Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus se mohl lámat několik minut, naznačují trosky z Atlantiku

  17:42aktualizováno  17:42
Poslední nálezy z havarovaného airbusu, které našli Brazilci ve vodách Atlantiku, poukazují na to, že stroj se zřejmě lámal několik minut. Příčina neštěstí je stále obestřena tajemstvím. Poukazovalo se na problémy s venkovními rychloměry, ani ty se však zatím nepotvrdily.

Podle dosavadního ohledávání trosek to vypadá, že letoun nepostihla jediná rychlá katastrofa, napsal server Skynews.com. Jedním z vodítek je podle brazilského letectva to, že těla obětí jsou rozeseta na osmdesátikilometrové ploše. Mezi poslední a nejzásadnější nálezy patří část ocasu letadla.

Na postupný rozpad letounu ještě ve vzduchu poukazuje i opakovaná analýza chybových hlášení, která přístroje vyslaly. Ukazují, že četné části ještě před dopadem do oceánu nefungovaly, jak měly. V kabině se také před pádem prokazatelně rapidně měnil tlak, píše Skynews.

Nehoda francouzského airbusu

Všechny články o tragédii letu AF 447 najdete zde

Spekulací ohledně příčin havárie se vyrojilo už několik. Jisté je však zatím pouze to, že letoun prolétal oblastí prudké bouře nad oceánem a že piloti čelili sérii systémových výpadků.

Zatím nejdiskutovanější variantou, která se objevila ve světových médiích, je, že letadlo vletělo do bouře nesprávnou rychlostí. To mohlo být způsobeno selháním venkovních rychloměrů, tzv. Pitotových trubic, ke kterému může dojít například pokud se zanesou ledem.

Výrobce airbusů po nehodě vydal varování, že některá tato zařízení u jejich strojů nemusí fungovat správně. Společnost také pod tlakem médií začala trubice vyměňovat za nové. Přesto odmítla tvrzení tisku, že by nehodu způsobila tato technická nedokonalost a ujišťuje, že používání všech airbusů je "naprosto bezpečné".

Trosky pocházející z letadla Air France

Ani dosavadní vyšetřování podle zástupců airbusu nenaznačuje, že by za havárii mohla porucha na rychloměrech. Podle francouzské agentury leteckých neštěstí je nicméně obecně příliš brzy na to spekulovat o tom, co za tragédií přesně stojí.

Za havárií je vždy více faktorů

Odborníci se všeobecně shodují, že v leteckých haváriích sehrává roli mnoho faktorů najednou, zásadní je téměř vždy též lidská chyba. V případě havárie letu Air France mohl být spouštěcím mechanismem fatálních problémů například blesk, který za normálních okolností nemůže stroji ublížit.

Pokud je pak letoun špatně ovladatelný, může se dostat do polohy, kdy dojde k jeho rozpadnutí. To by vysvětlovalo, proč piloti neměli ani čas vyslat tísňový signál. - čtěte Letadla jsou někdy neovladatelná. Problém s řízením mohl způsobit i tragédii Air France

Letoun Air France se zřítil 1. června při cestě z Rio de Janeira do Paříže. Na palubě bylo 228 lidí, 41 těl už záchranáři z oceánu vylovili. Francouzská ponorka nyní pátrá v hlubinách oceánu po černých skříňkách. Bez informací, které skrývá, je možné, že příčina neštěstí nebude nikdy odhalena. - čtěte První těla z airbusu jsou v Brazílii na testu DNA, „zlaté uši“ hledají skříňky

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vzácný povětrnostní úkaz u pobřežního města Dalian v Číně
VIDEO: U Port Arthuru natočili vodní smršť, na moři tančila dvacet minut

Obyvatelé čínského města Ta-lien se v pátek brzy ráno mohli potěšit pohledem na vodní smršť. Pozoruhodný vodní jev vydržel nad mořem dlouhých dvacet minut a...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.