Zúčastněné strany jednaly v budově Dopravního podniku na Vysočanské. Dohadovaly se čtyři hodiny. Šéf tramvajových odborů Antonín Dub považuje výsledek jednání za úspěch. "Jsem přesvědčen, že ta studie vyzní v náš prospěch," řekl. "Je pravděpodobné, že k některým změnám v platech dojde," naznačil.
Pražský primátor Pavel Bém jednání nechtěl moc komentovat. "Nebylo to jednoduché," řekl jen.
Napětí ve vzduchu visí dál, hrozí ještě větší stávka
Jednání sice zažehnalo stávku, napjaté vztahy odborářů k vedení Dopravního podniku však přetrvávají. Hrozí dokonce ještě větší stávka, než měla být ta pondělní.
Do konce ledna bude platit stávková pohotovost. Pokud nebude do konce ledna studie hotová, vstoupí řidiči tramvají do stávky. Dub oídhaduje, že by mohla být celodenní nebo i časově neomezená.
DÁLE ČTĚTE |
Diskuse s předákem tramvajových odborů Antotnínem Dubem |
Proč hrozila stávka
Tramvajáci si chtěli vymoci stejné platy, jaké berou kolegové u autobusů. Podle šéfa tramvajových odborů Antonína Duba totiž vedení podniku nedodrželo dohody z února minulého roku a nezajistilo vypracování studie, která by porovnala náročnost práce řidičů tramvají a autobusů. (Podrobnosti o požadavcích tramvajáků čtěte ZDE.)
"Management podniku je přesvědčen, že všechny dohody uzavřené s odborovými organizacemi plní a požadavky Federace řidičů tramvají jsou nad rámec vzájemných ujednání," sdělila mluvčí podniku Michaela Kuchařová.
Autobusáci jsou proti tramvajákům |
Odborová organizace řidičů pražských autobusů soudí, že jejich práce je náročnější, a zaslouží si takvíc peněz než řidiči tramvají. Nesouhlasí proto s ohlášenou půldenní stávkou, kterou se "tramvajáci" chtějí v pondělí domáhat stejných platů, jaké mají oni. Šéf autobusových odborů Stanislav Havrlík míní, že požadavky řidičů tramvají ohrožují jednání o zvýšení mezd pro všechny zaměstnance Dopravního podniku. |
Odboráři ale trvali na svém. "Pokud nám Dopravní podnik nezvýší tarifní mzdy, v pondělí začne stávka od ranních výjezdů, tedy asi od čtyř a potrvá do dvanácti hodin," upřesnil před jednáním šéf federace Antonín Dub.
DOKUMENT Popis průběhu jednání mezi vedením DP a odbory
Tramvaje mělo nahradit 130 autobusů
Město se na stávku důkladně připravilo. "Na pět linek nasadíme jako náhradní autobusovou dopravu 130 rezervních autobusů. Cestující budou moci využít i kyvadlových spojů Českých drah spojující severovýchodní okrajové části města s centrem Prahy," uvedla Kuchařová.
Trasy náhradní autobusové dopravy |
Palmovka – Vltavská – Těšnov – Václavské náměstí – Karlovo náměstí – Anděl – Sídliště Řepy
Petřiny – Hradčanská – Špejchar Kubánské náměstí – Koh–i-nor – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí Modřany – Palackého náměstí – Národní divadlo Linka 207 bude prodloužena ze zastávky Ohrada do zastávky Jarov |
Místo tramvaje X-B, která od povodně nahrazuje poškozenou trasu metra, měl jetautobus mezi stanicemi Palmovka, Vltavská, Těšnov, Václavské náměstí, Karlovo náměstí, Anděl a sídliště Řepy.
Další autobusy vyjedou po trase Petřiny, Hradčanská a Špejchar. Některé spoje budou obsluhovat Modřany přes Palackého náměstí k Národnímu divadlu.
Trasy metra měla propojit linka z Kubánského náměstí přes Koh-i-noor, náměstí Míru a I. P. Pavlova na Karlovo náměstí. Linku číslo 207 dopravce prodlouží z nynější konečné na Ohradě až do zastávky Jarov.
Dopravní podnik se také rozhodl, že od deváté hodiny do ukončení stávky zkrátí intervaly pražského metra. "Na trase A to bude z 300 sekund na 200 a na trase B z 260 na 215 sekund," dodala mluvčí.
Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub odpovídá po jednání s primátorem novinářům, 5. ledna 2003. |
Tramvajáci po jednání s primátorem Pavlem Bémem, 5. ledna 2003. |