Předzvěstí výrazných změn bylo už listopadové odvolání šéfky BESIP Zuzany Ambrožové. Podle jejích slov ji ministr dopravy Vít Bárta odvolal, protože má jinou představu o koncepci a komunikaci s veřejností.
"Z důvodu snižování pracovních míst ji ministerstvo dopravy žádnou další pozici nenabídlo," uvedla mluvčí ministerstva Květa Kočová.
Ambrožovou vystřídal 25letý Ondřej Valenta, kterého na ministerstvo přivedl náměstek Radek Šmerda. Valenta, který je bývalý violoncellista a má zkušenosti s marketingem a PR, byl tři měsíce jeho poradcem, poté mu bylo nabídnuto vedení BESIP. Tedy oddělení, které se zabývá komunikací prevence v oblasti bezpečnosti provozu.
Ministerstvo dopravy chce příští rok v rámci BESIP utratit zhruba o 30 milionů korun více. Současný šedesátimilionový roční rozpočet zaokrouhlí na 100 milionů. Valenta připouští, že novinky mohou vyvolat nesouhlas, trvá ale na tom, že BESIP potřebuje oslovit mladší generace.
Od ledna slibuje velké změny. Od podoby webových stránek až po výměnu loga BESIP. Červený kruh proťatý modrými pruhy nahradí po 44 letech silnice, louka a modrý polokruh. "Ten má symbolizovat ochranu řidičů BESIPem," popsal Valenta. Stávající doprovodný slogan "Pro život na silnici..." nahradí nově "…protože jde o život". Logo nyní čeká na schválení ministra Bárty. Do té doby ho BESIP chce pečlivě tajit.
Z kampaní nezůstane kámen na kameni. Kromě Nemyslíš, zaplatíš a kampaně (Ne)zvratné osudy ostatní skončí a budou nahrazeny jinými, které by měly více zasáhnout cílové skupiny.
Jedna z největších příští rok nahradí dosavadní kampaň nazvanou The Action. Ta nyní pořádá pro žáky základních škol představení s obrazy reálných nehod nebo výpověďmi záchranářů. "Účinnost této značky je v poměru k vynaloženým financím relativně nízká," řekl Valenta.
Ministerstvo proto vypíše v polovině roku tendr na novou dvouletou kampaň. Zaplatí za ni až 20 milionů. The Action nyní stojí ročně zhruba 9,5 milionu a BESIP cenu nechce nutně snižovat. "Může být i za stejné peníze, ale musí se dostat více do povědomí mladých lidí a cena odpovídat odvedené práci" dodal Valenta.
Další kampaně budou levnější a také budou trvat kratší dobu. Celkem by jich mělo příští rok být 15. Mají pracovní názvy jako I superhrdinové se musí poutat, Pozor senioři, Bezpečně z tréniku nebo Je to na Tobě. It’s your choice.
PLÁN NOVÝCH KAMPANÍPodívejte se, jaké kampaně chystá BESIP |
Ministerstvo v rámci každé natočí nejméně jeden spot. Ať už zvukový nebo i obrazový. Měly by být ale levnější než v minulosti. První z videí by se na YouTube mělo objevit už kolem Vánoc. Bude se odehrávat v prostředí školy, učitelku si v něm zahraje herečka Nikol Kouklová.
"Od zobrazování samotných nehod se více posuneme k důsledkům, které budou podány v emotivní rovině," popsal Valenta. Podle něj na lidi zapůsobí více než miminko narážející na přední sklo automobilu jeho matka v psychiatrické léčebně, která chová v náručí polštář.
Ministerstvo chce také spustit unikátní kampaň s názvem Život nikdy nevyjde z módy, která bude zaměřena na to, aby bylo chodce, řidiče nebo cyklisty dostatečně vidět. "Pokusíme se najít oděvní firmu, která by vytvořila kolekci oblečení a doplňků s reflexními prvky," popsal Valenta. K prodeji by byly v e-shopu. Část zisku by sloužila Nadaci BESIP.
V dubnu by se také mezi školáky mělo dostat CD s písněmi populárních raperů. Ti mladým lidem v textech vzkážou, že i drsní chlapi cítí na silnici odpovědnost.
Po zrušeném čtyřicetimilionovém tendru si ministerstvo ponechá logo kampaně Nemyslíš, zaplatíš. Zůstat by jí mohly i Renčovy klipy. Nyní jedná s vlastníky autorských práv, aby přešla pod ministerstvo na neomezeně dlouhou dobu. Kromě toho si kampaň od externí firmy stáhne BESIP přímo pod sebe a už ji nebude lidem ukazovat tak intenzivně.