Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Těla pasažérů airbusu drží na hladině plyny, úřady nařídily pitvy

  13:25aktualizováno  14:17
Zatímco osmým dnem pokračuje v Jávském moři pátrání po zříceném letounu společnosti AirAsia, někteří příbuzní pasažérů již podle stanice CNN dostali nabídku na odškodné. Indonéské úřady navzdory nevoli rodin oznámily, že těla některých cestujících, stejně jako obou pilotů, budou podrobena pitvě.

Pátrání po troskách airbusu společnosti AirAsia komplikuje špatné počasí (4. ledna 2015) | foto: Reuters

V dopise, který někteří příbuzní obdrželi, aerolinky AirAsia nabízejí asi 24 tisíc dolarů, v přepočtu tedy kolem 552 tisíc korun, za příbuzného, jenž byl na palubě letu QZ8501. Podle AirAsia má tato částka sloužit k pokrytí finančních těžkostí, které mohly rodinám vzniknout v době pátrání po troskách letounu. Společnost v dopise zdůrazňuje, že nejde o potvrzení, že dotyčný skutečně zemřel. 

Vše zatím nicméně nasvědčuje tomu, že havárii airbusu na lince z indonéského města Surabaja do Singapuru nepřežil nikdo ze 162 lidí na palubě. V letadle cestovali především občané Indonésie.

Pátracím týmům se dosud podařilo najít ostatky 37 lidí, naposledy v pondělí vylovili z moře tři lidská těla. Celkem zatím úřady potvrdily jména 9 obětí. Na zprávu o svých nejbližších tak i nadále čekají stovky lidí.

Některé rodiny podle informací CNN již návrh předběžné kompenzace od společnosti AirAsia podepsaly. Jiné požádaly o přehodnocení.

Úřady žádají o trpělivost

Vedoucí týmu odpovídajícího za identifikaci obětí Anton Castilani mezitím apeluje na příbuzné, aby byli trpěliví. „Musíme se ujistit, že vracíme správné tělo správné rodině,“ nechal se slyšet. Jím vedený tým odborníků k identifikaci používá analýzu DNA, otisky prstů nebo stomatologické záznamy. 

Kapitán zříceného airbusu byl zkušený, jeho kroky jsou ale nepochopitelné

Castilani upozorňuje, že času není nazbyt. Ostatky je třeba nalézt dříve, než klesnou k mořskému dnu. Zatím podle něj těla udržují na hladině plyny, které vznikají v rozkládajících se orgánech.

Indonéské úřady navzdory nevoli části příbuzných pasažérů oznámily, že na omezeném počtu nalezených těl bude provedena pitva, aby mohla být zjištěna příčina smrti. „Za účelem vyšetřování jsme souhlasili a bylo to přijato Interpolem, že budou provedeny pitvy pilota, kopilota a některých náhodně vybraných cestujících,“ uvedl pro CNN policejní ředitel pro indonéskou provincii Východní Jáva Anas Jusúf.

Pátrání znesnadňuje nepříznivé počasí a silné proudy

Kapitán hlídkového plavidla indonéského námořnictva v pondělí oznámil, že se jeho posádce podařilo objevit předmět, který by mohl být ocasní částí zříceného airbusu. Právě v ocasní části bývají takzvané černé skříňky uloženy.

„Nalezli jsme objekt, který je s velkou pravděpodobností ocasem letadla,“ citovala agentura Reuters Yayana Sofyana, kapitána hlídkového plavidla. Podle agentury není jasné, zda poukazoval na jeden z pěti velkých objektů nalezených v minulých dnech či na jiný předmět.

Do pátrání po troskách a dalších obětech bylo v neděli v Jávském moři nasazeno 20 letadel a 27 lodí. V pohotovosti byli i potápěči, ale podvodní pátrání bylo pozastaveno kvůli špatné viditelnosti a silným proudům. I nadále ovšem pokračuje také pátrání na souši, jelikož se předpokládá, že ostatky i trosky mohly k pevnině donést mořské proudy.

Fotogalerie

Dosud pátrací týmy našly několik předmětů, které by mohly být částmi rozpadlého letadla. Dřívější zprávy o tom, že záběry ze sonarů pod hladinou identifikovaly temný předmět, který by mohl být trupem letadla, se podle agentury Reuters nepotvrdily.

Naposledy v neděli nalezl sonar asi 160 kilometrů od Bornea pátý velký předmět, jenž by mohl být kousek havarovaného stroje. Další o rozměrech asi deset krát jeden metr byl spatřen v noci ze soboty na neděli. O den dříve indonéské námořnictvo oznámilo, že byla rovněž spatřena tři těla, stále ještě připoutaná bezpečnostními pásy.

Dále se v moři poblíž místa, kde se letoun mohl zřítit, podařilo najít kufr, bezpečnostní skluzavku a záchrannou vestu.

Odborníci se domnívají, že havárii mohla způsobit námraza na motorech. Satelitní snímky naznačily, že teploty se v dráze letu pohybovaly kolem minus 80 až minus 85 stupňů Celsia. S jistotou to ale lze říci až po detailní analýze, včetně dat z černých skříněk.

Oblast pátrání po troskách letadla aerolinek Air Asia.

Lokátory černých skříněk za několik týdnů utichnou

S každým dnem se nicméně snižuje šance, že bude objasněno, co se přesně na palubě stroje stalo. Lokátory černých skříněk jsou totiž napájeny bateriemi s omezenou životností. Ta je v případě nově vyrobených kusů maximálně 90 dní, u starších typů kolem 30 dní. 

To se ukázalo jako problematické již v březnu u zmizelého letounu společnosti Malaysia Airlines, stejně tak jako o čtyři roky dříve u stroje Air France mířícího z Rio de Janeira do Paříže, jenž se zřítil do Atlantiku. Černé skříňky z malajsijského letounu pátrací týmy dosud nenašly, u francouzského stroje jim to trvalo dva roky.

Řídicí věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli v 00:18 středoevropského času, tedy 43 minut po startu. Pilot se dispečerům naposledy přihlásil o šest minut dříve. Letěl ve výšce 9,8 kilometru a kvůli bouřkovému mraku žádal o povolení vystoupat do výšky 11,6 kilometru.

Řízení letového provozu mu však povolilo pouze výšku 10,4 kilometru, protože v původně žádané letové hladině už byl jiný stroj. Podle některých odborníků letěl Airbus A320 zřejmě příliš pomalu (více čtěte zde).

Nejasnosti panují také kolem licenčních podmínek letu. Společnost AirAsia podle dřívějších informací neměla povolení k letu pro 28. prosinec, ale vlastnila licenci na jiné čtyři dny v týdnu. Singapurské úřady ovšem později oznámily, že v Singapuru měla společnost AirAsia povolení ke každodenním letům ze Surabaji. Indonésie v pátek pozastavila aerolinkám letové povolení, dokud neskončí vyšetřování.

Záchranáři našli v hloubce 30 metrů dva velké kusy spadlého letadla:



Témata: Airbus




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.