ochraňuj nás od těchto blounivců...

+1/−2
10.5.2015 20:10

Z92l44a16t32u93š77e 96J15e27l80í40n82k57o35v63á 1755632927962

A proč to řeší v zemi, kde se ke vzdělání dostane opravdu každí a zadarmo (včetně základních pomůcek).

V Indii a podobných zemí si sociálně a ekonomicky vyloučení váží vzdělání a jsou za každou možnost vděčni. U nás abyste "sociálně vyloučené" chytali do sítí a tahali do škol, kde stejně ignorují výukou a ještě znemožňují výuku druhých a terorizují jak spolužáky, tak učitele.

+12/0
10.5.2015 19:30

A66n10t62o44n94í32n 14S54c36h17i80n77d49l79e27r 8603317855729

mě to teda přijde ponižující, je to vlastně vzdělání "z druhé ruky"... nevím, asi to ti chudí musejí skousnout, ale přijde mi to drsný.

0/−5
10.5.2015 19:14

K15a14t21e46ř63i61n68a 67D90r68a60h60o11k82o35u41p51i69l40o61v94á 9866951292643

Vždy je si potřeba uvědomit co je alternativa. Ta je život na ulici či u rodičů, kteří často pijí a o děti se nestarají. A žádná škola samozřejmě.

+3/0
10.5.2015 19:20

A47n62t79o61n71í61n 58S71c51h56i43n14d40l93e52r 8363717525529

to souhlasím, že asi nemají jiné východisko. Ale sprostý je, že to nazývá inkluzí. nejedná se o plnohodnoutnou inkluzi - je to jen jakési delegování pedagogické zodpovědnosti na žáky, kteří to předávají dál. - asi na stejné úrovni jako by nějaké to bohaté děcko přišlo domů a začalo vypravovat své osobní služce, že si ve škole vyprávěli o literatuře atd.... tak to taky není inkluze - s tím rozdílem, že v tomto modelu ta služka "smí" dorazit do školy.

+1/−3
10.5.2015 19:28

L52u80c48i36e 79A49. 64S64u44l88o53v49s66k57á 5660127887163

A neučí se třeba tím, že to předávají dál?

+4/0
10.5.2015 19:56

K19a29t27e14ř27i95n52a 41V87a25š97á86k18o51v15á 5571922849965

to se deje jen prvni rok, kdybyste to cetl poradne, zjistil byste, ze druha faze je to, ze chudi jsou prijati do standartniho vyucovani - to uz inkluze je.

0/0
11.5.2015 9:03

S97t24a27n81d17a 18C15h92v88o41s25t 1332848

Pokud nemam rodice, co jist, kde spat, hrozi mi nebezpeci zneuzivani, drogy, nasili, ... tak potom pujdu rad do skoly, i kdybych se tam mel ucit zpameti Leninovy spisy.

+2/0
10.5.2015 19:24

K33r18y66š35t56o10f 49L59a20n81í61k 1569230385415

Tak nějak. Ale tím Leninem bych je netrestal :)

+2/0
10.5.2015 19:29

K60r64y68š59t51o83f 17L97a11n24í33k 1249840805285

Jenže tahle inkluze (aspoň už vím co to je) je nenasilna, pokud to dobre chápu. Když tam ta decka nepřijdou, tak za to nebude asi socialka popotahovat rodiče.

+3/0
10.5.2015 19:05

P55e64t16r41a 61N61o50v65á96k81o12v44á 7508116874508

Plnohodnotná inkluze, jak ji chápu já, je něco jako komunismus. Když budou všichni chtít, tak to půjde. Problém je, že nikdy všichni nechtějí.

Inkluze znamená, že budete všechnyděti vzdělávat společně. Takže budete mít ve třídě 4 běžné, 2 nadané, 1 s kochleárem, 1 znakující, 2 téměř nevidomé, 1 autistické, 1 s Downovým syndromem, 1 s ADHD a ještě tak dalším sedm s nějakými problémy. A teď si představte, že každé mu dítěti v tétřídědáváte to, co potřebuje. Já tomu říkám komunismus v praxi. V naprosto ideálních podmínkách je to splnitelné, ale kdyty ideání podmínky nastanou, že.

0/0
11.5.2015 8:41

J56a52n 45K42a47d56l17e34c 7837185836519

No a co té paní brání ukázat ten její vynález u nás? Nemuselo by být v té třídě zrovna 50 žáků, stačilo by 20 Romů a paní by utekla. :-/

+5/−2
10.5.2015 19:03

V49o75j81t92ě93c13h 50R10ů94ž71e72k 1447782614332

Pak se nikdo nic nenaučí.

0/−1
10.5.2015 18:48

D18a49v95i66d 51B57o77u90c76h38a72l 8929710569

U nich ano, tam jsou rádi, když se jim podaří zlepšit doslova cokoli. U nás je to nepoužitelné a jde jen o další pokus sluníček, jak dokázat, že ty jejich nesmysly mohou fungovat.

Ano, až tu budeme žit jako v Indii, můžeme přejít na indické metody. Do té doby bych s dovolením, zůstal u systému, který láká jejich studenty k nám, nikoli naše k nim...

+7/0
10.5.2015 18:55

P32e88t22r 84V68i71n12t77r61l44í55k 3396254151

Dost frustrující systém, on ten systém není zas tak špatný, ale realita ano :)

0/0
10.5.2015 18:23

P90e22t33r 97A60g50u82l36á39r 4927748210124

Země, kde většina lidí pracuje v zemědělství exportuje vzdělávací systém do průmyslových zemí.

+2/−1
10.5.2015 18:19

M87a31r47i80e 60V86a19š12í10č41k10o98v87á 3621203792608

No jo, holky z této školy jsou vzdělané, kašlou na kastovní systém a jsou samostatné. Bohužel, pak se setkají s realitou, že v tamní společnosti nemají místo, za to, že se někde potulují v noci, nebo chodí do školy je místní muži znásilní, připadně poté ještě ubijí k smrti. Děvčata tedy připraví na naprosto jinou společnost, než na tu, se kterou se poté setkají, na tu, kde vzdělané samostatné ženy nemají místo. Místo aby prováděla inkluzi chudych studentek, měla by spíše dbát na společné vzdělávání s muži a učit je, že ženy jsou jejich rovnocennými partnery.

+5/0
10.5.2015 18:16

J73a65n 65S66t78o76d31o20l45a 7261380243110

Tohle je úča z dívčí školy. I v šlánku psali, že mají i chlapecké, vedené podobně. Lepší věci pomalu zlepšovat, než nedělat nic. Indie je složitá, rozhodně to nejde vyřešit za krátkou dobu.

+2/0
10.5.2015 18:34
Foto

J82a79n 50B63a96č11o56v46č36i25n 1722774905335

Vystudovala zoologii a prosazuje inkluzi.Priznacne.

+3/−4
10.5.2015 18:12

J70o86s80e89f 18H69ř73e35b94í43č80e77k 7846313510462

Inkludovat lze všechny - černé, žluté, bílé, chudé, slepé, hluché, chromé, Vietnamce, Mongoly, Indiány, Ukrajince, Papuánce, jen ne ..., však víme koho.

+15/−1
10.5.2015 18:07

J31o59s77e12f 97N41o25v82á63k 1860953745

Indy.

0/0
10.5.2015 22:14

S42t95a90n95d41a 11C74h52v13o28s66t 1122128

A mozna bych pridal jeste dva postrehy:

1) ty zminovane indicke chude deti jsou zrejme deti ulice. Tedy nemaji zadne domaci zazemi, jako maji ceske cikanske (nechodme kolem horke kase) deti. Ti sirotci berou skutecne zminenou skolu jako ohromnou sanci, uz jen proto, ze tam muzou spat, jist,... proste zit. Uceni samotne, to je jen bonus navic a podle me to tak berou a uci se samozrejme rady. To je pro ne tou spravnou motivaci. Pro deti z cikanske rodiny toto nemuze fungovat, protoze pro cikanske dite je povinnost chodit do skoly ostuda.

2) proc do skoly chodi a berou jen devcata? Mozna je to podruzna otazka, ale presto me zajima.

+9/0
10.5.2015 17:53

L64u42c54i63e 69A20. 14S65u94l74o91v90s55k14á 5260127227943

Školní koedukace není běžná všude na světě, naopak, obvykle třeba i v USA jsou mnohdy právě soukromé školy buď boys nebo girls only.

+2/0
10.5.2015 17:57

S97t91a30n81d50a 49C85h78v38o87s79t 1222728

To vim, ale ptam se proc? Podle me by melo byt normalni, aby se kluci a holky vzdalavali spolu a ucili se vzajemnym vztahum odmala.

+1/0
10.5.2015 18:03

L29u62c35i54e 63A15. 46S51u85l84o70v59s27k57á 5300507367283

No, někteří lidé zastávají názor, že psychologické a emoční rozdíly mezi chlapci a děvčaty vyžadují odlišný vzdělávací přístup i různý výběr podkladů při výuce stejného předmětu. Na chlapeckých i dívčích školách pak taky vládne odlišná atmosféra. A pak je taky o nekoedukované školy (třeba právě v USA) zájem.

+2/0
10.5.2015 18:10

S20t90a22n88d88a 27C67h20v87o39s65t 1752138

Predesilam, ze jsem totalni laik, ale patrim spis mezi tu opacnou skupinu. Myslim, ze pokud na sebe kluci a holky nejsou zvykli, tak potom nevedi, jak se k sobe chovat - viz treba ta Indie.

+2/0
10.5.2015 18:16

L98u70c92i49e 80A51. 96S29u27l92o37v42s13k34á 5300987597603

Taky jsem laik, jen toto jsem slyšela jako důvod od lidí, kteří svoje děti dávali do girls nebo boys only škol.

+1/0
10.5.2015 18:18

S28t95a67n32d82a 95C61h51v47o24s96t 1392428

Coz je podle me chyba, srovnatelna s white/black only skolou.

0/−1
10.5.2015 18:23

S52y25l90v30a 77Š74p59o11r33k42o89v77á 5876862680899

no vidíte - a existují lidé, co mají názor jiný než vy, a proto má být ve svobodné společnosti možnost volby :-)

0/0
10.5.2015 18:39

S67t16a91n90d70a 43C91h17v46o29s54t 1342838

Moznost volby ano, o tom neni sporu. Jen si rikam, zda nektera z tech moznosti neni kontraproduktivni. Proc je v Indii tolik nasili na zenach?

0/0
10.5.2015 19:14

S22y64l76v12a 11Š16p63o38r74k29o74v26á 5696492180809

já myslím, že to kontraproduktivní není. V Británii bylo (a někde ještě je) oddělené vzdělávání běžné - a nemyslím si, že by velká část Britů měla nějaké problémy - natož aby tam kvůli tomu existovalo násilí na ženách

+2/0
10.5.2015 20:57

S63t92a37n54d59a 56C53h63v46o34s15t 1942468

Mate nejaky link na statistiku, pokud jde o to britske skolstvi? Pripada mi, ze v euroatlanticke civilizaci je to jiz velmi velmi vyjimecna zalezitost. Nehovorim o minulosti, tam si muzeme vzpomenout na doby, kdy bylo vzdelani zenam upirano zcela.

0/0
10.5.2015 21:25

S95y93l61v94a 34Š30p41o83r23k58o22v49á 5246502450519

link nemám (ale určitě by se něco našlo - jen nemám čas to hledat:-))... vycházím jednak z toho, co vím od známých tam žijících (nikoliv Romů - ale lidí, co tam emigrovali ještě za socíku;-D), jednak třeba ze současných filmů, kde se takové školy běžně objevují

0/0
10.5.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.