Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zmizelý airbus letěl moc pomalu, na moři se našly jen skvrny od oleje

  6:39aktualizováno  17:08
Podle indonéských záchranářů se pohřešovaný airbus společnosti AirAsia se 162 lidmi na palubě pravděpodobně zřítil do moře. Trosky letounu se však zatím nenašly. Podle expertů stroj možná letěl příliš pomalu. Pátrání po letadle přerušila tma, pokračovat bude opět v úterý.

Vrtulník indonéských vzdušných sil se chystá vzlétnout a pátrat po zmizelém airbusu společnosti AirAsia. | foto: Reuters

Indonéské letectvo objevilo na moři olejové skvrny, oznámil jeho mluvčí. Zatím se však nepodařilo potvrdit, zda skutečně pocházejí z hledaného letadla nebo pouze z lodí, které prohledávanou oblastí proplouvají. Australská letadla sice zpozorovala v prostoru mezi Kalimantanem a ostrovem Pulau Belitung předměty, které plavaly na hladině, indonéské úřady však vyloučily, že by šlo o trosky zmizelého airbusu.

Let QZ8501 z indonéské Surabaje do Singapuru v neděli časně ráno místního času zmizel z obrazovek radarů mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu (více čtěte zde).

Fotogalerie

„Vzhledem k souřadnicím, které máme k dispozici, a odhadovanému místu, kde k nehodě zřejmě došlo, pracujeme s hypotézou, že letadlo leží na dně moře,“ citovala BBC šéfa indonéských záchranářů Bambanga Sulistya.

Letadlo mělo letět rychleji, míní expert

Příčiny potíží stroje A320-200 nejsou zatím zcela zřejmé. Agentura AP ovšem napsala, že pilot několik minut před zmizením letadla žádal dispečery o povolení ke stoupání kvůli nebezpečným bouřkovým mrakům. Řízení letového provozu mu to však prozatím zakázali, aby stroj neohrozil ostatní letadla. Šéf dispečerů Bambang Tjahjono uvedl, že jich nad bouří letělo dalších šest.

Podle zkušeného pilota Sarjona Joniho, který létal i v okolí Indonésie, se letadla obvykle snaží bouřkové mraky obletět. Žádost o stoupání podle něj připadá v úvahu až ve chvíli, kdy strojem už zmítají silné turbulence.

Pohřešované letadlo už nemůže být ve vzduchu, protože mělo palivo jen na dvě hodiny letu. Podle snímku z radaru, jehož pravost se zatím nepodařilo ověřit, letělo ve výšce jedenácti kilometrů rychlostí 353 uzlů (653,8 km/h). „V této výšce je taková rychlost krajně nebezpečná,“ řekl agentuře Reuters letecký odborník Geoff Thomas. „V tak řídkém vzduchu v této rychlosti křídla letadlo neudrží a letadlo začne ztrácet výšku. Mělo letět rychleji tak o 100 uzlů, tedy 160 kilometrů,“ citovala Thomase agentura AP.

Radar, kterým byl airbus vybavený,může podle Thomase v bouři ukazovat nepřesné údaje a pilot tak možná nemohl správně vyhodnotit situaci. 

Majitel letecké společnosti se objevil na tiskové konferenci (28. prosince 2014):

Rok 2014 je pro jihoasijské společnosti tragický

Většina z 155 pasažérů byli Indonésané, na palubě byli také tři Jihokorejci a po jednom občanovi Singapuru, Malajsie a Spojeného království. Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou. Sedmičlennou posádku tvořilo šest Indonésanů a jeden Francouz.

Indonesia AirAsia je dceřinou firmou malajsijské letecké společnosti AirAsia (více čtěte zde). Cena akcií firmy AirAsia se po zahájení obchodování v pondělí propadla o téměř 13 procent. Dostala se tak na nejnižší úroveň od konce listopadu, napsala agentura Reuters.

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli 6:17 místního času (00:18) SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se naposledy přihlásil v 6:12 hodin. Stroj původně letěl ve výšce 9,7 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,5 kilometru, aby se vyhnul bouřkovým mrakům.

Letos je to už třetí letadlo z jihovýchodní Asie, které havarovalo. V březnu zmizel boeing Malaysian Airlines letící z Kuala Lumpur do Pekingu s celkem 239 lidmi na palubě. Navzdory intenzivnímu pátrání se po něm zatím nepodařilo najít ani stopu. Stejné společnosti patřil boeing, který byl v červenci nad východní Ukrajinou pravděpodobně sestřelen. Zemřelo všech 298 lidí. Vyšetřovatelé stále nezjistili, kdo za pád letadla může (jak ruská média mění verzi o sestřelení, čtěte zde).

Trasa letu stroje A320-200 AirAsia

Trasa letu stroje A320-200 AirAsia

Autoři: ,


Témata: Airbus, Boeing , Radar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.