Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Problémů s airbusy přibývá, některé stroje by mohly přestat létat

  13:31aktualizováno  13:31
Francouzští vyšetřovatelé zítra zveřejní předběžnou zprávu o příčinách nehody airbusu, který se 1. června s 228 lidmi na palubě zřítil do Atlantiku. Podle The Times mohou závěry vyšetřovatelů vést k tomu, že úřady kvůli neustálým technickým problémům dočasně zakážou lety všech airbusů typu A330 a A340.

Airbus | foto: z1tv.cz

Podle serveru britského deníku The Times zítra vyšetřovatelé oznámí, že za pád letu AF 447 z Rio de Janeira do Paříže mohou především vadné rychloměry a další problémy elektroniky.

To podle The Times jen zvýší tlak na Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA), aby zaujala stanovisko k technickým problémům Airbusů 330 a 340, které se v minulosti opakovaly už několikrát. Ve světě létá téměř tisíc těchto strojů a společnosti je používají na nejdelší zaoceánské lety.

Rychloměry vypověděly službu 36krát

"EASA má nyní právní i morální závazek dostat se k podstatě tohoto problému. Pokud je v letadle poruchový systém a stroj není bezpečný, tak by neměl létat," uvedl James Healy-Pratt, který zastupuje dvacet rodin z osudného letu AF 447.

PROČ JSOU RYCHLOMĚRY DŮLEŽITÉ

Problémy s rychloměry vznikají tak, že takzvané Pitotovy trubice obalí led a ty pak vysílají do systémů letadla chybné údaje. To vede k tomu, že se vypne autopilot a posádka netuší, jakou rychlostí se ve vzduchu pohybuje. Například oblastí s bouřkami přitom stroj musí prolétat určitou rychostí, jinak se může ve vzduch rozpadnout.

Podezření na vadné rychloměry se objevilo už krátce po nehodě, když vyšetřovatelé zveřejnili, že stroj vysílal pilotům zmatené údaje o své rychlosti. Airbus tehdy vyloučil, že by závada mohla za pád letadla, ale zároveň vyzval letecké společnosti, aby vadnou součástku vyměnily.

Nebylo to ale zdaleka poprvé, kdy výrobce letadel tento problém řešil. Odborníci upozorňují, že vědí o dalších 36 případech, kdy letouny typu A330 a A340 hlásily podobné problémy jako letoun Air France.

První potíže s rychloměry, takzvanými Pitotovými trubicemi, se přitom objevily už v roce 1994. Firma tehdy navrhla nápravu, ale nic se nestalo. Problémy se pak opakovaly ještě několikrát.

Naposledy hlásily letecké společnosti problémy s rychloměry před dvěma týdny. Údaje o rychlosti náhle ztratila posádka letu společnosti TAM z Miami do Sao Paula a také kapitán letu Nortwest Airlines z Hongkongu do Tokia. V obou případech piloti popsali, že byl velký problém udržet letadlo ve vzduchu.

PÁTRÁNÍ PO LETADLE AIR FRANCE

Záchranáři vylovili z Atlantiku celkem 50 obětí, zatím identifikovali jen 11 z nich, včetně kapitána a jednoho stevarda. Pátrání po obětech už bylo odvoláno, týmy ale stále hledají černé skříňky, a to i poté, co zřejmě přestaly vysílat signály. - vše o nehodě letu AF 447 čtěte zde

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Trump na tiskové konferenci v Trump Tower v centru Manhattanu (15. srpna...
Trump překvapil média surreálnou tiskovkou, zaskočil i své poradce

Donald Trump má za sebou jednu z nejpodivnějších tiskových konferencí od nástupu do Bílého domu. Bojovné vystoupení, v němž se vrátil k víkendovým nepokojům v...  celý článek

Francouzská armáda cvičí orly pro lov zbloudilých dronů (10. února 2017)
Norsko schválilo projekt na odstřel 200 orlů. Ornitologové protestují

Norský parlament schválil kontroverzní projekt na regulaci populace orlů skalních. Chovatelé ovcí a sobů tvrdí, že dravci působí velké škody ve stádech a...  celý článek

Hlavní město Tchaj-wanu Taipei v době výpadku elektřiny (15.8.2017)
Tchaj-wan postihl masivní blackout. Ministr se lidem omluvil a rezignoval

Tchajwanský ministr hospodářství Li Čch’-kung rezignoval poté, co více než 6 milionů domácností v úterý postihl výpadek proudu. Uvedla to agentura AP. Ministr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.