Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bitva o obchvat skončila, zapomeňte

  21:17aktualizováno  21:17
Ústavní soud vzal odpůrcům schválené trasy dálničního obchvatu Plzně poslední naději. Po deseti letech urputné bitvy mohou jásat zastánci delší varianty. V posledním roce u soudů vyhráli na celé čáře. Zda ale zároveň s nimi zvítězila také ta lepší varinta obchvatu, je nanejvýš sporné. Zřejmé je, že silnější porazil slabšího a Plzni, která obchvat nechtěla na svém území, se podařilo vytlačit dálnici k sousedům, kteří o ni také nestáli.
Snad největší rozpaky nad celou desetiletou dálniční šlamastykou však vzbuzuje skutečnost, že ti, kteří o dálnici rozhodovali, nikdy neměli na stole připravené projekty k více variantám.

Nikdy se proto nevybíralo lepší řešení. Napřed platila kratší trasa a za pár let zas ta delší. Hlavní argument budovatelů obchvatu vždy zněl: Jiná možnost nepřipadá v úvahu, hrozilo by zdržení - rozhoduje rychlost.

Paradoxem bylo, že i duchovní otcové delší trasy připouštěli, že ta kratší trasa by byla z dopravního hlediska lepší. Nemohli ji však prosazovat. Prý proto, že nebylo dost podkladů a jejich příprava by znamenala zdržení.

Když se porovnat dvě trasy pokusil expert na životní prostředí a prohlásil, že kratší varianta je přijatelnější, zle pochodil. Z tábora zastánců schválené varianty zahřmělo: Nepřipadá v úvahu! Kratší trasa je jen bláhovým snem, protože není připravený projekt! Ten by znamenal ztrátu času!

Tak se jelo dál od jednoho soudu ke druhému. A zastánci kratší varianty přitom celkem logicky získali cejch těch, kteří dálnici jen blokují a dusí Plzeň.

Nesli ten cejch právem? Těžko. Ale někdo jej zřejmě musel dostat, nebyl čas se zdržovat. A nehájili dnes na hlavu poražení náhodou vhodnější řešení?

K čertu s takovými otázkami, vždyť rozhodovala rychlost. A námitka, že stavbu obchvatu ze všeho nejvíc zdrželo rozhodnutí vést autostrádu dál - mimo území Plzně?

Nepřipouští se! Kratší trasa, kterou počátkem devadesátých let schválila vláda, prý nikdy neexistovala.
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.