Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nepřátelé lidu. Britské deníky kritizují soudce, kteří rozhodli o brexitu

  16:05aktualizováno  16:05
Britská média se pustila do čtvrtečního rozhodnutí Vrchního soudu, podle kterého musí brexit schválit parlament. Náhlá vlna kritiky zasáhla zejména tři soudce, kteří za verdiktem stojí. Bulvární deník Daily Mail na titulní straně zveřejnil jejich fotky s označením Nepřátelé lidu, The Daily Telegraph zase přišel s titulkem Soudci versus lid.

Protestní pochod odpůrců vystoupení Velké Británie z EU (2. července 2016) | foto: Reuters

Čtvrteční rozhodnutí soudu by mohlo oddálit zahájení procesu vystoupení Británie z EU, což vyvolalo značnou vlnu nevole. Už krátce po vyhlášení verdiktu přišel s kritikou jeden z lídrů kampaně za brexit Nigel Farage, který varoval před možnou zradou Britů (více zde).

Na Farageova slova v pátek navázala i řada britských deníků. Zejména bulvární média na svých titulních stranách kritizují tři soudce, kteří jsou za verdikt zodpovědní (přehled pátečních titulních stran nejčtenějších deníků najdete zde).

Asi nejostřeji se do soudců pustil druhý nejčtenější bulvární deník Daily Mail, který je označil za „nepřátele lidu“. Internetová verze deníku si navíc neodpustila ani popis jednotlivých soudců, přičemž jednoho z nich označila za „otevřeně homosexuálního bývalého olympijského šermíře“.

03.listopadu 2016 v 23:28, příspěvek archivován: 04.listopadu 2016 v 12:19

DAILY MAIL: Enemies of the people #tomorrowspaperstoday #bbcpapers https://t.co/n5ynFalnEa

Řada právních expertů reakci deníku odsoudila. „Tohle už se zcela vymyká z rukou. Jestliže Daily Mail mluví o soudcích jako o nepřátelích lidu, podkopává to demokracii. Ostuda!“ reagoval na Twitteru právník Rady královny Nigel Pascoe.

S kritikou soudců přišel i konzervativní deník The Daily Telegraph, který se k EU staví tradičně skepticky. Na titulní straně zveřejnil portréty soudců, které vyvedl v modré barvě a opatřil titulkem Soudci versus lid. Pod článkem pak deník zveřejnil Farageův komentář, podle kterého „voliči takovou neuvěřitelnou aroganci nedopustí“.

03.listopadu 2016 v 23:11, příspěvek archivován: 04.listopadu 2016 v 12:21

"Do they look evil enough?" "I was thinking the same." "Try a blue filter." "There we go." https://t.co/wk1EChkTzP

Velmi emotivně na verdikt soudu zareagoval bulvární deník Daily Express. „Tři soudci včera zablokovali brexit. Teď vás vaše země skutečně potřebuje... Musíme se dostat z EU,“ vyzval na své titulní straně.

03.listopadu 2016 v 23:44, příspěvek archivován: 04.listopadu 2016 v 12:22

The opening paragraph is quite possibly the biggest overreaction in newspaper history. https://t.co/VgUj6vr5bW

Britské deníky se do boje o brexit zapojily už před červnovým referendem. Mezi odpůrce brexitu se zařadily například The Times, The Guardian nebo Daily Mirror (přehled deníků najdete zde).

Britové si vystoupení z EU odhlasovali těsným výsledkem v referendu, které se konalo 23. června. Všelidového hlasování se zúčastnilo 72,2 procenta voličů. Pro setrvání v Unii hlasovalo přes 16,1 milionu lidí, pro odchod přes 17,4 milionu (více zde).

Krátce na to oznámil svou rezignaci premiér a předseda Konzervativní strany David Cameron (více zde). Jeho místo nečekaně rychle převzala ministryně vnitra Theresa Mayová. Překvapením bylo i složení nového kabinetu. Nejvíce kontroverzí vzbudilo jmenování lídra kampaně za brexit Borise Johnsona ministrem zahraničí (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Domácí malinový sirup
Domácí malinový sirup

Vyrobte si vlastní sirup bez éček a konzervantů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.