„Operace trvala třicet dní, nyní se společný tým stahuje. Omlouváme se rodinám obětí. Dělali jsme, co jsme mohli, abychom našli pohřešované,“ řekl podle agentury Reuters šéf západní námořnické flotily, kontradmirál Widodo.
Práci potápěčům několik dní ztěžovalo počasí a špatná viditelnost, proto nemohli nalézt více trosek a těl. Několik potápěčů navíc mělo dekompresní nemoc, i proto se jednotky vrátily na vojenskou základnu.
Záchranné týmy se tři dny snažily vyzvednout trup letounu, kde pátrači očekávali další těla obětí (více čtěte zde). „Trosky trupu byly moc křehké, aby mohly být vyzvednuty,“ řekl armádní šéf Gen Moeldoko. Nyní podle BBC vyzvednutí vraku není prioritou, protože odborníci změnili názor a podle nich tam žádná těla nejsou.
Vyšetřování |
Záchranářům se na počátku ledna podařilo úspěšně vyzvednout ocasní část letounu. Dokázali to s pomocí nafukovacích zařízení o nosnosti až deset tun (více zde).
O několik dní později vyzvedli potápěči černé skříňky. Jedna nahrávala komunikaci pilotů v kokpitu a druhá zaznamenávala údaje o letu. Polohu obou černých skříněk záchranáři zjistili podle signálů, které vysílají. Nacházely se v třicetimetrové hloubce (více o vylovení černých skříněk zde).
Vyšetřovatelé na základě nahrávky z kokpitu vyloučili, že by za pád stroje mohli teroristé. Nyní se soustředí na možnou lidskou chybu či technické problémy letadla.
Let QZ8501 zmizel 28. prosince z radarů ani ne v polovině letu z druhého největšího indonéského města Surabaya do Singapuru. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídící věži, že se blíží k nebezpečným mrakům. Kvůli hustému provozu však nedostal povolení vystoupat do větší výšky.
V polovině ledna našli potápěči černou skříňku letounu:
12. ledna 2015 |