Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští žáci zvládají neznámé situace nadprůměrně dobře, zjistil průzkum

  12:55aktualizováno  16:30
Pokud by se čeští žáci ocitli na opuštěném ostrově, měli by šanci přežít. Mladí Češi si totiž v mezinárodní konkurenci nadprůměrně dobře vedli v řešení neznámých situací. Takzvané problémové úlohy byly součástí průzkumu PISA. Nejlépe je zvládli žáci ze Singapuru a Jižní Koreje.
Čeští žáci jsou v řešení neznámých situací nad průměrem zemí OECD (ilustrační snímek).

Čeští žáci jsou v řešení neznámých situací nad průměrem zemí OECD (ilustrační snímek). | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Čeští patnáctiletí a šestnáctiletí studenti se ve srovnání 44 zemí a regionů dělí s Němci o 16. a 17. místo. Na prvních sedmi místech se umístily asijské státy. Kromě Česka je nad průměrem Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) i Kanada, Austrálie, USA či Itálie.

Žáci byli podle organizátorů postaveni do neznámých situací podobných té, v níž se ocitl Robinson Crusoe na opuštěném ostrově. V úlohách se prověřovaly ne naučené informace, ale schopnosti vyřešit nový problém.

Studenti například hledali nejrychlejší trasu mezi dvěma místy nebo kupovali virtuální letenky. V jiné úloze měli za úkol připravit zasedací pořádek při narozeninové oslavě a museli se při tom vypořádat s řadou podmínek, kdo vedle koho má sedět.

Podle ministra školství Marcela Chládka výsledky ukazují, že se české školství odklání od tradičního drilu a memorování informací. "Jsem rád, že jsme dosáhli nadprůměrných výsledků. Je potěšitelné, že to je v oblasti, která se týká řešení problémů. Chceme na těchto výsledcích stavět," uvedl ministr na úterním brífinku.

Česko hodlá po vzoru asijských zemí více používat technologie

Vliv na dobrém umístění českých školáků má podle Chládka rodina, neformální vzdělávání, ale především i nadále škola. "Má stále nezastupitelnou roli," doplnil. "Přínosem jsou například rozvíjející se progresivní výukové metody," zhodnotil výsledky ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Právě Česká školní inspekce zjištění z průzkumu zanalyzuje.

Z úspěšných asijských zemí by se podle ministra mělo Česko inspirovat výraznějším využitím moderních technologií ve výuce, nejlépe už od školek. "Nebráním se vizi, aby byly v českém školství například tablety. Musí je ale mít každé dítě a musí s nimi umět pracovat učitelé. Jednám s řadou nadnárodních společností," řekl Chládek.

Úlohy na řešení problémů byly do mezinárodního testování PISA zařazeny poprvé, školáci je vyplňovali na počítači.

Celkové výsledky průzkumu PISA, který se koná jednou za tři roky, byly zveřejněny už loni v prosinci. Čeští žáci se v matematických, čtenářských a přírodovědných dovednostech oproti roku 2009 mírně zlepšili, ve srovnání 65 zemí ale stále patří spíš k průměru. Ve všech oblastech byly opět nejlepší děti z asijských zemí (více čtěte zde).

Výsledky také ukázaly, že české děti nepovažují školu za dostatečně přátelské prostředí, rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími žáky jsou výrazné a výrazný vliv má socioekonomické zázemí rodiny. V Česku se do testů zapojilo 6 535 školáků z 297 škol.

Autor:


Témata: testování




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.