Protest, který u jednoho z obchodů vedl až k příjezdu hlídky městské policie, se odehrál u obchodů v Lazecké a Velkomoravské ulici. Strážníci vyrazili k prvně jmenovamému obchodu v reakci na oznámení o skupině lidí s křížem, kteří obtěžují kolemjdoucí u obchodu. Než přijeli na místo, přesunulo se dění dovnitř supermarketu.
„Vedoucí prodejny, která situaci oznámila, strážníkům sdělila, že po prodejně chodí muž s talárem a křížem. Svým zevnějškem budí strach, obtěžuje zákazníky oslovováním a ‚křížkuje‘ zboží,“ popsal mluvčí olomoucké městské policie Petr Čunderle.
Mužem, který žádné zboží nepoškodil a situaci tak vyřešil jeho odchod z prodejny, byl aktivista Martin Zapletal, který v minulosti vešel ve známost vystrčením holého zadku na projíždějící americký vojenský konvoj.
Za to dostal podmíněný trest za výtržnictví, později ale soud čin překvalifikoval na přestupek (psali jsme zde) a nakonec přestupková komise vyškovské radnice rozhodla, že se muž ničím neprovinil a nebude tedy potrestán.
Vymazání křížů je alibismus, říká aktivista
Akce v olomouckých obchodech byla podle jeho vyjádření na Facebooku reakcí na smazání křížů z kupolí kostelů na ostrově Santorini v reklamních letácích řetězce Lidl propagujících řecké týdny (více čtěte zde).
ČTĚTE TAKÉ |
„Vymazání křížů je naprostý vrchol a alibismus. Omluva Lidlu, že se snaží multikulturně jakoby obohatit společnost a že jsou nestranní, apolitičtí a tak podobně, a proto kříže vymazali, je naprostý ubohý výmysl. Jestli chtějí být apolitičtí, tak není důvod kříže mazat,“ uvedl Zapletal.
„Máme to, co si necháme líbit, a nám se to nelíbí. Proto jsme se přišli podívat sem k Lidlu. Ukazujeme jim, že kříže k naší zemi a naší kultuře patří a že se nebojíme,“ dodal.
Lidl: Nechtěli jsme nikoho urazit, připomínky lidí bereme vážně
Lidl zásah do podoby kostelů v reklamních letácích hájil právě snahou zachovat náboženskou a politickou neutralitu.
„Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden. Design obalu byl proto navržen mezinárodním týmem. Do budoucna aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů obalů budeme brát v potaz,“ vysvětlili v pátek zástupci řetězce na sociálních sítích i ve vyjádřeních pro iDNES.cz.
V pondělí odpoledne v dalším prohlášení na facebookovém profilu české zastoupení řetězce znovu zopakovalo, že se tuzemská odnož na kritizovaném designu nepodílela a byl vytvořen jednotně pro všechny země.
„Naším úmyslem v Lidl Česká republika rozhodně není popírat historickou realitu. Jsme českou společností, a proto považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu a takto se budeme chovat i nadále,“ uvedla firma.
Český Lidl se distancuje od německé centrály. Zasadí se o změnu, vzkázal |
Zákazníky ujišťuje, že jejich reakce a komentáře bere velmi vážně.
„Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské a jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich. Veškeré reakce zákazníků i veřejně činných osob proto předáme mezinárodní centrále v Německu a zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna,“ stojí dále v prohlášení.
Rozstřel o zásahu do podoby kostelů v reklamních letácích:
3. září 2017 |
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv