Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

"Nový" gripen: ochrana pilota před radiací, lepší radar i chytré bomby

  7:49
Už za tři roky by čeští piloti měli sedlat výrazně vylepšené stíhačky Gripen, jejichž prodloužený pronájem schválila vláda. Součástí smlouvy o pronájmu je totiž řada modernizací. Proti stávajícím strojům se zlepší mnoho věcí od ochrany pilota po dosah palubního radaru.
Stíhací letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil

Stíhací letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil | foto: Jan Kouba, Ministerstvo obrany ČR

Češi za nový pronájem gripenů zaplatí Švédům 1,4 miliardy korun ročně, zhruba o třicet procent méně, než činily splátky pronájmu končícího. Částka 1,7 miliardy ročně, která se v této souvislosti občas objevuje, je podle ministerstva obrany navýšena o DPH, která zůstane příjmem českého státního rozpočtu (stanovisko ministerstva najdete zde).

Pronájem se fyzicky týká těch samých strojů, které už Češi mají, tedy letounů verzí C (jednomístná) a D (dvoumístná). Stroje nejnovější verze E/F, o něž mají výhledově zájem například Švýcaři (více zde), mají mít silnější motor, větší nádrže, špičkový radar, zvýšenou nosnost a víc zbraňových závěsníků, jsou ale teprve ve vývoji.

Jaké tedy budou vlastnosti českých gripenů během nového pronájmu? Portál iDNES.cz připravil odpovědi ve spolupráci s velitelem českého letectva brigádním generálem Liborem Štefánikem.

1 Lepší komunikace se systémy NATO

První změnu zaznamená datalink, prostředek umožňující letounům sdílet taktické informace. Stačí například, aby byl ve vzduchu jediný gripen s aktivním radarem, který předává datovým spojením informace pilotům ostatních strojů. Ti mohou útočit, aniž by aktivovali vlastní radar, a riskovali tak odhalení nepřítelem. Letouny zkrátka fungují jako sehraná smečka.

Jenže švédský datalink TIDLS, který mají české gripeny, neumí sdílet některá data získaná senzory gripenu - například radarem - s velitelskými stanovišti NATO, pozemními letovody či s ostatními aliančními stroji (třeba letouny včasné výstrahy AWACS). Gripeny se švédským datalinkem si zkrátka dokonale rozumí jen mezi sebou.

Teď proto české letouny dostanou standardní datalink NATO ("Link-16"). "Budou mít informace o poloze jiných vlastních jednotek, což napomáhá k bezpečné identifikaci, pilot má zobrazen zájmový prostor i bez použití vlastního radaru, může dostat příkaz, na jaký cíl zaútočit, na jaký se již útočí - a to bez hlasové komunikace, což eliminuje případné rušení rádií," popsal pro iDNES.cz generál Libor Štefánik.

Palubní radiostanici a odpovídač IFF (vlastní/cizí stroj) mají české gripeny už nyní kompatibilní se standardy NATO. Nově získají komunikační systém Crypto-Voice, sloužící k zakódování samotné hlasové komunikace.

"Dosud je používán systém, kde se kóduje frekvence, na které se vysílá, ale ne hlas. Využívá několika předem daných frekvencí, které se během komunikace mění, a to několikanásobně za sekundu v různém pořadí podle klíče, který mají všichni zúčastnění," popisuje Štefánik. Teď tedy přibude zakódování hlasu samotného.

2 Schopnost útoků na pozemní cíle

Co dosud českým gripenům scházelo, byla schopnost nést protizemní výzbroj. To se nyní změní integrací operačního softwaru pro letecké pumy Mk 82 a Mk 83 a dále GBU-12 a GBU-16.

Mk 82 patří k běžným malým neřízeným pumám, váží zhruba čtvrt tuny. Její větší "sestra" Mk 83 je zhruba dvakrát těžší. Léty prověřené pumy GBU-12 a GBU-16 jsou od nich odvozené a patří mezi tzv. "chytré", laserem řízené bomby, které umí během pádu korigovat svou dráhu. Výrobce řízených pum, společnost Raytheon, uvádí, že soudobé pumy v 99 % případů dopadnou do jednoho metru od cíle.

3 Lepší radar i brýle pro noční vidění

Modernizované gripeny toho také oproti stávajícím více "uvidí". Pilotům přibudou brýle pro noční vidění, což sice nemá vliv na samotné noční létání jako takové, ale zlepší to možnosti pilota. "Zvýší se možnost vizuální identifikace cíle a provádění podpory pozemních jednotek před použitím zbraní," řekl Štefánik.

Jak pracuje radar

Schopnost radaru nalézt vzdušný cíl se odvíjí jednak od dosahu radaru, jednak od velikosti tzv. radarového odrazu cíle (tzv. RCS).

Minimální odraz je výsadou tzv. "stealth" letounů, o snížení RCS se ale snaží i modernizace starších strojů (například u F/A-18 se hovoří o snížení čelního odrazu na polovinu).

Gripen dosahem palubního radaru v porovnání se špičkou neoslní, patří však k letounům s relativně velmi nízkým odrazem.

K tomu je třeba připočíst i zlepšení radaru. Nebude to nový typ lokátoru, inovací se dočká software stávajícího radaru PS-05/A.

"Modernizace softwaru probíhá pravidelně na základě zhodnocení techniky v provozu. Nejpodstatnějším zdokonalením bude zvýšení dosahu radiolokátoru, zlepšení informací o povětrnostních podmínkách a mapování země," nastiňuje Štefánik.

Jak konkrétně se zvýší dosah palubního radaru, nicméně odmítá říci - tato informace vcelku logicky není veřejná. Neoficiální na internetu dostupné informace kladou schopnost radaru PS-05/A zjistit cíl o radarovém odrazu 5 m² (odpovídá např. letounu MiG 29) většinou do vzdálenosti kolem 90-120 km. Ale ta čísla se zdroj od zdroje různí a je třeba je brát s rezervou.

4 Nasazení v zahraničí

Případné nasazení českých letounů v zahraničí nebude podle generála Štefánika podmíněné souhlasem Švédska. "Nasazení letounu Gripen bude podléhat stejnému procesu schválení cestou vlády a parlamentu České republiky jako nasazení jednotek Armády ČR," uvedl generál. Pro krátké mise do 60 dnů by tak stačil pouze souhlas vlády.

Pokud by byl nějaký gripen, ať už v Česku nebo při plnění úkolů v zahraničí, poškozen či zničen, vznikne podle Štefánika společná komise, která nehodu vyšetří. "Dle zjištěné příčiny bude stanoven další postup a případná náhrada stroje nebo finanční náhrada zcela dle ustanovení dodatku o prodloužení pronájmu letounů Gripen," sdělil iDNES.cz velitel letectva.

5 Navigace a protikolizní systém

Gripeny se dočkají též zlepšení navigačních prvků a protikolizního systému. Zvyšovat přesnost navigačního vybavení je podle Štefánika třeba vzhledem k rostoucí intenzitě leteckého provozu nejen nad Evropou.

Zkratky

  • RNAV - způsob pokročilé, tzv. prostorové navigace při letu podle přístrojů, umožňuje let po jakékoliv dráze
  • GNSS - služba umožňující pomocí družic prostorové určování polohy
  • ILS - přístrojový přistávací systém, navádí letoun na konečné přiblížení ke dráze v horizontální i vertikální rovině
  • VOR/DME - navigační radiomaják (palubní počítač může navigovat letadla mezi majáky) s radiodálkoměrem

"Jedná se hlavně o certifikaci systému RNAV, který již máme na palubě, a implementaci modulu GNSS pro satelitní přibližovací systém, který pracuje nezávisle na jiných systémech, například ILS, VOR/DME," uvedl Štefánik.

Zdokonalený protikolizní systém je určen k zabránění srážce se zemí. "Autopilot na základě informací od radiovýškoměru a terénní databáze vyhodnotí situaci a provede manévr tak, aby nedošlo ke střetu s terénem," napsal generál.

6 Ochrana před radiací

Novinkou oproti dosavadnímu vybavení gripenů bude ochrana před chemickými a biologickými látkami a radiací. Ta bude chránit jak pilota samotného, tak kabinu.

"Individuální prostředky pilota tvoří upravená maska, upravená helma a filtr. Ty zabezpečí ochranu pilota během katapultáže a následného přistání v oblasti kontaminace. Dále jde o systém letounu s filtrem klimatizace, který zajistí, aby v kabině bylo nekontaminované prostředí," uvedl Štefánik s dodatkem, že vybavení těmito systémy je u současných stíhacích letounů běžné.

Bez odpovědi ponechal otázku, zda se alespoň teoreticky předpokládá nasazení gripenů v situacích, kdy tento ochranný systém bude potřebný. Česko totiž má 14 gripenů, počet, s nímž (při rozdělení strojů na hotovostní, záložní, servisované, užívané k výcviku atd.) dokázalo střežit svůj vzdušný prostor, případně s dobrým předchozím plánováním mohlo vyslat čtyři letouny do světa. Například pro zapojení do vynucování bezletové zóny nad Libyí v roce 2011 nemělo Česko dost letadel.

7 Kdy to všechno bude?

Fyzicky budou modernizované ty samé stroje, které Česko už používá. V roce 2027, respektive při využití dvouleté smluvní opce 2029, budou totiž letouny teprve v polovině svého technického života. "Proto by bylo neekonomické žádat o nové stroje," tvrdí generál Štefánik.

Nejdůležitější projekty modernizace jsou podle něj naplánované a smluvně zakotvené v rozmezí tří let od počátku platnosti smlouvy o prodloužení pronájmu, tedy v letech 2015-2018. Nejprve gripeny dostanou datalink NATO, brýle pro noční vidění, zakódování hlasové komunikace a přizpůsobení pro útoky na pozemní cíle. "Další modernizace letounu, především upgrade softwaru, bude probíhat po celou dobu pronájmu," uvedl generál.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Petr Pavel přijel na návštěvu Pardubického kraje

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Přežil jsem rakovinu, jsem spokojený, říká Kajínek. A trvá na obnově procesu

23. května 2024

Premium Nejznámějšímu českému vězni Jiřímu Kajínkovi dnes vyprší sedmiletá podmínka, kterou dostal spolu s...

Blackface! Ne, jen mast na uhry. Škola v Kalifornii vyhodila žáky, teď jim zaplatí

23. května 2024

Premium Mlýn války proti „systémovému rasismu“ a cynismus školy semlel i studenty, kteří se v roce 2014...

Překvapivé oznámení. Volby budou už 4. července, oznámil britský premiér

22. května 2024  19:05,  aktualizováno  20:58

Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že parlamentní volby v ostrovní zemi se uskuteční už 4....

Loď při smrtelné srážce na Dunaji řídil Čech. Soud mu zakázal opustit bydliště

22. května 2024  20:13,  aktualizováno  20:32

Kapitán výletní lodi, která v sobotu na Dunaji narazila do motorového člunu, je podle MTI Čech...

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...