SPECIÁL: Budoucnost Prahy s bohatou galerií vizualizací
V roce 2008 dojedou první vlaky metra s cestujícími až k letňanskému výstavišti po nové, 4,6 kilometru dlouhé trati. Naváže na dosavadní konečnou Ládví a povede stanicemi Střížkov a Prosek až na konečnou Letňany. O dalším prodloužení trasy C se zatím neuvažuje. Metro přispěje k lepšímu spojení Severního Města s centrem i k ozvláštnění sídlištního vzhledu stanicemi s architektonickým rukopisem Patrika Kotase. Nejvýraznější bude Střížkov ve tvaru obří kapky, u které vyroste dočasné parkoviště P+R pro 203 automobilů. Novým úsekem by mělo projet 330 souprav denně.
Nejvyšší mrakodrap v republice má ozvláštnit největší sídliště v zemi - Jižní Město. U metra Háje má vyrůst třicetipatrový obytný dům, vyšší než současný rekordman, budova bývalého rozhlasu na Pankráci. V domě na místě původní budovy kina Galaxie mají být byty, kanceláře, obchody i bazén. Výtahy by měly vyjíždět z vodní hladiny v atriu. S projektem původně souhlasila radnice Prahy 11, ale obyvatelé byli proti. Proto radní změnili stanovisko a s výstavbou nesouhlasí.
Až v roce 2007 vstoupí úředníci do nově otevřeného mrakodrapu na pankrácké pláni, dříve budovy Českého rozhlasu, uvidí z vyšších pater stovky lidí, kteří míří do nového nákupního centra Arkády Pankrác. To bude stát v místě dnešní tržnice, u něj vznikne další budova s velkým koncertním sálem a restauracemi. V té době už také bude stát u ulice Pujmanové třiatřicetimetrová kancelářská budova. Do roku 2008 by se na pankrácké pláni měly přeměnit i současné garáže u bývalého Motokovu na kancelářské budovy City Deco a City Element. Dalším projektem by měl být výškový dům s luxusními byty a hotelem City Epoque připomínající písmeno V.
Rychlodráha na letiště
Oproti původním předpokladům, kdy projektanti naplánovali z Masarykova nádraží
dvoukolejnou elektrickou rychlodráhu přes Hradčanskou Prahou 6 ke stanici Dlouhá míle a na Kladno, budou v projektu rychlodráhy zásadní změny. Uvažuje se buď o zachování stávající jednokolejné trati, která ani nebude elektrifikována. Podle druhé varianty se má rychlé spojení města s letištěm vyřešit rychlodráhou v tunelech pod Dejvicemi, Střešovicemi a Břevnovem. Není jasné, zda vlaky pojedou z Masarykova nádraží. Trasa by mohla vést paralelně s Negrelliho viaduktem až na nové nástupiště na hlavním nádraží.
Nová hala na Výstavišti v Holešovicích na místě Křižíkových pavilonů má být dokončena nejpozději v roce 2007. Polyfunkční stavba umožní pořádat kulturní a sportovní akce. V hale budou například podnikové akce, módní přehlídky, slavnostní ceremoniály, konference, divadelní nebo muzikálová představení. Architektonické řešení pavilonu však umožní i tenisové, basketbalové či volejbalové turnaje. Útočiště tu najdou i další sportovní odvětví, jako jezdectví, kolová, bojová umění, sportovní gymnastika a hokej. Kdyby Praha uspěla s kandidaturou na olympiádu, mohly by se některé disciplíny konat právě tady.
Hlavní město uvažuje, že podá přihlášku na pořádání letních olympijských her v roce 2020 nebo 2024. Z výsledků ekonomické studie vyplynulo, že hry přijdou na 135 miliard korun. K tomu je nutné připočíst 600 miliard na další nutné investice, jako pražský a městský okruh, ale i další dálnice v zemi, stejně jako modernizace železnic a výstavba další trasy metra. Město teprve zpracuje studii, která zjistí, nakolik by byl využitelný olympijský ceremoniální stadion v Letňanech. Pro olympiádu se počítá také s plaveckým areálem na Maninách, se sportovišti na Strahově a Letné. Někteří architekti i studenti se přiklánějí k tomu, aby se olympijské stavby daly později rozebrat a použít jinde.
Na rozlehlém pozemku v Michli mezi ulicemi 5. května, Baarova a Michelská vyrůstá nové město ve městě, složené především z kancelářských budov. V projektu BB Centrum by neměly chybět ani sportovní hala, parky či kostel. V budoucnu se ke stavbám podél Vyskočilovy ulice přidají další. Na pomyslném trojúhelníku těchto ulic tak bude celkem stát dvacítka nových budov. Nahradí současné fotbalové hřiště. Na místě bývalé sportovní haly Brumlovka už roste její nástupkyně. Hala s několika sály a restaurací bude dokončena v příštím roce. Za fotbalovým hřištěm chce investor vybudovat komunitní centrum. Nové budovy však vyrostou i na druhé straně Vyskočilovy ulice u modrých pavilonů.
Po roce 2010 projedou první řidiči novým, přes šest kilometrů dlouhým, tunelovým komplexem ze Strahova až do Troje. Než budou z Troji pokračovat po městském okruhu, si ale musejí ještě pár let počkat. S dostavbou celého městského okruhu, který má ulevit přetížené dopravě v centru, se dá počítat až po roce 2016. Město však předpokládá, že jakmile bude možné projet ze Štěrbohol přes Jižní spojku, Mrázovku, Strahovský tunel a tunely pod Letnou a Stromovkou až do Troje, bude možné zúžit dnešní severojižní magistrálu, která vede přímo centrem. Uvažuje se proto i o přeložení magistrály za muzeum. Dopravě v centru uleví i dostavba dálničního obchvatu města.
Chátrající pražská sídliště, ve kterých dnes bydlí polovina obyvatel metropole, se mohou do budoucna stát velkými ghetty ohrožujícími bezpečnost ve městě. Proto například na Jižním Městě vyrůstají nová obchodně–administrativní centra. Podobné komplexy oživují i Jihozápadní Město a proměnily sídliště Černý Most. Architekti se snaží doplnit sídliště vyprojektována jako obrovské noclehárny o další možnosti zábavy včetně nových parkových ploch. Zároveň se snaží odstranit jejich šeď. Sídlištím má pomoci i dostavba nových čtvrtí. Paneláky jsou mnohde už na hranici životnosti. Úpravy budou stát miliardy, z nichž část poskytne Evropská unie.