Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Britové po skandálu s odposlechy v bulváru zatkli exporadce premiéra

  12:38aktualizováno  20:18
Britská policie zatkla bývalého šéfredaktora bulvárního plátku News of the World Andyho Coulsona. Nejčtenější týdeník čelí skandálu kvůli odposlechům, při nichž špehoval královskou rodinu, politiky i příbuzné obětí teroristického útoku v Londýně. Coulson do ledna pracoval coby mluvčí premiéra Davida Camerona.

Nekupujte Murdochovy tituly, bouří se po skandálu s odposlechy Britové. (8. července 2011) | foto: AP

Scotland Yard zadržel Andyho Coulsona v půl jedenácté dopoledne místního času a převezl ho k výslechu na policejní stanici v jižní části Londýna. Někdejší šéfredaktor oblíbeného britského bulváru pak skončil ve vazbě. Soud ho ale zřejmě propustí na kauci.

Třiačtyřicetiletý Brit se údajně provinil nelegálními odposlechy a uplácením policie. Obojího se měl dopouštět v době, kdy řídil týdeník, který vlastní mediální magnát Rupert Murdoch. Ten ve čtvrtek nařídil celkové ukončení vydávání. News of the World, který vycházel 168 let, o víkendu vyjde naposledy (více zde).

Skandál s odposlechy

Přehled hlavních událostí v kauze odposlouchávání mobilních telefonů britským bulvárním nedělníkem News of the World (NoW):

2006

8. srpna - Zatčen novinář Clive Goodman a soukromý detektiv Glenn Mulcaire. Byli obviněni z odposlouchávání královské rodiny.
2007

26. ledna - Goodman odsouzen na čtyři měsíce do vězení, Mulcaire na půl roku. Andy Coulson odstoupil z pozice šéfredaktora.
31. května - Šéf konzervativní opozice David Cameron nabídl Coulsonovi post mediálního poradce své strany.
2011

21. ledna - Aféra se opět vynořila na povrch, Coulson odstoupil z pozice šéfa komunikace premiéra Camerona.
5. dubna - Policie zatkla bývalého šéfredaktora NoW Iana Edmondsona a šéfa reportérů Nevillea Thurlbecka. Byli propuštěni na kauci. Nedělník se omluvil a nabídl některým postiženým kompenzace.
4. července - Vyšlo najevo, že Mulcaire odposlouchával hlasovou schránku třináctileté Milly Dowlerové unesené v roce 2002.
5. července - Vychází najevo, že špehováni byli nejen politici a celebrity, ale také pozůstalí po obětech teroristických útoků či nezletilé oběti zločinů.
6. července - Vyšlo najevo, že odposlouchávány byly patrně telefony i rodin britských vojáků padlých v Iráku a v Afghánistánu.
7. července - Mediální impérium Ruperta Murdocha oznámilo, že NoW po 168 letech končí.
8. července - Policie zatkla Coulsona, vyšetřovaného kvůli odposlechům v NoW.

Zdroj: ČTK

Skandální kauza se v Británii propírá už několik let. Coulson kvůli odposlechům v plátku rezignoval na pozici šéfredaktora už v roce 2007. Tehdy se bránil, že se vše dělo za jeho zády a on o ničem nevěděl.

Nedávno však vyšly najevo další citlivé detaily. Kupříkladu to, že kromě špehování britské královské rodiny a politiků se list napíchl i na příbuzné obětí teroristického útoku v Londýně a sledoval i komunikaci rodin vojáků padlých v Afghánistánu.

Britský premiér David Cameron označil nová zjištění "za šokující" už před několika dny. Skandál však může ublížit i jemu. Právě on podal novináři po jeho rezignaci pomocnou ruku a nabídl mu práci mediálního poradce. "Každý má dostat druhou šanci," řekl tehdy podle britského listu The Daily Telegraph.

Coulson nastoupil na Downing Street 10 loni v květnu. Poradcem předsedy vlády ale vydržel být jen do ledna. Pod tlakem skandální situace rezignoval. A Cameron dnes dopoledne narychlo svolal tiskovou konferenci, kde přiznal, "že druhá šance nefungovala a že za své tehdejší rozhodnutí bere veškerou odpovědnost".

V cele skončil také reportér, jehož odposlechy aféru odstartovaly

Časně ráno byl také znovu zatčen bývalý královský zpravodaj NoW Clive Goodman, který strávil v roce 2007 čtyři měsíce ve vězení kvůli tomu, že nechal odposlouchávat hlasové schránky členů královské rodiny a jejího personálu.

Kvůli jeho aféře tehdy odešel Coulson z šéfredaktorského místa v NoW. Tvrdil však, že šlo o izolovaný případ, o kterém nevěděl a za který přijal odpovědnost automaticky jako šéfredaktor.

Goodman je tentokrát vyšetřován kvůli korupci, tedy také za údajné platby policistům za informace. Policie prohledává jeho dům v jižním Londýně. Je zadržován na jiné policejní stanici než Coulson.

Britskou veřejnost pobuřuje především fakt, že ve své funkci nadále zůstává Rebeka Brooksová, která vede společnost News International sdružující všechny Murdochovy britské tituly. Brooksová byla šéfredaktorkou v době, kdy probíhala řada odposlechů. "Noviny byly obětovány pro záchranu jedné ženy,"  komentuje to britský list The Independent.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.