Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

  12:43
Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které produkují miliony kusů lithiových baterií. Jejich zpracování v budoucnu skýtá vysoké zisky, továrny však musí investovat do nových technologií. Recyklaci nepomáhá ani vlažný přístup čínských úřadů.

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci. | foto: Profimedia.cz

Právě čínská vláda přitom v posledních letech prosazuje elektromobily jako dopravní prostředky budoucnosti. Velká města dlouhodobě trápí znečištěné ovzduší, kterému velkou měrou přispívají spalovací motory (více o smogu v Číně zde). Nasazení elektromobilů výrazně sníží emise a zároveň zmenší závislost Číny na importu ropy.

Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Loni se v Číně prodalo 507 tisíc elektromobilů, tedy o 53 procent více než v roce 2015. Do roku 2025 vláda plánuje prodej sedmi milionů vozidel. Už nyní se v zemi podle Mezinárodní energetické agentury prodá čtyřicet procent roční světové produkce elektromobilů. Až za Čínou se umístila Evropská unie a Spojené státy. V Číně rovněž jezdí vůbec nejvíce elektřinou poháněných automobilů na světě.

Ruku v ruce s vysokou poptávkou po elektromobilech jde i výroba lithiových baterií. Za prvních osm měsíců letošního roku čínské továrny vyrobily 6,7 miliard baterií, tedy o polovinu více než za stejné období v loňském roce. Už příští rok by elektromobily mohly vyprodukovat 170 tisíc tun bateriového odpadu.

Jeho recyklace je ale v Číně problémem. Lithiové baterie stále nejsou považovány za nebezpečný odpad, likvidace tak není pod přísným dohledem. Baterie obsahující mnoho nebezpečných prvků jako kobalt či nikl často končí na otevřených skládkách (více o kobaltu v bateriích pro elektromobily jsme psali v tomto článku). Toxické látky se z nich vyplavují do vodních toků a ukládají v půdě.

Pomalý postup vlády

Podle think-tanku China Automobile Innovation Centre by sektor recyklace baterií mohl mít do roku 2023 hodnotu až 31 miliard jüanů (asi 102 miliard korun). Ředitel největšího čínského výrobce elektromobilů BYD Co Ltd Wang Čchuan-fu v září prohlásil, že recyklace lithia, kobaltu a mědi z použitých baterií je „pokladem“. 

Recyklační společnosti jako Ťiang-si Kan-feng Lithium či Sinolink Securities, které využívají nejmodernější technologie, už proto část provozu na zpracování baterií upravily. Hodnoty jejich akcií jdou v letošním roce strmě nahoru, jak ukazuje graf agentury Bloomberg.

Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Přeměna provozu na recyklaci baterií je však podle expertů náročná, stejně jako samotné zpracování odpadu. Majitelé recyklačních linek si stěžují, že vláda reaguje na vysokou poptávku po zpracování baterií pomalu. Měla by finančně podpořit přestavbu stávajících linek. Pomoct by mohlo i přesunutí baterií do kategorie nebezpečného odpadu.

Souhlasí s tím i výrobci baterií. „Urychlení recyklace baterií je nutností. Je hlavním zádrhelem v dalším vývoji elektromobilů,“ tvrdí Čang Tchien-žen, ředitel továrny na výrobu baterií Tchien-neng Power. V březnovém dopise adresovaném čínské vládě rovněž napsal, že překážkou pro modernizaci recyklačních technologií jsou i vysoké daně.

Modernizace a dotování recyklace

Vláda se snaží recyklační firmy dotlačit k modernizaci na „mezinárodní úroveň“ už do roku 2020. Komplexní strategii na recyklaci baterií přislíbila zveřejnit do konce letošního roku. V praxi se však tlaky na modernizaci příliš neodráží. Nové technologie nasazují jen největší provozy, menším linkám na to chybí peníze.

Velký čínský výrobce baterií do elektromobilů plánuje továrnu v Česku

Podle Čanga je celý systém nastaven špatně. Tvrdí, že recyklace baterií je po ekonomické stránce nevýhodná. V březnovém dopise adresovaném vládě uvedl, že podle účetnictví nejmenované firmy je hodnota kovů získaných z recyklace jedné tuny baterií asi 8110 jüanů, náklady na recyklaci se však pohybují okolo 8500 jüanů. Aby mohl celý systém fungovat, výrobci automobilů a baterií musí za likvidaci v mnoha případech platit.

Na recyklaci přispívá i firma Shenzhen Cham Battery Technology. Její ředitel Green Čcheng uvádí, že ze zdejších linek vyjede každý den na 300 tisíc baterií. Naznačuje, že snahy o jejich pozdější recyklace jsou pouze dobrou vůlí firmy. „Pokud mají být firmy, jako je ta naše, i nadále zodpovědné, musí nás vláda podpořit,“ tvrdí. V opačném případě se může stát, že použité baterie budou končit na skládkách.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...