Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Co může magistrát dopravákům splnit, aby nešli do stávky

  10:01aktualizováno  10:01
Odboráři z pražského Dopravního podniku předložili krizovému štábu magistrátu sedm požadavků. Pokud je splní, nebude důvod ke stávce. Výsledek se ukáže na dnešním jednání odborů s magistrátem. Jsou však vůbec požadavky odborů splnitelné?
Odpolední jednání rozhodne, zda pražští dopraváci půjdou do stávky, nebo ne. Ilustrační foto

Odpolední jednání rozhodne, zda pražští dopraváci půjdou do stávky, nebo ne. Ilustrační foto | foto: MF DNES


1. Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.

SPLNITELNÉ
Radní města již včera doporučili zastupitelstvu, aby uvolnilo 900 milionů korun na pokrytí prokazatelných ztrát firmy za letošní rok. Město slíbilo, že pokud DP prokáže další ztráty způsobené nízkými dotacemi z města a doloží je i auditorská společnost Deloitte, která již "úřaduje" v účtech firmy, ztrátu dorovná. Ta podle manažerů podniku letos šplhá ke 2,5 miliardě korun.

Od roku 2010 se navíc počítá se změnou financování hromadné dopravy v Praze, což odboráři dlouho požadovali. Nyní to chodilo tak, že město uvolnilo na provoz podniku určitou částku - letos 7,1 miliardy korun - a organizátor hromadné dopravy, společnost Ropid, si objednala počet spojů, trasy a intervaly. Jenže objednávka byla vyšší, než mohla dotace pokrýt, a dostala tak městského dopravce do svízelné situace. Musel odjezdit to, co bylo objednáno, aby nebyl sankcionován a přitom se musel zadlužit, protože na provoz nedostal potřebné peníze.

Nyní už si bude město předem objednávat, kde a jak často chce, aby vozy MHD jezdily, a zaplatí fixní sazbu za ujetý kilometr, kterou si určí dopravce. Odjezdí se tedy to, co si město předem zaplatí.

2. DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
SPLNITELNÉ

Činnost společnosti BNV Consulting, kterou vyslal na půdu podniku před dvěma lety primátor Bém, aby hledala úspory, se nelíbí nejen obyčejným zaměstnancům, ale i manažerům. Její postupy jsou prý neprofesionální. "Vyhazují lidi na základě desetiminutových rozhovorů o tom, co v práci zrovna dělají," popsal jeden z manažerů podniku.

BNV doporučila firmě propustit stovky lidí a zároveň převést řadu svých provozů na soukromé firmy. Například úklid, správu vozidel metra, technologické zázemí metra. Výsledky auditů BNV Consulting jsou dále auditovány společností Deloitte. Nynější dohoda je taková, že si vedení firmy bude lépe činnost BNV hlídat a že bude případně vytvořena pracovní skupina za účasti odborníků z Fakulty dopravní ČVUT, která se stane dalším dozorčím orgánem.

3. DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP
SPLNITELNÉ
Ředitel transformace je zároveň jednatelem zmiňované společnosti BNV Consulting. Vedení firmy s ním příliš nekomunikuje a jak již bylo uvedeno výše, jeho osoba je pro podnik postradatelná. "Jeho dvouletá mise by u nás stejně skončila k 31. prosinci," řekl k tomu ředitel Martin Dvořák.

4. DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam a
5. Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
NESPLNITELNÉ

Outsourcing je zmiňovaný převod provozů na soukromé firmy. Dopravní podnik se chce zbavit všech doplňkových služeb a činností, které přímo nesouvisejí s provozem městské hromadné dopravy. Plán je takový, že si dopravce ponechá vozy a řidiče, aby mohl jezdit, a ostatní činnosti si bude objednávat od soukromníků. Například budou soukromí revizoři, soukromí opraváři tramvají apod.

Pod křídla soukromých firem má přijít vybavení a také pracovníci podniku. Včera měla rada hlavního města posvětit již sepsanou smlouvu mezi Dopravním podnikem a firmou Škoda Transportation, která má od začátku roku či možná ještě dříve převzít depa metra A a B.

Radní materiál odložili, ale počítá se s tím, že se dřív nebo později stejně schválí. Dopravce se tak sám nebude starat o vozy metra v depech, ale zaplatí Škodovce, která péči zajistí. Podnik tak má ušetřit za deset let přes 200 milionů korun.

Například zrovna outsourcing dep metra, který bude znamenat odchod 238 zaměstnanců podniku, je tak daleko, že jej lze jen velmi těžko zastavit. Většina provozu v Dopravním podniku už navíc byla outsourcována.

6. Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
NESPLNITELNÉ

Město tlačí na dopravce, aby nadále snižoval náklady na svůj provoz. Primátor Bém dokonce navrhl, aby si manažeři firmy snížili platy o třetinu a ostatní pracovníci o 7 procent. Ředitel podniku Martin Dvořák ale snižování mezd pro řidiče, dělníky či úředníky odmítl s tím, že najde úspory jinde.

Těmi úsporami rozumí propuštění až 520 lidí zejména z opraven tramvají a autobusů. "Nebudeme opravny potřebovat. Modernizace tramvají budou ukončeny v lednu roku 2010, pak už do Prahy budou dodávány jen nové vozy u nichž je zasmluvněna i opravárenská činnost," řekl Dvořák. Do hlavního města míří obrovská dodávka 250 tramvají. To samé platí i u autobusů. Dopravce v následujících čtyřech letech nakoupí až 720 nových autobusů.

Odboráři navrhují, aby si podnik přesto zejména hostivařské opravny tramvají nechal a pečoval zde i o tramvaje z ostatních českých měst. Jenže manažeři si spočítali, že aby nebyl provoz ztrátový, potřebovali by sehnat zakázky ve výši 120 milionů korun ročně. To se ukázalo jako velmi nepravděpodobné. Propouštění se podniku tedy zřejmě skutečně nevyhne.

7. Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.
SPLNITELNÉ

Dopravní podnik musí splňovat dané standardy kvality - řeč je například o kvalitě vozů, daném procentu nízkopodlažních spojů, čistotě vozů i jejich stáří. Ale také o dostatečné kvalifikovanosti řidičů, jejich uniformách a podobně. Tyto standardy ale neplatí pro ostatní soukromé dopravce, kteří nyní jezdí zejména na příměstských autobusových linkách. Standardy přitom zvyšují náklady na provoz.

Město se už vyjádřilo v tom duchu, že tyto standardy zavede. Na jednu stranu zvýší cenu na ujetý kilometr pro soukromé dopravce, na druhou stranu se zlepší komfort pro cestující a také konkurenceschopnost Dopravního podniku.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Kandidát na prezidenta Jiří Hynek (vlevo) a mentor Realistů Petr Robejšek. (17....
Realista Hynek získal podporu 22 poslanců pro prezidentskou kandidaturu

Kandidát na prezidenta Jiří Hynek podal u ministerstva vnitra kandidaturu na prezidenta republiky. Podpořilo ho 22 poslanců z pěti politických stran, řekl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.