Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zřícení L-39: Jdeme ven! zavelel kapitán a raketové motory odpálily sedačky

  5:55aktualizováno  5:55
MF DNES sestavila pravděpodobný scénář pondělní havárie letounu L–39 Albatros. Piloti měli na rozhodnutí pouhé vteřiny. Přesto zvládli katapultáž nejlépe jak mohli a nehodu přežili.

Ilustrační foto: jak vypadá katapultáž pilota z letadla (více ilustračních záběrů ve fotogalerii) | foto: Archiv Aera Vodochody

Dva oranžové padáky pilotů proudového letounu L–39 Albatros, který se v pondělí zřítil u Borohrádku na Pardubicku, napověděly svědkům nehody, že letci nehodu přežili.

Co však šťastnému konci nehody předcházelo? MF DNES se s pomocí expertů podařilo složit pravděpodobný scénář toho, co se ve vzduchu několik minut před pádem letounu odehrávalo.

Na rozhodnutí zbývají vteřiny

Cvičný let zkušeného instruktora a začínajícího pilota probíhal podle plánu až do chvíle, kdy se pilotům rozsvítila na přístrojové desce červená signalizace vysoké teploty motoru. "Zelená vypovídá, že je vše v pořádku, oranžová je výstrahou a červená už problém," vysvětluje jeden z nejzkušenějších armádních pilotů.

Vteřiny před nehodou

Senzory na palubní desce letounu L-39 Albatros signalizují přehřátí a poté i požár motoru.

Kapitán letounu si v zatáčce ověřuje, zda jde z motoru dým.

Zároveň informuje mateřskou základnu o problému a vyhodnocuje, zda k ní stačí doletět.

Šířící se požár zužuje výběr na jediné řešení – opustit stroj.

Pilot nasměruje Albatros na neobydlené místo a velí: Jdeme ven!

Selhat však mohou i čidla signalizující požár. Pilot se proto i v tomto případě pro jistotu v mírné zatáčce přesvědčil, že se za letounem táhnou stopy dýmu. "Začínající požár v motoru vedl navíc k poklesu jeho výkonu, a to už musel kapitán stroje rychle a ve velkém stresu zvažovat, jestli doletí na letiště, jakou má výšku, kolik času mu zbývá do bezpečného opuštění letounu a zejména vyhledat neobydlený prostor, pokud se budou muset oba piloti katapultovat," vysvětluje jiný letecký instruktor. Na tohle vše je podle něj čas nanejvýše deset či patnáct sekund.

Ke stresu kapitána přispěl i fakt, že zodpovídal za život žáka, jenž seděl před ním. Experti připomínají, že pokud se navíc do kabiny dostal kouř, nebylo možné s opuštěním letounu dál otálet. "Vše zatím nasvědčuje tomu, že se katapultovali v nejvyšší čas a udělali to velmi profesionálně až po vyrovnání stroje, aby se – když ho opustí – nevychýlil z dráhy.

Těsně před katapultováním dal ještě kapitán svému žákovi poslední pokyny, aby zapřel hlavu dozadu na záhlavník sedačky, srovnal trup a dal ruce k tělu. "Jdeme ven," vyštěkl instruktor a pak už šlo vše ráz na ráz. V tisícině sekundy se odpálil překryt kabiny pilotů, zažehly se raketové motory instruktora a s malým zpožděním i jeho žáka. Tah motorů je přitom kvůli nebezpečí srážky nasměrován tak, aby šel každý na jinou stranu. Vystřelovací sedačka, která v pondělí zachránila život oběma pilotům, patří k nejspolehlivějším. Od pilotů se oddělily přesně ve chvíli, kdy se jim naplnily záchranné padáky vzduchem.

Přetížení při katapultování, kdy sedačku s pilotem vymrští z kabiny stroje raketové motory, je tak obrovské, že i po něm musí piloti na důkladnou zdravotní prohlídku. "Náraz na organismus je při zrychlení natolik velký, že může pilotovi poškodit páteř. Osmdesátikilový chlap váží v tu chvíli přes jeden a půl tuny," vysvětluje odborník, který se podílí na vyšetřování nehody, a nepřeje si proto zveřejnit jméno.

Požár kvůli technické závadě?

Pilot a letecký expert Richard Santus soudí, že za požár může technická závada. "Ta ale není u stroje L-39 běžná," řekl agentuře ČTK. Mohlo jít o únik paliva do motoru, anebo nasátí ptáka, který zahořel v kompresoru. Žádnou z těchto věcí nemohli piloti ovlivnit.

Šéf firmy Dozon Jiří Tomeš, která zastupuje ukrajinského výrobce motorů letounů L-39, je přesvědčen o tom, že za nehodu mohou pokoutní nákupy opotřebovaných náhradních dílů a nekvalifikovaný servis Leteckých opraven Malešice. Jan Pejšek z ministerstva obrany, které je zřizovatelem opraven, kategoricky protestuje: "Ta firma má potřebné mezinárodní certifikáty a součástky nakupuje jen u původních výrobců."

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Neznámý útočník střílel z vozu na projíždějící auto, žena nepřežila

V jihlavské Slavíčkově ulici se střílelo na projíždějící automobil. Útok...

Na okraji Jihlavy se v pátek odpoledne střílelo. Po ženě v autě z protijedoucího vozu několikrát vystřelil zatím...

Nenecháme si vnucovat, kdo u nás bude pracovat nebo žít, řekl Babiš v Bruselu

Premiér Andrej Babiš vystoupil v Bruselu na tiskové konferenci na okraj summitu...

Premiér Andrej Babiš odmítá, aby se Česko pokoušelo přijetím několika uprchlíků přesvědčit Evropskou komisi ke stažení...

V USA se kolem MeToo šíří rozpaky, vánoční večírky poznamenal strach

Demonstrace na podporu kampaně MeToo před Trump Tower na Manhattanu (9....

Američané začínají zpytovat svědomí, zda se to s povykem kolem sexuálních skandálů nepřehání. Některé případy ukázaly,...



Další z rubriky

VIDEO: Další lávku přes Vltavu ráno zavřeli, první chodci přelézali

Dva roky se budou opravovat lávky přes železniční most mezi pražskou Výtoní a...

Od pátečního rána měly být uzavřeny lávky pro pěší na železničním mostě přes Vltavu z pražské Výtoně. Jenže opačným...

Činnost NBÚ bude kontrolovat Rozner. Je to slušný člověk, hájí ho SPD

Poslanec Miloslav Rozner (SPD)

Předsedou sněmovní komise pro kontrolu činnosti Národního bezpečnostního úřadu se stal poslanec hnutí Svoboda a přímá...

Kdo za Ondráčka? Šéfem komise pro dohled nad GIBS by mohl být Chovanec

Milan Chovanec (ČSSD)

Na post šéfa komise pro dohled nad Generální inspekcí bezpečnostních sborů se podle informací MF DNES rýsuje nový...



Najdete na iDNES.cz