Tisíce kamionů, které denně na cestě mezi Prahou a Rozvadovem projíždějí centrem krajské metropole, by tedy už do roku 2006 mohly míjet město po nové autostrádě.
"Soud neshledal v postupu Vrchního soudu neústavnost," zdůvodnil verdikt Ústavního soudu předseda senátu Vladimír Jurka.
Dlouholetí bojovníci proti schválené trase obchvatu připustili, že nyní už nevidí reálnou možnost, jak stavbě zabránit. Podotýkají, že se snažili prosadit lepší variantu.
Ústavní soud podle starosty Štěnovic Jana Nového mimo jiné konstatoval, že neměl právo přezkoumat veškeré možné nezákonnosti, ke kterým mohlo dojít v předchozích řízeních. "Mám pocit, že se tak soud jádru sporu v podstatě vyhnul," soudí Nový.
Další odvolání, například k mezinárodnímu soudu do Štrasburku, za řešení nepokládá. "Stavba pojede dál a i kdybychom uspěli, jednalo by jen o morální satifakci. Musíme se nyní zaměřit na to, abychom prosadili úpravy, které by snížily negativní dopady obchvatu na životní prostředí," upřesnil a odvolání přitom nevyloučil. "Může se stát, že se proti některým rozhodnutím odvoláme, ale jen ve snaze stavbu z našeho pohledu vylepšit a ne proto, abychom ji zdrželi."
Ani starostka Útušic Hana Kašparová nesází na zdržovací taktiku. "Samozřejmě ale nemohu mluvit za vlastníky pozemků. Nevím, jak se zachovají, protože o rozhodnutí Ústavního soudu dosud ani nevědí."
Zpráva o verdiktu naopak potěšila plzeňského primátora Jiřího Šnebergera. "Jsem rád, že celá věc tak dopadla a věřím, že obě strany budou už dál spolupracovat. Se starosty Štěnovic a Útušic chci jednat. Myslím, že jejich případné požadavky na úpravu stavby je možné prosadit a myslím, že město by je mohlo podpořit při jednáních s Ředitelstvím silnic a dálnic," uvedl.
Ač soudní rozhodnutí dává možnost dostavět dálnici z Prahy do Rozvadova do roku 2006, Plzeň se kamionů zbaví zřejně už do dvou let. Nyní se totiž už staví krajní část obchvatu v úseku Sulkov - Útušice. Ředitelství silnic a dálnic už vykoupilo i pozemky v úseku od Ejpovic ke Štěnovicím.
"Tím se otevřela cesta rozestavět okrajové části obchvatu natolik, že už v roce 2003 bude možné odvést tranzitní dopravu z města na provizorní objížďku ještě před dokončením střední části obchvatu u Štěnovic," prohlásil už dříve náměstek plzeňského primátora Petr Otásek.
Obchvat Plzně: SUK 2 - vládní varianta, KUO - Kužvartova varianta. |