Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BESIP po 44 letech změnil logo. Šoférům připomene, že jde o život

  19:47
Bezpečnost silničního provozu bude po 44 letech doprovázet nové logo. Za sto tisíc ho pořídilo ministerstvo dopravy, pod které oddělení BESIP patří. Preventivní kampaně bude doprovázet i jiný slogan "...protože jde o život!". Nové logo se nelíbí odborníkovi na marketing. Autor původní grafiky si jí cení na miliony.

Nové logo Besipu | foto: Ministerstvo dopravy

"Stávající logo již není tak silné a bylo přebito například značkou kampaně 'Nemyslíš, zaplatíš'. Výměna koresponduje s celkově novou koncepcí BESIP," popsal důvod změny vedoucí tohoto oddělení Ondřej Valenta (jaké další změny BESIP plánuje, čtěte tady).

Na stotisícovou zakázku nemusí resort vypisovat výběrové řízení, přímo oslovil konkrétní firmu. Valentovi ji doporučili známí z marketingu, kde dřív sám pracoval. Logo vytvořila společnost Candoo Communication. Tři lidé na něm pracovali čtyři týdny, vybralo se ze šesti variant.

symbolika nového loga

Nové logo tvoří silnice, louka a modrý půlkruh. Ten má symbolizovat ochranu řidičů BESIPem.

Stávající doprovodný slogan "Pro život na silnici..." nahradí nově "…protože jde o život".

"Z původní podoby se stalo moderní logo dopravní instituce, korporace, tedy firmy s moderním manažerským řízením a vyspělou interní a externí komunikací," míní o změně majitel Candoo Communication Oto Klempíř.

Logo má chyby, míní odborník

Jeho nadšení nesdílí prezident asociace Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Logo podle něj obsahuje hrubé chyby. Například má špatný rozpal písma, což odborníci považují za velmi vážný prohřešek. Znamená chybné použití mezer mezi písmeny, nejsou od sebe na pohled optimálně vzdálena.

V kompozici loga je navíc podle Brabce příliš volného prostoru. "Je to neprofesionální řešení s některými znaky diletantismu," domnívá se.

"Rozpal se hodí k vybranému druhu písma a dle nás je zvolen správně," odmítá námitky Klempíř. Volný prostor pak podle něj je úmysl. "Našim záměrem bylo, aby logo dýchalo a nebylo příliš sevřené," dodal.

Autor si dosavadní logo cení na miliony

Brabec upozorňuje ale ještě na jedno pochybení: "Chybí jakákoliv kontinuita s poměrně cennou historií starého loga." Naopak pozitivní změnu vidí v novém sloganu "...protože jde o život!", které považuje za naléhavější než původní "...pro život na silnici". "Vykřičník na konci si vynucuje pozornost," říká.

Původní symbol BESIP nakreslil v roce 1967 malíř Karel Míšek a kromě "kosmetických" úprav se od té doby nezměnil. Míšek odhadl hodnotu svého 44 let používaného logotypu řádově na miliony.

Podle ministerstva to neznamená, že stát o takovou hodnotu přichází. "Ministerstvo dopravy se k postupné výměně loga rozhodlo naopak proto, aby posílilo pozici značky BESIP na trhu a prokázalo, že nejde o společnost, která by žila jen ze svých minulých úspěchů. Tedy naopak cenu ještě vyzdvihlo," uvedl mluvčí resortu dopravy Jakub Ptačinský.

"Každý autor má vztah k tomu, co vytvořil," posteskl si Míšek nad změnou tváře, kterou BESIPu před lety vtiskl on. "Nicméně změna je součástí život a já změny beru jako nové výzvy," dodal. Podle něj čas ukáže, zda nové logo bylo vybráno správně.

logo od studenta přežilo 44 let

Logo společnosti BesipNyní pětašedesátiletý akademický malíř Karel Míšek v roce 1967 studoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Za sebou měl úspěšnou soutěž, z níž vzešel plakát na brněnské strojírenské veletrhy. Pak ho oslovili s nabídkou vytvořit logo pro BESIP.

"Já jsem to odevzdal a měl jsem tu šťastnou ruku, že jsem se do toho trefil. (...) Určitě mi to trvalo víc než týden, tehdy byly lhůty delší než dnes. Ale je jedno, zda to člověk udělá za hodinu nebo měsíc, důležitý je nápad a talent," vzpomíná na práci, při které neexistovaly počítače a vše se dělalo ručně.

Vytvořil sedm návrhů. Uspěl ten, který symbolizuje automobil (kolo nebo volant) a cestu, tedy mimo jiné pohyb. Výše tehdejších honorářů za logo se pohybovaly mezi 1 500 do pěti tisíc korun, což bylo relativně dost peněz. Nové auto stálo od 20 tisíc. Další peníze dostal Míšek v roce 2003, kdy s ním ministerstvo podepsalo licenční smlouvu.

Na zakázku si Míšek pamatuje dodnes. "Byl jsem tehdy mladý a jako každý kluk jsem měl rád auta," vzpomíná. Nyní vede Ateliér grafického designu Fakulty umění a designu na univerzitě v Ústí nad Labem. Je autorem log průmyslových podniků (např. TOS Varnsdorf), kreslil i plakáty pro Národní divadlo nebo Divadlo E. F. Buriana.




Kia cee´d 1.6 CRDi 2009
Kia cee´d 1.6 CRDi 2009

r.v. 2009, naj. 98 349 km, diesel
169 000 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.