Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda upravila letouny An-26 na sanitky

  10:52aktualizováno  10:52
Česká armáda nechala upravit dva transportní letouny An-26 na takzvané létající sanitky. Letouny ve speciální zdravotnické verzi mají v zahraničních misích NATO sloužit pro přepravu zraněných.

Antonov An-26. Ilustrační foto. | foto: Armáda ČR

"Od ledna jsou letouny připravené. V současnosti probíhá výcvik leteckého, technického a zdravotnického personálu," řekl pro natoaktual.cz velitel 24. základny vojenského dopravního letectva v pražských Kbelích Josef Bejdák.

Do turbovrtulových letounů technici zabudovali elektrické rozvody s napětím 230 voltů pro zdravotnické přístroje, namontovali úchyty pro kyslíkové lahve, agregáty a lehátka. "Vše se v letadlech přizpůsobovalo požadavkům zdravotníků," konstatoval Bejdák.

Pro případ vážně raněných pacientů bude mít posádka k dispozici přístroje pro udržování a monitorování základních životních funkcí, infuzní sety, zásoby kyslíku a dostatek obvazového materiálu a léků.

O raněné se bude na palubě starat 10 až 14 lékařů a zdravotních sester z armádní zdravotnické služby. Jak uvedl specializovaný armádní časopis A-report, v současnosti se pro práci v "létající sanitce" připravuje 26 lidí z armádní letecké záchranné služby v Plzni-Líních a z 6. a 7. polní nemocnice.

Všichni podle A-reportu musejí zvládnout i některá specifika související se samotným létáním včetně nouzového opuštění letounu An-26.

Letouny bude využívat NATO
K poskytnutí speciálního letounu se Česká republika zavázala Severoatlantické alianci. Společný projekt vzdušných sil a armádní zdravotnické služby s označením Force Goal 4243 ukládá připravit od počátku roku 2006 transportní letoun se zdravotnickou výbavou a leteckým i zdravotnickým personálem, který by bylo možné nasadit v zahraničních operacích NATO na dobu až šesti měsíců.

Z pěti letadel An-26, které armáda má, budou pro takové úkoly sloužit dva stroje. "Musíme mít stroj v záloze, pro případnou rotaci nebo nějaké nenadálé události," uvedl Bejdák.

Vzhledem ke krátkému doletu letounů An-26 nebude podle Bejdáka moci NATO tyto stroje využívat ke strategické přepravě raněných. Hlavním úkolem tak bude transport pacientů mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními v rámci oblasti, kde by vojáci aliance působili.

Letounům také zatím chybí systémy pasivní ochrany a proto je není možné vyslat do operací, kde se střílí a kde by mohl být stroj poškozen nebo sestřelen. "S dovybavením se počítá. Zatím můžeme létat jen tam, kde je, jak se říká, čistý vzduch," řekl Bejdák.

 ANTONOV An-26

Dolet (s maximální zásobou paliva): 2550 km 
Dolet (s maximálním nákladem): 1100 km 
Maximální rychlost: 540 km/h 
Cestovní rychlost: 440 km/h 
Praktický dostup: 7500 m 
Maximální stoupavost: 450 m/min
Maximální vzletová hmotnost: 25000 kg
Normální vzletová hmotnost: 24000 kg
 Hmotnost prázdného letounu: 15400 kg
Užitečné zatížení: 6000 kg
Maximální počet přepravovaných osob: 40
Rozpětí křídel: 29,20 m
Délka: 23,80 m
Výška: 8,575 m
Osádka: 5 lidí
ZDROJ: www.army.cz

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.