Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Spor o betonovou stěnu vázne a s ním modernizace železniční trati u Prahy

  • 188
Možná to vyjde. A kdyby ne, tak zase zpět na začátek. Do této fáze dospěl spor o modernizaci trati mezi Úvaly u Prahy a Běchovicemi. Jedenáctikilometrový úsek má po letech jako jeden z mála na železničním koridoru Praha - Pardubice staré koleje. Vlaky musí jezdit pomaleji, Úvaly a Běchovice čekají marně na opravu nebo výstavbu nových nádražních budov.

Stejně jako dálnice mají své bolestné příběhy, kvůli kterým se jejich část nemůže postavit, podobný příběh má i železnice. Jeho počátek sahá do roku 1993, kdy se rozeběhly první práce na opravě koridoru z Prahy do České Třebové.

Když přišla na řadu rekonstrukce jedenáctikilometrového úseku mezi Běchovicemi a Úvaly, vstoupilo v roce 2001 do příběhu město Úvaly, které se odvolalo proti územnímu rozhodnutí. Následovala petice části místních obyvatel. V roce 2003 se proti rekonstrukci tratě ohradil Luboš Brzák a jeho matka. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) právě tento spor celou opravu blokuje dodnes.

Luboš Brzák spoluvlastní domek na dosah od trati a SŽDC řekl "ne" při plánech na výstavbu protihlukových stěn. Bez těch se oprava neobejde, protože zákon SŽDC ukládá, že musí při rekonstrukci kolejí v zástavbě snížit hluk.

Brzák chtěl místo stěny zahloubení tratě a val. Podle jeho právníka a ekologického aktivisty Petra Kužvarta proto, aby jeho domek nebyl z jedné strany zalitý do betonu. "Rozhodli se pro nejtvrdší technické řešení. Z jedné strany dům obetonují stěnou. Dva tři metry před oknem by byla stěna. Je to ztracený prostor, kde nemůžete mít nic," popsal iDNES.cz Kužvart. (více o příběhu malého domku v Úvalech čtěte tady)

Podle SŽDC takové řešení nebylo technicky možné. Spor se proto začal protahovat.

Od doby, kdy o příběhu informovala MF DNES a iDNES.cz naposledy, uplynul rok. Jednání nikam nepokročila. Jediné, co se děje, je příprava nové dokumentace pro EIA, tedy řízení, které posuzuje vliv rekonstrukce trati na životní prostředí. V rámci ní proběhne také nové měření hluku.

A právě na něj SŽDC spoléhá. Věří tomu, že měření ukáže, že hluk není tak vysoký, aby musela u Brzákova domu stavět betonovou stěnu. Proč by se teď mělo něco změnit, když dříve jasně měření ukázalo, že hluk překračuje povolené limity?

"Dráhy za ta léta obnovily vozový park a na trati jezdí modernější soupravy, které nevydávají tolik hluku. Jeho původcem totiž není kolej, ale vozidlo," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Zároveň ale připouští, že čárou přes rozpočet této úvahy mohou být nákladní vlaky. Hluk je u nich vyšší a modernizace jde pomalejším tempem.

Halla také připouští, že pokud měření přesáhne hlukové limity, budou se muset SŽDC znovu vrátit k jednání s Lubošem Brzákem.To ale pro Úvaly a Běchovice, obce na jedenáctikilometrovém úseku, znamenalo další čekání na nové koleje a nádraží.

Obě radnice shodně tvrdí, že je to problém. "Dráha včetně mostů a nádraží chátrá. Naše představa o bezbariérové budově nádraží a lepším propojení města se železnicí, která nyní město roztíná, zatím zůstává jen na papíře," řekl starosta Úval Jan Šťastný, který staví nedaleko trati dům.

Starosta sousedních Běchovic Ondřej Martan zase kromě hluku vidí problém mimo jiné v tom, že město nemá novou vlakovou zastávku Běchovice-střed.

Luboš Brzák se k aktuálnímu stavu sporu odmítl veřejně vyjádřit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video