Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nechci být zazděn zaživa, brání domkář dostavbě mezinárodního koridoru

  11:50aktualizováno  11:50
Na úplném okraji Úval, obce ležící v těsném sousedství metropole na trati Praha - Pardubice, stojí na konci slepé Klostermannovy ulice nenápadný rodinný domek skrytý za stromy a keři. A právě toto místo brání výstavbě moderního železničního koridoru, který má spojit západní a východní Evropu.

Majitel domku u trati ukrytého za keři (na snímku) nechce u kolejí protihlukové stěny. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Přesněji řečeno - modernizaci kolejí pro potřeby mezinárodní dopravy brání majitelé tohoto domu. Ten leží na pozemku o výměře 322 metrů čtverečních a koleje má hned za plotem.

Majitelé bojují proti plánované výstavbě protihlukových stěn, které jsou však u koridorů nezbytné. Kvůli tomu zde vlaky stále musí jezdit po staré trati a městečko nemá nové nádraží - jde už o jediné místo na celé trati z Prahy do Pardubic.

Mapa železnice mezi Klánovicemi a Úvaly.

Na staré trati se musí brzdit

"Modernizace koridoru je dokončena od Úval až po Pardubice a mezi pražskou Libní a hlavním nádražím. Mezi Libní a Běchovicemi se pracuje nyní.

Jedenáctikilometrový úsek mezi Běchovicemi a Úvaly je posledním, kde se i přes více než desetiletou přípravu stavět ještě nezačalo," krčí rameny Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.

Jádro sporu je v tom, že železničáři nemohou stavět vysokorychlostní tratě bez protihlukových stěn. To jim ukládá hygienická služba a také nařízení vlády.

Jenže majitelé maličké úvalské parcely nechtějí o stěně ani slyšet a hovoří o "zazdění zaživa".

"Jsme přesvědčeni, že esteticky nevkusná a ekonomicky nesmyslná výstavba betonových stěn v blízkosti našich domů nám znehodnotí nemovitosti a vezme nám celkovou pohodu bydlení. Neboť kdo by se chtěl dívat z okna na deset metrů vzdálenou, skoro pětimetrovou vězeňskou zeď?" zlobí se v dopise adresovaném úvalskému městskému úřadu jeden z majitelů Luboš Brzák.

Ten však odmítl i výstavbu plexisklových bariér a podle svého právníka a ekologického aktivisty Petra Kužvarta je ochoten přistoupit pouze na ochranný val a nová okna.

To zas odmítá správa železnic. "Vzhledem k charakteru území a prostorových poměrů je v případě nemovitosti pana Brzáka možné postavit jen protihlukovou stěnu a vyměnit okna," říká Pavel Halla.

Podle něj toto řešení potvrdili úředníci a později i soud. Jenže pokaždé byla rozhodnutí vrácena k novému řízení. V nejbližší době zahájí nové územní řízení i úvalský stavební úřad.

Železniční koridor, po němž mohou jet vlaky až 160kilometrovou rychlostí, má spojit Německo s Rakouskem, Polskem a Slovenskem a po českém území má vést z Děčína přes Prahu, Pardubice a Brno do Břeclavi.

"Je stavěn pro mezinárodní rychlíky do Berlína a Hamburku, noční vlaky též do Amsterdamu a Basileje. Na východ jsou pak vedeny vlaky směrem na Vídeň, Slovensko, Varšavu a další města," popisuje význam trati Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.

Koridor nemá pochopitelně sloužit jen mezinárodní dopravě. Také zvýší komfort cestování vnitrostátními spoji a příměstskými linkami. Cesta bude bez kodrcání a rychlejší. Nyní mohou jet soupravy přes Úvaly maximálně stodvacetikilometrovou rychlostí, spíše ale jen stovkou.

"Kdyby byl i tento úsek opraven, pak se jízdní doba vlaků z Pardubic do Prahy může dostat pod hodinu," počítá Halla. Dnes rychlíky jezdí tuto trasu za hodinu a čtvrt.

Přestavbu trati v Úvalech podporuje i drtivá většina místních lidí. "Zeď je jediný způsob, jak se zbavit hluku od železnice. Když se pan Brzák nechce dívat na vysokou zeď, doporučovala bych mu, aby si před ni vysázel popínavé rostliny. Určitě mu ta zeď přinese i pocit většího soukromí," vzkázala v místním časopise Život Úval jedna z obyvatelek.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.