Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britské deníky vedou bitvu o brexit. Hlavní zbraně drží magnát Murdoch

  20:07aktualizováno  20:07
Nezanedbatelnou roli ve formování názorů britské veřejnosti před hlasováním o setrvání v EU hrají velké britské deníky. Některé z nich se již přidaly na stranu jednoho z táborů, nejdůležitější hlas však bude mít bulvární The Sun miliardáře Ruperta Murdocha. Na jeho slovo se stále čeká.

Titulní strany britských deníků z posledních dnů | foto: koláž iDNES.cz

Politici o přízeň deníku The Sun bojují z jednoduchého důvodu – čtou ho lidé, kteří se jinak o politiku zajímají jen okrajově. I přes pokles čtenosti se do oběhu každý den dostane až 1,8 milionu výtisků.

Při četbě politických komentářů by se mohlo zdát, že stanovisko redakce je jasné. Opakovaně se v něm objevuje kritika Evropské unie a politiků, kteří podporují setrvání. Konečné slovo v podpoře bude mít zřejmě až samotný Murdoch.

Britská volba

Ten se dlouhodobě staví proti členství Británie v Evropské unii, zároveň však musí brát v potaz obchodní stránku věci. Aktivity jeho společnosti News Corp již nyní doplácí na nervozitu inzerentů před referendem. Pokud by Britové z EU skutečně odešli, mohlo by mediální impérium mít skutečné problémy. Další Murdochovy mediální společnosti - 21st Century Fox a televizní stanice Sky – navíc mají v Evropě velké plány, píše server Politico.

Zřejmě nejvýraznější zásah do probíhající kampaně k referendu se deníku „podařil“ v březnu letošního roku, kdy na titulní stránce uvedl, že královna Alžběta II. podporuje brexit (více zde). Buckinghamský palác to však dementoval a deník se dostal pod palbu kritiky britských médií. Do sporu se připojila také britská Organizace nezávislých médií, která titulek článku označila za nevhodný. Vedení deníku The Sun se odmítlo omluvit a uvedlo, že si „za titulkem i celým článkem stojí“.

The Sun už několikrát volby na ostrovech výrazně ovlivnil. Dlouhé roky stál za Konzervativní stranou, před volbami v roce 1997 však Murdoch nečekaně otočil a otevřeně vyjádřil podporu tehdejšímu lídrovi labouristů a budoucímu premiérovi Tony Blairovi. Titulek na hlavní straně jednoho z březnových vydání hovoří jasně – „The Sun podporuje Blaira“.

S nástupem Gordona Browna podpora labouristů opadala a The Sun opět otočil. Před volbami v roce 2010 vyzval čtenáře, aby hlasovali pro Davida Camerona a jeho „moderní a pozitivní“ Konzervativní stranu. Jedině ona podle deníku mohla Británii zachránit před „pohromou“, která Británii čeká v případě znovuzvolení labouristů.

Bulvární deník svůj názor projevil také před referendem o odtržení Skotska(více o referendu se dočtete zde). Na poslední chvíli se postavil za zastánce setrvání Skotska v Británii. Komentátoři později uváděli, že se Murdoch rozhodoval mezi „romantickou představou“ nezávislého Skotska a skepticismem, zda by země dokázala sama obstát po ekonomické stránce.

Britská média mají stěžejní vliv na formování názorů veřejnosti.

Jak se Murdoch rozhodne v otázce brexitu, zůstává zatím hádankou. Každopádně je jisté, že pro Camerona agitujícího za setrvání v EU i jeho soupeře vedoucí kampaň za odchod by podpora The Sun znamenala nezanedbatelnou pomoc.

Mlčení v baště konzervativců

S jasným vyjádřením zatím otálí i The Daily Telegraph, který už léta Brusel s oblibou kritizuje za nesmyslnou byrokracii a plýtvání. Deník nyní zveřejňuje například komentáře lídra kampaně pro brexit Borise Johnsona, zpravodajství se však vyhýbá možným scénářům, jak by si Británie vedla v případě vystoupení z EU.

Průzkumy

Z posledních šesti výzkumů veřejného mínění vyplývá, že zastánci odchodu Británie z Evropské unie mají před nadcházejícím referendem převahu o dva procentní body (51 procent) nad těmi, co by si přáli setrvání země v evropském bloku (49 procent). Uvedl to dnes server whatukthinks.org, který výsledky anket zprůměroval.

zdroj: ČTK

Telegraph je považován za mediální baštu konzervativců a kvůli osobním vztahům mezi šéfredakcí a špičkami strany si dokonce vysloužil přezdívku Torygraph. The Daily Telegraph v podpoře konzervativců, na rozdíl od deníku The Sun, vytrval i během vlády labouristů, podpořil také kampaň za setrvání Skotska v Británii.

V otázce odchodu či setrvání z EU zatím vedení listu žádné stanovisko nevydalo. Až 60 procent jeho čtenářů v průzkumu pro portál YouGov prosazuje vystoupení. Je tak možné, že vedení deníku je v otázce brexitu rozdělené stejně jako konzervativní strana.

Euroskeptický Daily Mail velí k odtržení od EU

Mnohem jasnější stanovisko již vyjádřil druhý nejčtenější bulvární deník Daily Mail, který se v komentářích i zpravodajské sekci dlouhodobě profiluje jako euroskeptický. Na svých stránkách pravidelně informuje o možných negativních dopadech setrvání v EU, ztrátě suverenity a zákonech, které Velké Británii diktuje Brusel. Samostatnou kapitolou je pak informování o uprchlické krizi, kvůli které se deník pouští do kampaně za setrvání v EU.

Fotogalerie

Své jasné stanovisko deník ukázal po teroristických útocích v Paříži, když otiskl kresbu Stanley McMurtryho, která uprchlíky přirovnává ke krysám. Podle The Daily Mail legislativa Evropské unie umožňuje islamistům, aby se jednoduše dostali na území Velké Británie. Deník se kvůli kresbě stal terčem kritiky ostatních médií. Hájil se slovy, že od čtenářů nepřišla ani jedna stížnost.

Majitel deníku Jonathan Harmsworth je nicméně podle zákulisních informací spíše zastáncem setrvání Británie v EU a podobně jako Murdoch se pochopitelně ptá také po ekonomických následcích případného odtržení. Na rozdíl od něj však podle hlasů z redakce přímo nezasahuje do obsahu svého deníku.

Příznivci setrvání v EU

Proti odchodu Britů z EU bojují tři významná média. Asi 62 procent čtenářů deníku The Times podporuje setrvání, což u periodika, které je považováno za výkladní skříň politiků a ekonomických elit, není velkým překvapením. Čtenáři proto vyjádřili rozhořčení nad tím, jak euroskepticky se deník vlastněný Murdochem svého času profiloval.

Šéfredaktor John Witherow se netají svým rezervovaným přístupem k Evropské unii a některé z argumentů zastánců brexitu považuje za podnětné. Na druhou stranu je považován za pragmatika, který nemůže přehlížet případné ekonomické důsledky brexitu. V posledních měsících je tak stanovisko The Times jasné – Británie by měla setrvat v EU.

Britská média mají stěžejní vliv na formování názorů veřejnosti.

Deník prošel podobnou ideovou změnou jako The Sun. V roce 2001 až do té doby spíše toryovské médium otevřeně podpořilo labouristickou vládu Tonyho Blaira. Ten se těšil přízni významného periodika až do roku 2010, kdy vedení The Times podpořilo vítězné konzervativce.

Setrvání v Unii opatrně podporuje také bulvární deník Daily Mirror, který se netají podporou labouristů. Ti agitují za setrvání v EU, deník však musí cílit i na část dělnické třídy, která považuje politiky v Bruselu za elitáře. „Jen hlupák pochybuje o tom, že EU hraje velkou roli v zachovávání míru. Volba je jen na vás, ale stojí za to poslouchat i protistraně,“ napsal deník v jednom z článku adresovaných zastáncům brexitu.

Zcela jasně své stanovisko dal najevo respektovaný deník The Guardian. V podstatě neměl na výběr, protože devět z deseti jeho čtenářů bude v blížícím se referendu hlasovat pro setrvání v EU. V jednom ze článků 9. května napsal: „The Guardian bude bezvýhradně od teď až do 23. června prosazovat setrvání Británie v Evropě. Jasně, upřímně a vytrvale, jak jen to bude možné.“







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.