SPECIÁL: Budoucnost Prahy s bohatou galerií vizualizací
Do roku 2025 má být postavena i rychlodráha Praha–Kladno, která povede velkým tunelem pod Prahou 6.
Velmi důležitý bude pro železnice rok 2008. To už bude dokončena soustava železničních tunelů pod Vítkovem i nových tratí. Urychlí se tak jízda mezi hlavním nádražím, nádražími v Libni, ve Vysočanech a Masarykovým nádražím.
Rychlé spojení
"To umožní zavedení nových spojů, takže vlaky už nebudou končit na hlavním nádraží, ale pojedou z jednoho konce města na druhý. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za patnác až dvacet minut," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dopravu na elektrifikovaných tratích v hlavním městě a okolí zajišťují příměstské soupravy Českých drah. Třicet i více let stará vozidla se postupně nahrazují moderními elektrickými soupravami, a to zejména na tratích Praha–Kolín–Pardubice a Praha–Beroun. Do konce letošního roku by měly být v provozu dvě desítky těchto vlaků.
Nové vlaky a zastávky
Nízká podlaha vagonu, která je téměř v úrovni nástupišť, umožňuje pohodlný nástup vozíčkářům a matkám s kočárky. Pro ně a pro cestující s koly jsou také uvnitř vyhrazena místa. V části vlaku je 1. třída s elektrickými přípojkami 230 V pro připojení počítače.
"V příštích letech počítáme s nákupem dalších moderních vlaků, počítáme s tím, že staré soupravy během několika let jezdit přestanou," tvrdí Šťáhlavský.
Na území hlavního města vyrostou v budoucnu i další železniční zastávky, například Rajská zahrada, kde bude možno přestupovat na metro trasy B a městské autobusy. "Na tuto stanici by měla přispět i Evropská unie," řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.
Další rozsáhlé přestupní místo bude i v Malešicích, kde vznikne nová železniční zastávka. Bude tu i konečná stanice metra trasy A v objektu bývalé myčky hostivařského depa. Dopravní podnik zde postaví i nové autobusové nádraží pro městské a příměstské spoje a zastávku tramvají v Černokostelecké.
Další důležitou zastávkou bude Podbaba na trati do Kralup nad Vltavou, kam město prodlouží i tramvajovou trať. Vlaky by měly v budoucnu opět zastavovat i na nové zastávce Vyšehrad, kde vlaky na staré stanici stavěly až do šedesátých let minulého století, a také v Zahradním Městě.
Rychlodráha do Kladna
V současné době se sice o rychlém železničním spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy nemluví, ale do roku 2025 se Pražané a návštěvníci města rychlého spojení Ruzyně s hlavním městem dočkají.
Je však téměř jisté, že nová trať nepovede uprostřed rezidenčních klidných čtvrtí Prahy 6, což se setkalo se silným odporem místních obyvatel i radnice šesté městské části. "Největší chybou bylo, že se lidem představil naprosto nepřijatelný plán, který by dvojkolejnou tratí rozdělil "šestku" na dvě části. Chápu, že by se obyvatelé naštvali, kdyby jim kousek od bytu měly jezdit každou chvíli vlaky," řekl šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát.
Řešení podle něj spočívá ve vedení rychlodráhy tunelem či soustavou tunelů pod Dejvicemi, Střešovicemi a Břevnovem.
Do té doby také bude jasné, z kterého pražského nádraží budou vlaky na kladenskou rychlodráhu odjíždět. Původní projekt počítal s tím, že by jezdily na Masarykovo nádraží, uvažuje se však také o zakončení trati až na hlavním nádraží.