Češi zanedbávají zubní prevenci, dvakrát ročně jich chodí minimum

  0:01aktualizováno  0:01
Na preventivní prohlídku k zubaři by se mělo chodit dvakrát do roka. Jak ale ukazují statistiky zdravotních pojišťoven, toto doporučení dodržuje málokdo. Podle zubařů pravidelné prohlídky mají kromě zdravotního také ekonomický efekt, šetří totiž peníze státu i pacientům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Z dat největší české zdravotní pojišťovny VZP vyplývá, že jednou za rok si dá u zubaře chrup zkontrolovat ani ne polovina jejích klientů. Dvakrát za rok jich chodí ještě mnohem méně. „Přitom prevence nesouvisí jen s relativně banálními případy, jako jsou zubní kazy. V první linii můžeme zachytit onkologické onemocnění dutiny ústní,“ upozorňuje zubní lékař Ondřej Procházka.

Poslední statistika VZP ukazuje, že v loňském roce z celkových 5,6 milionu klientů jich jednou na preventivní prohlídku dorazilo 2,1 milionu lidí. Celkově pojišťovna loni vykázala 2,27 milionu preventivních prohlídek. Z toho lze odvodit, že možnost preventivního vyšetření dvakrát ročně využilo ani ne 200 tisíc lidí.

A podobná čísla mají i další tuzemské zdravotní pojišťovny. Například Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky (ZP MV ČR) měla v minulém roce více než 1,3 milionu pojištěnců, z nichž alespoň na jednu návštěvu k zubaři přišlo téměř půl milionu. 

Druhou prohlídku absolvovalo už jen něco přes tři sta tisíc. Tedy okolo 25 procent klientů. „A to včetně těhotných žen, které absolvují i třetí preventivní prohlídku,“ podotýká mluvčí ZP MV ČR Hana Kadečková.

Podle Procházky však pravidelné prohlídky znamenají také méně zátěže pro peněženku. Jsou výhodné z hlediska zdravotního i ekonomického. „Tam, kde je dobrá prevence, jsou nižší náklady na léčbu. Ať už by šlo o léčbu hrazenou pacientem, nebo zdravotními pojišťovnami,“ podotýká stomatolog.

Dá se naučit správné čištění zubů i v dospělosti?

Na tuto i další otázky bude odpovídat stomatolog Jiří Šedivý v úterním Rozstřelu, který můžete sledovat zde.

Na druhou stranu, ne všichni zubaři jsou při prohlídkách stejně důkladní. Pacient má proto nárok se v případě, že je s výkonem nespokojen, obrátit na Českou stomatologickou komoru, která stížnosti řeší.

Dvaatřicetiletá čtenářka iDNES.cz Denisa navštěvovala zubaře pravidelně dvakrát do roka. Když její zubař odešel do důchodu, objednala se s pobolívajícím zubem k nové zubařce. Ta jí – na rozdíl od předchozího stomatologa – udělala rentgen. Pacientce pak oznámila, že zub už nezachrání a k tomu má pod plombami devět kazů

Celkově její chrup bude vyžadovat investici 36 tisíc korun. Odborníci jí doporučili podat stížnost k České stomatologické komoře a obrátit se na třetího dentistu pro nezávislý posudek.

Vrtání bez záruky

Situace, kdy zubní lékař péči o chrup zanedbá, případně neodvede práci dostatečně odborně, se může přihodit každému. A mít špatně ošetřený chrup samozřejmě nikdo nechce. Záruka na práci však na rozdíl od materiálu není. Co může tedy pacient dělat v případě, že není se zubařem spokojen?

„Dokazování je ve stomatologii obtížné. Prokázat, že jsou zuby špatné v souvislosti s jednáním zubaře, a ne zanedbanou péčí, je těžké,“ říká dopředu odborník na zdravotnické právo z PWC Legal Ondřej Dostál.

Nicméně pacient má kam se obrátit. Stížnost může odeslat České stomatologické komoře. Její revizní komise za loňský rok evidovala celkem 361 stížností. Z toho 242 jich bylo kvůli odbornosti a 202 kvůli etickému pochybení. V některých případech se stížnosti na zubaře překrývaly. Z celkového čísla se pak 38 případů dostalo až k disciplinárnímu řízení, ostatní vyřešila komise smírem mezi pacientem a lékařem, nebo je seznala jako bezdůvodné.

Kolik budeme v budoucnu platit zubařům? Roman Šmucler v Rozstřelu (09/2017)


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec lže, chci vypovídat, říká Babiš mladší. Premiér dál mluví o kampani

Andrej Babiš zveřejnil na svém facebookovém profilu fotky syna Andreje, mají ho...

Babišův syn Andrej napsal v e-mailu pro Seznam Zprávy, že si přeje být telefonicky v kontaktu s českou policií...

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Demisi, demisi, znělo Václavským náměstím. Lidé volali po konci Babiše

Demonstrace za demisi premiéra Andreje Babiše na Václavském náměstí v Praze....

Na Václavském náměstí v Praze se konala demonstrace požadující odstoupení premiéra Andreje Babiše z funkce. Na místě se...

Tisíce lidí demonstrovaly v Praze, žádaly Babišovu demisi

Demonstrace při oslavách výročí 17. listopadu za odstoupení premiéra Babiše

Výročí 17. listopadu provázely demonstrace po celém Česku. Tisíce lidí se sešly v Praze na Staroměstském a Václavském...

Nikdy neodstoupím, ať si to všichni zapamatují, prohlásil Babiš

Premiér Andrej Babiš hovoří na tiskové konferenci o kauze údajného únosu svého...

Premiér Andrej Babiš během briefingu na letišti v Kbelích před odletem do Bruselu prohlásil, že navzdory výzvám...

Další z rubriky

Nepečujeme o demokracii denně a prohráváme budoucnost, varuje historik

Katolický kněz, pedagog a církevní historik Tomáš Petráček hovoří k lidem před...

Katolický kněz, vysokoškolský pedagog a církevní historik Tomáš Petráček ze současného stavu české společnosti viní...

S cukrovkou na obvod. Reforma chystá víc pravomocí pro praktické lékaře

Ilustrační snímek

Léčit cukrovku druhého typu, únik moči nebo vysoký krevní tlak praktičtí lékaři léčit umějí, také vědí, co pacientovi...

Žádám novináře, aby nás neobtěžovali, řekla exmanželka premiéra Babiše Beata

Beáta Babišová: Žádám novináře, aby nás neobtěžovali

Bývalá manželka premiéra Andreje Babiše Beata ve videozáznamu, který byl zveřejněn v neděli večer, vyzvala média, aby...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz