Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ticho je na hřbitově. Ve třídě má být šrumec, říká propagátorka inkluze

V její škole se učí děvčátka zámožných rodičů spolu s těmi nejchudšími z ulice. Děti se vyučují i navzájem, vzdělání tak pro ně nabírá další rozměr, říká sestra Cyril Mooney, která téměř šedesát let učí v Indii a šíří inkluzivní vzdělávání. Rozhovor pro iDNES.cz vznikl během její návštěvy Prahy, kde vedla kurz pro učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V19á64c62l23a74v 41V46a37n98ě96k 2293773608381

Český vzdělávací system  by se měl poucit uz z nadpisu. Vychovávat puťky bez schopnosti formulovat svuj názor mu jde doposud dokonale.

+2/0
11.5.2015 8:05

P91e29t72r 77L28a37š23t40o92v46i50č63k93a 6833677487313

Vzdělávat chudé děti v Indii je jistě bohulibá činnost a vzhledem k jejich touze po vzdělání to bude i radost.

Bohužel, ona přenositelnost metody končí, krom mnohého dalšího, i tady: "Dívky z ulice někdy s sebou přivedly i malé bratříčky, kteří potřebovali, aby se o ně starší sestra postarala. Když vyrostli a bylo jim tak osm, devět let, začali více zlobit a přešli do chlapecké školy."

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sestrou-cyril-d02-/zahranicni.aspx?c=A150508_164219_domaci_zt

Jednak se jedná zjevně o dívčí školu a kdo začne zlobit, je přeřazen, z toho by zřejmě různé neziskovky zelenaly vzteky a vesele podávaly žaloby na takovýto diskriminační systém ;-D

0/0
11.5.2015 7:57

P25e18t94r52a 92N37o22v75á14k24o40v62á 7548876674368

No hlavně je popisovanáinkluze o tom, že navzdělání nemají nárok pouze bohatí, kteříto mají z čeho zaplatit, ale můžou pomoci i chudým. Což je jaksi pro naši zemi, kde je devítiletápovinná školní docházka, bezpředmětné.

Nicméně myšlenka, že seděti mohou učit vzájemně, je skvělá a na některých českých školách se využívá. Nicméně ne na všech, protože to vyžaduje jiný způsob vzdělávání. A při stěhování nebo změně školy to ztěžuje prostupnost. Ale hodilo by se nám trochu pozměnit školy tak, aby ti, kterým něco jde, mohli navštěvovat hodiny třeba se staršími, kteří už jsou v předmětu dál, a naopak ti, kterým něco nejde, mohli opakovat nebo jet pomaleji. Jenže to chce hodně dětí v jedné škole nebo víc peněz ve školství, aby nebyl problém mít ve třídě třeba 8 dětí.

0/0
11.5.2015 8:24

A91n90n31a 71T10v33a95r10ů77ž28k34o23v76á 4211686765698

Jak to chcete dělat, když se zavrhly osnovy, každý si učí co chce a jak chce?  Lituji ty, kteří se přestěhují. Když jsem já viděla, že dcera něco nepochopila, vysvětlila jsem ji to, pokud to bylo málo, zjednala jsem na krátkou dobu doučení. V tom bývalém školství bylo zvykem, že v hlavních předmětech se učitel zeptal, kdo nové učivo nepochopil - to byli někdy i nejlepší žáci - zůstal s nimi po vyučování a látku jim znovu vysvětlil. To není otázka peněz nebo všelijakých experimentů, které naše školství vedou ke stále většímu úpadku, to je otázka organizace a spolupráce učitelů, žáků a rodičů,

0/0
11.5.2015 14:46

M15a10r15t81i20n64a 15M41o84u80d85r58á 7460193776129

Uvedené děti se podle všeho liší pouze výší konta svých rodičů (pokud vůbec nějaké mají), ale fyzicky a mentálně jsou víceméně rovnocenné. Není tedy problém, aby pokročilejší doučovaly méně pokročilé. Zvláště mají-li tyto motivaci.

Není inkluze jako inkluze, navíc Indie není ČR (naštěstí).

+3/0
10.5.2015 23:26

W42a77l74t71e94r 37D86i95v29i48š 6777962592312

Ten rozhovor je velmi zajímavý a podnětný k zamyšlení. Ale běda, když se najde blouznivec, který by se to snažil převést sakumprásk do českých podmínek. Systém, tak jak je popisován, bude funkční tam, kde alternativou je pro děti vyloučení ze školy, bída... V Indii taková škola dává dítěti velmi mnoho - jak sama říká, dostane se tam jedno z dvaceti, a to se bude hodně snažit tam zůstat. A paradoxně její inkluzivní systém má v sobě rozpor v podobě děleného školství pro chlapce a dívky. V ryze dívčí škole může podobná inkluze fungovat lépe než v ryze chlapecké.

Ale přesto jsou tam věci, které jsou plně platné i v našich podmínkách a bylo by možné se jimi inspirovat. 

Jednak je pravdou, že tichá třída je mrtvá třída. Systém výuky, kdy učitel(ka) cosi vykládá tichým žáčkům, které hltají každé slovo, je ve své podstatě mylný. Většina dětí to prostě nevydrží, neudrží pozornost po celou vyučovací hodinu. Některé prostě "vypnou", některé budou zlobit. Navíc samotné memorování znalostí neprodukuje vzdělané lidi.

Další věc s tím přímo souvisí: "Když dáte šest zlobivých dětí dohromady, dáte jim projekt, něco zajímavého, co mají dělat, přestanou zlobit. Dítě většinou zlobí jen proto, že je bystré, ale přitom se nudí." To je naprosto přesné a tuto zkušenost jsem udělal s dětmi mnohokrát (byť nejsem učitel). Zejména bystré děti potřebují získané znalosti hned zkusit v praxi, vyzkoušet je a využít. 

A třetí věc, která skutečně funguje, je předávání znalostí dětmi. A tím nemyslím nutně to, že samy děti mají jít učit jiné děti, ale to, že když pracují ve skupině, mohou si navzájem pomoci s pochopením mnoha znalostí. Někdy je pro děti mnohem přístupnější informace, kterou jim podá kamarád takovými slovy, která jsou jim blízká. Stejně tak je velmi cenné pro každého, nejen pro dítě, když vidí používání aktuálně získaných dovedností u svých přátel, spolužáků, kolegů. To jsem dobře zažil na některých školeních dospělých.

Určitě by tedy našemu školství pomohlo mnohem více praktické výuky.

+4/0
10.5.2015 22:35

J25a55n 14S69t62o65d95o35l68a 7931310923810

Souhlasím, jen prosím o důvod toho, proč by podobný systém nefungoval v chlapecké škole. Zvlášť když jim tolerují živost, tak bych u kluků neviděl žádnou překážku pro vzájemnou spolupráci.

+1/0
10.5.2015 22:41

P98e81t32r65a 59N57o53v71á20k62o93v59á 7508946724968

Jsem holka, takže to možná vnímám trochu jinak. Nicméně dnes už učitelky na prvním stuni netrvají na frontálním vyučování a přísné kázni. Ale zase když jsem tu výuku viděla, tak nevím, jestli ty děti pochytí všechno, co mají. Na mě šílený šrumec, pořád si někdo někam chodí na záchod, pro kapesník, umýt ruce, jinam.

Divíme se, že děti neví, kdo je Jidáš Iškariotský, na druhou stranu ale zase nechceme, aby při učení musely sedět potichu v lavicích a jen přijímat informace od učitele. Ale jak skloubit klid a zároveň nechat děti se pohybovat...

+1/0
11.5.2015 8:29

A38l77e55x94a75n13d83r 26K67o43s15t16k14a 8902788526564

Hlavní (a obrovský) rozdíl je v tom, že ONA vzdělává děti, které se chtějí vzdělat. Vědí, že když budou umět číst, psát, počíat, umět anglicky, tak se uživí lépe než jejich rodiče. MY vzděláváme děti, které jakékoliv vzdělání a dovednosti odmítají. Tedy krom dovednosti v hraní na automatech, kapsářství, prodeji drog a podobně, které jim škola neposkytne.

+6/−2
10.5.2015 23:12

P59e89t46r97a 32N31o91v88á67k59o58v78á 7118676434138

Jenže projektová výuka dělá bubliny, chybí návaznosti. To je problém, s kterým učitelé bojují.

0/0
11.5.2015 8:31

K52a68t22e97ř36i32n50a 38V60a54š95á62k92o31v25á 5891962309715

jo, a klasicke vzdelani podle vas bubliny nedela ? Podle me jich dela daleko vic. Delaly se napr. testy, kdy se informace, kterou se dozvite v ramci jednoho predmetu, dala do otazky v predmetu jinem - tri ctrtiny deti nebyly schopne odpovedet. Pritom v ramci predmetu, ve kterem to "brali" to vedela drtiva vetsina.

Cilem neni to, aby deti byly encyklopedie, ale aby si umely informace dohledavat,vedely, kam jit, umely premyslet, a resit problemy, a "naucily se ucit samy"

A pak je mi jedno, jestli maji "bublinu" nebo ne, kdyz budou potrebovat, vzdycky se zakladni info rychle douci.

Ja osobne si nepamatuju ani polovinu veci ze zakladky, a taky na co by mi byly ? Dulezite pro me je, ze kdyz je budu potrebovat, proste se je naucim. Stejne jsem se vzdycky nejvic naucila samovzdelanim, kdyz me neco zajimalo a intenzivne jsem se tomu venovala.

0/0
11.5.2015 9:00

J48a77k31u35b 93R39o37u41s 3963770214752

Velmi nesouhlasím s názory této paní.

0/−2
10.5.2015 21:23

J64a62n 58S54t11o42d54o34l37a 7961560393720

Mám pocit, že paní neprezentuje názory. Aspoň já tam žádné názory nevidím. Popisuje svoje zkušenosti.

+5/0
10.5.2015 23:00

V72á23c86l98a25v 55V35a41n55ě45k 2753303288821

Nikdo se ji na nazory neptal. Je na nas si udelat nazor na podklade jejich zkušeností.

+1/0
11.5.2015 8:08

J47o80s36e87f 44K39r39ů16p65a 4722582762228

Po řádové sestře matce Tereze další "jeptiška" která ukazuje Indům, že jejich hinduismus "má své mezery". 

Nějak si neumím představit, že by se nějaký hinduista nebo budhista stal světově známý tím, že by se v Evropě staral o chudé nebo nevzdělané. Asi na tom křesťanství přece jen  něco bude. ;-)

+5/−4
10.5.2015 20:58

J74i94r77i 18K49n88o37t26e27k 2609768448289

Bohuzel v regulovanych zemich zapadniho to nemuze fungovat, nebot je zde nastaveno zcela jine prostredi. Neexistuji zde chude deti v pravem toho slova smyslu. Deti, ktere by nemely kde bydlet, k obleceni jen par hadru, mnohdy nucene pracovat aby mely co jist. Takove deti jsou pak vdecne kazdemu, kdo jim dobrovolne poda pomocnou ruku. Navic touzi po vzdelani, chteji umet cist a psat, protoze vedi, ze vzdelani jim muze pomoci vypadnout z te bidy.

U nas bohuzel neexistuje motivace, stat se postara, zaplati, koupi, hovori se dokonce o pravu ditete na tablet ci osobni pocitac atd... Chudoba v podstate znamena jen mene a levnejsich veci, porad je to vsak vse daleko za hranicemi pro zivot nezbytnych potreb. Nase "chude" deti do skoly musi a alternativou ke skole neni tezka prace a hlad ale nicnedelani a poflakovani se po okoli. Proc by se tedy snazily, kdyz stat se vzdy postara? To same plati i pro dospele. Zapadni spolecnost je v tomto demotivujici jak pro ty "chude" tak i pro lidi, kteri by chteli pomahat. Stat chce mit vse pod kontrolou, neumozni jen tak provozovat soukromy sirotcinec nebo detsky domov...

+8/−1
10.5.2015 20:53

P66e74t32r17a 34N26o13v84á24k60o64v83á 7698406574268

Existuje tu hlavně povinná školní docházka, takže...

0/0
11.5.2015 8:33

O86t54o 53J79u79r15n23e71č96k93a 2933390481183

Svatá pano ochraňuj nás od těchto blounivců...

+1/−2
10.5.2015 20:10

Z51l29a31t71u79š61e 93J89e76l80í68n71k85o67v60á 1895872227912

A proč to řeší v zemi, kde se ke vzdělání dostane opravdu každí a zadarmo (včetně základních pomůcek).

V Indii a podobných zemí si sociálně a ekonomicky vyloučení váží vzdělání a jsou za každou možnost vděčni. U nás abyste "sociálně vyloučené" chytali do sítí a tahali do škol, kde stejně ignorují výukou a ještě znemožňují výuku druhých a terorizují jak spolužáky, tak učitele.

+12/0
10.5.2015 19:30

A96n60t85o53n37í93n 49S70c47h91i73n61d28l24e83r 8133477965259

mě to teda přijde ponižující, je to vlastně vzdělání "z druhé ruky"... nevím, asi to ti chudí musejí skousnout, ale přijde mi to drsný.

0/−5
10.5.2015 19:14

K86a77t46e81ř40i80n81a 85D20r82a33h88o51k73o18u76p37i89l35o40v93á 9976921312143

Vždy je si potřeba uvědomit co je alternativa. Ta je život na ulici či u rodičů, kteří často pijí a o děti se nestarají. A žádná škola samozřejmě.

+3/0
10.5.2015 19:20

A19n29t77o82n72í74n 63S39c12h67i64n13d20l24e16r 8443297875529

to souhlasím, že asi nemají jiné východisko. Ale sprostý je, že to nazývá inkluzí. nejedná se o plnohodnoutnou inkluzi - je to jen jakési delegování pedagogické zodpovědnosti na žáky, kteří to předávají dál. - asi na stejné úrovni jako by nějaké to bohaté děcko přišlo domů a začalo vypravovat své osobní služce, že si ve škole vyprávěli o literatuře atd.... tak to taky není inkluze - s tím rozdílem, že v tomto modelu ta služka "smí" dorazit do školy.

+1/−3
10.5.2015 19:28

L32u17c69i23e 31A98. 96S34u11l25o83v15s94k59á 5700567577913

A neučí se třeba tím, že to předávají dál?

+4/0
10.5.2015 19:56

K43a46t74e56ř60i60n47a 77V81a38š96á14k35o83v77á 5241482419445

to se deje jen prvni rok, kdybyste to cetl poradne, zjistil byste, ze druha faze je to, ze chudi jsou prijati do standartniho vyucovani - to uz inkluze je.

0/0
11.5.2015 9:03

S65t48a80n14d19a 59C28h86v60o30s82t 1322718

Pokud nemam rodice, co jist, kde spat, hrozi mi nebezpeci zneuzivani, drogy, nasili, ... tak potom pujdu rad do skoly, i kdybych se tam mel ucit zpameti Leninovy spisy.

+2/0
10.5.2015 19:24

K83r36y59š73t31o32f 20L44a22n16í24k 1919380505535

Tak nějak. Ale tím Leninem bych je netrestal :)

+2/0
10.5.2015 19:29

K36r57y12š26t33o81f 10L41a81n97í96k 1739310635435

Jenže tahle inkluze (aspoň už vím co to je) je nenasilna, pokud to dobre chápu. Když tam ta decka nepřijdou, tak za to nebude asi socialka popotahovat rodiče.

+3/0
10.5.2015 19:05

P51e96t60r81a 65N92o49v21á75k66o36v35á 7168306924528

Plnohodnotná inkluze, jak ji chápu já, je něco jako komunismus. Když budou všichni chtít, tak to půjde. Problém je, že nikdy všichni nechtějí.

Inkluze znamená, že budete všechnyděti vzdělávat společně. Takže budete mít ve třídě 4 běžné, 2 nadané, 1 s kochleárem, 1 znakující, 2 téměř nevidomé, 1 autistické, 1 s Downovým syndromem, 1 s ADHD a ještě tak dalším sedm s nějakými problémy. A teď si představte, že každé mu dítěti v tétřídědáváte to, co potřebuje. Já tomu říkám komunismus v praxi. V naprosto ideálních podmínkách je to splnitelné, ale kdyty ideání podmínky nastanou, že.

0/0
11.5.2015 8:41

J88a75n 94K25a76d92l33e58c 7507605266249

No a co té paní brání ukázat ten její vynález u nás? Nemuselo by být v té třídě zrovna 50 žáků, stačilo by 20 Romů a paní by utekla. :-/

+5/−2
10.5.2015 19:03

V24o17j28t16ě70c61h 87R43ů36ž34e29k 1547562704432

Pak se nikdo nic nenaučí.

0/−1
10.5.2015 18:48

D35a84v36i19d 28B64o54u76c70h81a77l 8579570489

U nich ano, tam jsou rádi, když se jim podaří zlepšit doslova cokoli. U nás je to nepoužitelné a jde jen o další pokus sluníček, jak dokázat, že ty jejich nesmysly mohou fungovat.

Ano, až tu budeme žit jako v Indii, můžeme přejít na indické metody. Do té doby bych s dovolením, zůstal u systému, který láká jejich studenty k nám, nikoli naše k nim...

+7/0
10.5.2015 18:55

P15e97t66r 24V15i55n73t82r45l39í34k 3766754941

Dost frustrující systém, on ten systém není zas tak špatný, ale realita ano :)

0/0
10.5.2015 18:23

P52e45t74r 26A75g19u96l35á52r 4977188890624

Země, kde většina lidí pracuje v zemědělství exportuje vzdělávací systém do průmyslových zemí.

+2/−1
10.5.2015 18:19

M29a83r79i46e 41V42a85š64í89č93k69o30v61á 3251693392598

No jo, holky z této školy jsou vzdělané, kašlou na kastovní systém a jsou samostatné. Bohužel, pak se setkají s realitou, že v tamní společnosti nemají místo, za to, že se někde potulují v noci, nebo chodí do školy je místní muži znásilní, připadně poté ještě ubijí k smrti. Děvčata tedy připraví na naprosto jinou společnost, než na tu, se kterou se poté setkají, na tu, kde vzdělané samostatné ženy nemají místo. Místo aby prováděla inkluzi chudych studentek, měla by spíše dbát na společné vzdělávání s muži a učit je, že ženy jsou jejich rovnocennými partnery.

+5/0
10.5.2015 18:16

J47a45n 85S95t28o32d75o79l90a 7431420593330

Tohle je úča z dívčí školy. I v šlánku psali, že mají i chlapecké, vedené podobně. Lepší věci pomalu zlepšovat, než nedělat nic. Indie je složitá, rozhodně to nejde vyřešit za krátkou dobu.

+2/0
10.5.2015 18:34

J82a77n 74B30a95č17o50v86č88i12n 1592284425475

Vystudovala zoologii a prosazuje inkluzi.Priznacne.

+3/−4
10.5.2015 18:12

J49o72s77e11f 17H71ř32e23b38í53č30e86k 7976243550472

Inkludovat lze všechny - černé, žluté, bílé, chudé, slepé, hluché, chromé, Vietnamce, Mongoly, Indiány, Ukrajince, Papuánce, jen ne ..., však víme koho.

+15/−1
10.5.2015 18:07

J72o64s13e74f 33N39o70v23á78k 1830433405

Indy.

0/0
10.5.2015 22:14

S25t68a16n14d84a 88C26h56v18o64s66t 1382368

A mozna bych pridal jeste dva postrehy:

1) ty zminovane indicke chude deti jsou zrejme deti ulice. Tedy nemaji zadne domaci zazemi, jako maji ceske cikanske (nechodme kolem horke kase) deti. Ti sirotci berou skutecne zminenou skolu jako ohromnou sanci, uz jen proto, ze tam muzou spat, jist,... proste zit. Uceni samotne, to je jen bonus navic a podle me to tak berou a uci se samozrejme rady. To je pro ne tou spravnou motivaci. Pro deti z cikanske rodiny toto nemuze fungovat, protoze pro cikanske dite je povinnost chodit do skoly ostuda.

2) proc do skoly chodi a berou jen devcata? Mozna je to podruzna otazka, ale presto me zajima.

+9/0
10.5.2015 17:53

L75u37c87i41e 93A57. 31S53u50l62o85v50s41k40á 5760507637723

Školní koedukace není běžná všude na světě, naopak, obvykle třeba i v USA jsou mnohdy právě soukromé školy buď boys nebo girls only.

+2/0
10.5.2015 17:57

S62t51a45n25d23a 96C82h23v42o21s80t 1232438

To vim, ale ptam se proc? Podle me by melo byt normalni, aby se kluci a holky vzdalavali spolu a ucili se vzajemnym vztahum odmala.

+1/0
10.5.2015 18:03

L92u89c94i49e 94A40. 96S20u77l38o54v35s52k59á 5950297317863

No, někteří lidé zastávají názor, že psychologické a emoční rozdíly mezi chlapci a děvčaty vyžadují odlišný vzdělávací přístup i různý výběr podkladů při výuce stejného předmětu. Na chlapeckých i dívčích školách pak taky vládne odlišná atmosféra. A pak je taky o nekoedukované školy (třeba právě v USA) zájem.

+2/0
10.5.2015 18:10

S29t42a37n78d96a 42C27h15v43o89s40t 1702798

Predesilam, ze jsem totalni laik, ale patrim spis mezi tu opacnou skupinu. Myslim, ze pokud na sebe kluci a holky nejsou zvykli, tak potom nevedi, jak se k sobe chovat - viz treba ta Indie.

+2/0
10.5.2015 18:16

L21u19c85i45e 86A68. 76S34u14l47o58v65s67k32á 5810127267683

Taky jsem laik, jen toto jsem slyšela jako důvod od lidí, kteří svoje děti dávali do girls nebo boys only škol.

+1/0
10.5.2015 18:18

S78t49a31n85d73a 47C62h91v84o70s66t 1842708

Coz je podle me chyba, srovnatelna s white/black only skolou.

0/−1
10.5.2015 18:23

S66y28l41v35a 14Š64p39o63r90k52o89v85á 5246322440169

no vidíte - a existují lidé, co mají názor jiný než vy, a proto má být ve svobodné společnosti možnost volby :-)

0/0
10.5.2015 18:39

S55t34a31n79d54a 35C92h52v42o60s40t 1482198

Moznost volby ano, o tom neni sporu. Jen si rikam, zda nektera z tech moznosti neni kontraproduktivni. Proc je v Indii tolik nasili na zenach?

0/0
10.5.2015 19:14

S21y65l81v64a 56Š48p98o52r42k79o40v93á 5416852380109

já myslím, že to kontraproduktivní není. V Británii bylo (a někde ještě je) oddělené vzdělávání běžné - a nemyslím si, že by velká část Britů měla nějaké problémy - natož aby tam kvůli tomu existovalo násilí na ženách

+2/0
10.5.2015 20:57

S12t80a76n30d27a 52C34h59v66o12s87t 1772438

Mate nejaky link na statistiku, pokud jde o to britske skolstvi? Pripada mi, ze v euroatlanticke civilizaci je to jiz velmi velmi vyjimecna zalezitost. Nehovorim o minulosti, tam si muzeme vzpomenout na doby, kdy bylo vzdelani zenam upirano zcela.

0/0
10.5.2015 21:25

S60y74l52v49a 68Š17p82o84r67k96o22v35á 5556292410789

link nemám (ale určitě by se něco našlo - jen nemám čas to hledat:-))... vycházím jednak z toho, co vím od známých tam žijících (nikoliv Romů - ale lidí, co tam emigrovali ještě za socíku;-D), jednak třeba ze současných filmů, kde se takové školy běžně objevují

0/0
10.5.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.