"Letadlo nebylo zničeno ve vzduchu. Narazilo na hladinu ve směru letu se silným zrychlením," uvedl šéf vyšetřovatelů Alain Bouillard. Odborníci to usoudili z deformace nalezených trosek. Stroj podle nich na hladinu dopadl spodní částí trupu.
Podle úřadu pro vyšetřování leteckých nehod BEA vyslalo letadlo kvůli problémům s údaji o rychlosti v průběhu pěti minut 24 nouzových signálů. Následně se odpojil autopilot a posádka musela stroj řídit manuálně, popisuje zpráva poslední momenty letu AF 447.
Vyšetřovatelé si všímají i problémů s rychloměry, o kterých se často v souvislosti s nehodou spekulovalo. Uvádějí, že rychloměry, takzvané Pitotovy trubice, byly jedním z faktorů, který přispěl k pádu letadla, nebyl ale jediný.
Kvůli problémům s rychloměry se dokonce spekulovalo o zákazu létání všech Airbusů 330 a 340. Vyšetřovatelé dnes řekli, že nic podobného nezvažují. - přečtěte si Problémů s airbusy přibývá, některé stroje by mohly přestat létat
Bouillard se zároveň pozastavil nad tím, že si let nikdy nepředala brazilská a senegalská kontrolní věž. Piloti letu AF 447 se prý třikrát pokusili spojit s věží v Dakaru, ale nikdy se jim to nepodařilo. Mohlo to být proto, že věž nedopatřením neobdržela letový plán osudného airbusu. I kvůli tomu začalo pátrání po letadle se zpožděním.
Až teprve zhruba šest hodin po zmizení stroje vyhlásila letová střediska v západofrancouzském Brestu a Madridu první poplach kvůli tomu, že o letadle nejsou žádné informace. První pátrací letoun začal Airbus hledat až za další čtyři hodiny.
VŠE O PÁDU LETADLA SI PŘEČTĚTE ZDE |
První zpráva o nehodě zároveň říká, že počasí v oblasti nebylo vzhledem k roční době nijak výjimečné. Ze svědectví tří posádek letadel, která v podobný čas letěla na obdobné trase, ale vyplývá, že všechny stroje hlásily středně vážné turbulence a musely kvůli nepříznivému počasí pozměnit trasu letu.
Cestující nouzové přistání nečekali
Pátrací týmy dosud z moře vylovily více než 600 trosek airbusu. Pocházejí ze všech částí letadla a jsou mezi nimi i záchranné vesty. Žádná z nich ale nebyla nafouknutá. "Z toho lze vyvodit, že cestující nebyli na nouzové přistání připraveni," poznamenal Alain Bouillard.
ČERNÉ SKŘÍŇKYTakzvané černé skříňky zaznamenávají nejdůležitější parametry při letu stroje. V letadle jsou dvě - jedna nahrává rozhovory v pilotní kabině a druhá zaznamenává údaje o letu, jako je výška, rychlost, tlak vzduchu v letadle a další. Jsou vyrobené ze speciálních materiálů a odolají i teplotám kolem 1 000 °C, mají křiklavě oranžovou barvu. |
Mezitím pokračuje týmy usilovně hledají černé skříňky letadla. Signály, které letové zapisovače vysílají a usnadňují jejich nalezení, by se měly odmlčet v nejbližších hodinách. Podle Francouzů ale bude obtížné hledání přesto pokračovat, a to až do 10. července. O čtyři dny později začne druhá fáze. Co by se během ní mělo stát, ale vyšetřovatelé neupřesnili.
Francouzské vojenské námořnictvo nasadilo do pátrání atomovou ponorku Emeraude a hladinové lodě s pátracím zařízením, které zapůjčil Washington. Podle Alaina Bouillarda pokračuje hledání černé skříňky v okruhu sedmdesáti kilometrů od předpokládaného místa neštěstí. "Když zachytíme signál, tak posíláme ke dnu roboty. Zatím jsme ale nebyli úspěšní," řekl šéf vyšetřovatelů.
Vyšetřovatelé dnes také upřesnili, že v pátrací týmy v uplynulých týdnech našly 51 obětí. Další pátrání po troskách i tělech byly odvolány. BEA uvedl, že zatím ještě nemá výsledky pitvy nalezených obětí, kterou provedli brazilští soudní lékaři.