Martin Dvořák v on-line rozhovoru několikrát upozornil na to, že vedení Dopravního podniku mohlo na stav financí jen upozorňovat. Kdo mohl konat, bylo město nebo Ropid.
Odpovědi Martina Dvořáka čtěte zde |
"Situace se rozhodně neřeší až nyní. Dopravní podnik upozorňuje na tuto situaci opakovaně již od listopadu roku 2008," uvedl v jedné z odpovědí.
Poznamenal také, že o finanční situaci pravidelně a podrobně informovali všechny členy statutárních orgánů i všechny své smluvní partnery. "Lze velmi jednoduše dokladovat mé opakované výzvy a upozornění na postupně gradující situaci," podotkl. Nic se ale podle něj nedělo.
Situace vygradovala tak, že doprava v metropoli může kvůli hrozící stávce zkolabovat. Pokud se strany sporu nedohodnou a stávka vypukne, nevyjedou tramvaje, autobusy ani metro. Praze by pak částečně pomohly vlaky a příměstské autobusy. Připravené jsou i lodě na Vltavě. - čtěte více o přípravách na stávku
Vedení Dopravního podniku ale chce stávce všemi prostředky zabránit. "Veškeré mé úsilí je napřeno tímto směrem," odpověděl čtenářům Dvořák.
ANALÝZACo může magistrát dopravákům splnit, aby nešli do stávky |
Zatím poslední schůzka města, managementu Dopravního podniku a nespokojených odborářů skončila krátce poté, co začala. Představitelé odborů se demonstrativně zvedli a odešli. Důvodem bylo podle nich chybějící písemné vyjádření města k jejich požadavkům. Radnice ho má dodat do půlnoci.
Na konci září byl podnik ve ztrátě více než 2,5 miliardy korun. Napětí v Dopravním podniku se vystupňovalo poté, co se ukázalo, že podnik má takovou ztrátu, že možná už v prosinci nebude mít na výplaty zaměstnanců. Navíc hrozí propouštění a převedení přímo nesouvisejících činností s provozem MHD na outsourcingové firmy.
Ředitel Dopravního podniku vidí jako řešení propuštění několika stovek zaměstnanců. Naopak primátor Bém vidí východisko ve snižování platů. S tím ale Dvořák nesouhlasí. Propustil by hlavně zaměstnance z opraven tramvají a autobusů. "Nebudeme opravny potřebovat. Modernizace tramvají budou ukončeny v lednu roku 2010, pak už do Prahy budou dodávány jen nové vozy u nichž je zasmluvněna i opravárenská činnost," řekl Dvořák.