Nové pravidlo by podle plánů radnice mělo platit od května, kdy v Miláně začíná světová výstava Expo 2015. Benátky kvůli tomu očekávají velký příliv turistů. Pokud některý z nich potáhne kufr s nevyhovujícími kolečky, hrozí mu pokuta v rozmezí 100 až 500 eur, píše agentura ANSA. V přepočtu tedy za porušení zákazu zaplatí zhruba tři až čtrnáct tisíc korun.
Návrh zakázat kolečka na kufrech reaguje na stížnosti obyvatel města. Mnozí se zlobí, že kvůli hluku nemohou v noci spát. Kolečka přeskakující po starobylé dlažbě chodníků a mostů jsou prý zkrátka příliš hlučná, obzvlášť ta bez pneumatik naplněných vzduchem.
Návrh z pera benátského zvláštního komisaře Vittora Zappalorta ještě musí schválit městské zastupitelstvo. Pokud zákaz projde, bude se týkat turistů i obchodníků, kteří v kufrech na kolečkách převážejí zboží. Místní obyvatelé dostanou výjimku.
Chystá se další zákaz velkých lodí. Ten první ztroskotal
Není to poprvé, kdy se město snaží bojovat s negativními dopady turistiky. V srpnu spustilo kampaň zaměřenou proti připevňování „zámků lásky“ na benátské mosty. Úředníci také jednají o možnosti zavedení vstupního poplatku a omezení počtu domácích i zahraničních turistů, kteří by mohli Benátky navštívit.
Předloňská havárie výletní lodi Costa Concordia u italského ostrova Giglio navíc zesílila volání Benátčanů, kteří chtěli z centra města vykázat gigantická plavidla. Jen pár metrů od slavného náměstí svatého Marka proplouvají každý den v průměru dvě takové lodi. Obyvatelé se bojí možné tragické nehody, ale také narušení ekosystému v laguně (více o obavách Benátčanů zde).
Úřady lodní dopravu v lednu skutečně omezily, do města nesměla největší plavidla nad 96 tisíc tun. Jen o několik měsíců později však nařízení přestalo platit. Zjistilo se totiž, že pro lodní giganty neexistuje žádná smysluplná náhradní trasa. Jak ovšem v létě napsal list Daily Telegraph, od roku 2015 by mohl zákaz platit definitivně. Částečně se dotkne i plavidel nad 40 tisíc tun, kterých v Benátkách výrazně ubude.