Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Benátky brojí proti gigantickým lodím, bojí se další Costy Concordie

  12:03aktualizováno  12:03
Benátské úřady už nechtějí pouštět do města na laguně obří výletní lodě. Vedle dlouhodobého nebezpečí, které představují pro tamní ekosystém, se obávají možné havárie. Takové, jaká loni poslala ke dnu loď Costa Concordia.

Na některých výletních lodích se plaví až pět tisíc turistů. | foto: Profimedia.cz

Počet velkých výletních lodí, které ročně v centru Benátek zakotví, vzrostl za posledních patnáct let na trojnásobek. Loni jich jen pár desítek metrů od slavného náměstí svatého Marka proplulo 655, tedy téměř dvě denně.

Místní úřady nářky Benátčanů vyslyšely a zasáhly. Od ledna se tak do města dostane o pětinu méně lodí nad 40 tisíc tun. "Konečně se nám podařilo zvrátit trend, kdy gigantických lodí v našich přístavech stále přibývalo," pochvaluje si v britském deníku The Times benátský starosta Giorgio Orsoni. "Takových megaplavidel jen pár metrů od náměstí svatého Marka jsme už měli zkrátka dost."

Od listopadu by navíc z města měla úplně zmizet největší plavidla nad 96 tisíc tun. Takové lodě mají mnohdy i třináct palub, na kterých cestuje až pět tisíc turistů. Úřady benátské provincie se teď chystají vypracovat studii, jejímž výsledkem by mohlo být odklonění velkých výletních lodí do nedalekého přístavu Marghera.

Benátky jsou zlatým hřebem okružních plaveb

Na nebezpečí, které velké lodě pro Benátky znamenají, už léta upozorňují ekologové. Ekosystém mělké laguny, na které město v pátém století vzniklo, není na takovou zátěž stavěný. Světový památkový fond nedávno historické centrum Benátek zapsal na seznam ohrožených památek.

I přes letité protesty ochránců životního prostředí měly velké lodě v Benátkách dosud zelenou. Do města totiž přivážejí davy návštěvníků, kteří jsou pro ekonomiku ostrovního města nesmírně důležití. Každý rok navštíví Benátky na 20 milionů turistů, desetina z nich přijíždí právě na palubách výletních lodí.

Omezení může značně poškodit organizátory plaveb Středomořím. Možnost sestoupit z paluby přímo do historického centra slavných Benátek bývá obvykle zlatým hřebem celé plavby a jedním z hlavních důvodů, proč se mnozí cestovatelé rozhodnou strávit dovolenou na moři.

Benátčany kromě ekologických hrozeb děsí i hrozba ztroskotání některého z obřích plavidel. Na paměti při tom mají havárii luxusní lodi Costa Concordia u toskánského ostrova Giglio. Tragédie poškodila dobrou pověst ostrova, což se výrazně projevilo na odlivu turistů (více čtěte zde).

Podívejte se na časosběrné záběry z vyprošťování Costy Concordie:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Útok v židovské osadě Halamiš na Západním břehu si vyžádal tři mrtvé (21....
Mám jenom nabroušený nůž, napsal Palestinec a ubodal tři Izraelce

Motivem dvacetiletého Palestince, který v pátek na Západním břehu Jordánu ubodal tři Izraelce, byla touha po pomstě za nainstalování detektorů kovů na Chrámové...  celý článek

V ulicích polských měst protestují odpůrci zákona, který omezí nezávislost...
Polsko stvrdilo zákon o soudech, Orbán slibuje pomoc proti „inkvizici“

Senát v Polsku schválil kritizovanou reformu nejvyššího soudu. Pro hlasovalo 55 zákonodárců, proti němu 23. Odpůrci reformy demonstrovali před Senátem, po...  celý článek

Čínský torpédobrec Che-fej v Severním moři zachycený z paluby dánské fregaty...
Číňani na Baltu. Společné námořní manévry s Ruskem startují

V Baltské moři startují společné rusko-čínské námořní manévry. Několik cvičných scénářů je podle ruského ministerstva obrany zaměřeno především na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.