Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda vybírá nová transportní letadla

  13:04aktualizováno  13:04
Česká armáda zúžila počet možných výrobců, kteří by jí mohli dodat nové transportní letouny. Ty nahradí dosluhující stroje An-26. Mezi kandidáty jsou letouny C273 Spartan, C130J Hercules nebo Antonov An-74.
Mezi kandidáty na nové letouny české armády je i stroj Hercules.

Mezi kandidáty na nové letouny české armády je i stroj Hercules. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Jak potvrdila Monika Machtová z tiskové služby ministerstva obrany, dosavadní letouny AN-26 chce armáda provozovat maximálně do roku 2016.

Už od loňska proto armáda začala s marketingovým průzkumem na dodavatele čtyř až šesti nových transportních letounů. - více zde

Experti mezi nejvhodnější kandidáty zařadili společnost Alenia Aeronautica s letounem C-273 Spartan, konsorcium EADS-CASA s letounem C-295 M, Lockheed Martin – Aeronautics company s letounem C-130 J a společnost Antonov se strojem An-74 TK.

"Obchodní soutěž na dodávku nových transportních letounů bude vypsána v roce 2008 nebo 2009," uvedla Machtová s tím, že nové letouny by armáda ráda měla k dispozici v letech 2011 až 2015.

Někteří výrobci vyhlédnutých letadel už v Česku podle týdeníku Euro zahájili přesvědčovací kampaň. Například italská Alenia, která ale vyrábí svůj Spartan v kooperaci s americkým Lockheedem, tvrdí, že převede část výroby svých letadel do vodochodského Aera.

Do Spartanu ani do dalších dvou zvolených letadel se ale podle Eura nevejdou nově nakupované obrněné transportéry Pandur, které si armáda hodlá pořídit. Nákladový prostor vyhovuje maximálně pro terénní automobily Range Rover nebo lehká bojová vozidla.

Jediným letounem, jenž by velikosti rakouských transportérů vyhovoval, by tak byl americký Hercules, vyráběný zbrojovkou Lockheed Martin, napsalo Euro.

V současně době používané letouny An-26 budou podle Machtové částečně modernizovány, aby splňovaly požadavky pro nasazení v rámci NATO a odpovídaly mezinárodním leteckým předpisům. "Modernizace se bude týkat určitých komponent, například avionického zařízení," uvedla Machtová.

Letouny An-26 jsou ve výzbroji české armády od roku 1983. V současnosti má armáda pět těchto strojů, které už potřebám armády nevyhovují - mají krátký dolet, nejsou zabezpečeny proti případnému ostřelování raketami, chybí jim moderní navigační prostředky a nemohou tankovat palivo za letu. Dva ze strojů armáda přebudovává na takzvané letájící sanitky. - více zde

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První z darovaných amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk v barvách afghánských...
Máme černé jestřáby, radují se Afghánci. USA dodají impozantní flotilu

Afghánské letectvo dostalo darem první dva nové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Je to zatím jen symbolická "ochutnávka" pomyslného vzkříšení afghánských vzdušných...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Mimořádný neplánovaný nácvik skupiny Saudi Hawks za zrušená vystoupení na Dnech...
Jestřábi z Arábie nakonec předvedli nad Ostravou úchvatnou podívanou

Obě plánovaná vystoupení skupiny Saudi Hawks na víkendových Dnech NATO v Ostravě překazilo počasí. Fandové letectví však nakonec o úchvatné představení...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.