Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pátrací týmy vyzdvihly z Jávského moře ocas zříceného letounu

  8:59aktualizováno  10:54
Pátrací týmy vyzdvihly z Jávského moře ocasní část zříceného letounu společnosti Air Asia. Zatím není jasné, jestli v něm jsou černé skříňky. Od jejich nalezení si vyšetřovatelé slibují objasnění příčin katastrofy, při níž koncem prosince zahynulo 162 lidí na palubě.

„Ano, ocas (letadla) je už na povrchu,“ potvrdil novinářům koordinátor pátrací operace z Národní pátrací a záchranné agentury Supriyadi. Vyzdvižený díl vraku bude podle něj odvlečen na základnu na pevnině, kde bude prozkoumán. To prý může trvat až 15 hodin.

Ocasní část se pátracím týmům podařilo vyzdvihnout s pomocí nafukovacích zařízení o nosnosti až deset tun. Podle zpravodaje agentury AFP, který je přítomen na palubě jednoho ze záchranných plavidel, jde o dosud největší objevený kus vraku. Jeho délka je údajně zhruba 30 metrů.

Velení pátracího týmu už dříve uvedlo, že ocasní část letadla ležela zhruba 30 metrů pod hladinou Jávského moře. Potápěči se k ocasu nemohli dostat kvůli silným mořským proudům (více čtěte zde).

Pátrači později oznámili, že zachytili možné signály z černých skříněk letounu (více čtěte zde). Tyto záznamníky komunikace v pilotní kabině a letových údajů bývají umístěny právě v zadní části letadla. Podle vyšetřovatele Santosa Sayoga se ale zdá, že černé skříňky už v ocasní části letounu nejsou.

Zatím se podařilo vyzvednout 48 těl

Pátracím týmům se dosud podařilo vyzvednout 48 těl obětí. Další se mohou podle předpokladů expertů nacházet právě ve vyzdvižené části vraku. Do pátrání po dalších troskách letadla je zapojeno 30 plavidel z různých zemí.

Letadlo společnosti AirAsia se 28. prosince zřítilo do Jávského moře během letu z indonéské Surabaji. Na palubě airbusu bylo 162 lidí. Příčina katastrofy není známá, krátce před pádem však pilot žádal dispečery o povolení ke stoupání.

Pravděpodobně se snažil vyhnout silné bouři, v požadované letové hladině však už letěl jiný stroj. Řídicí věž proto posádce letu QZ8501 povolila vystoupat jen mírně. Krátce poté Airbus A320 zmizel z obrazovek radarů, jeho trosky se našly zhruba 160 kilometrů od ostrova Borneo.

Podmořské záběry ohledávání vraku letadla (8. ledna 2015):

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.