Hokejový brankář Dominik Hašek křtí Evě Emingerové její album Prameny snů | foto: Radioservis

Zpěvačka Eva Emingerová mění směr a jde do světa

  • 1
Kdysi špičková sportovkyně - konkrétně volejbalová reprezentantka - Eva Emingerová, má za sebou účinkování na patnácti CD a pěveckou kariéru, která začínala v dixielandovém souboru jejího otce, vedla přes Swing band Ferdinanda Havlíka, přehršel našich souborů tradičního jazzu s mimořádným úspěchem se Steamboat Stompers na festivalu v americkém San Diegu 2005, hostování v Semaforu a v poslední době k přechodu na jazzově soudoběji orientovanou spolupráci se Slováky Matejem Benkem nči Petrem Binderem. Její nové album ji představuje opět v jiné podobě.

Hlavní stimul pro nynější proměnu Evě Emingerové pravděpodobně poskytl její manažer Tomáš Danko. Po emigraci do Švédska si vybudoval velkou distribuční síť CD i jiných hudebních produktů a spolupracoval nejen s ABBOU nebo Gilbertem Becaudem, nýbrž i s jazzmany - například s Barney Kesselem nebo Sammy Davisem Jr. Stál zřejmě také u zrodu spolupráce Emingerové se švédskou doprovodnou skupinou, s níž se Eva představuje rovněž jako skladatelka. Z celkového počtu třinácti písniček alba Prameny snů jich podepsala hned devět, avšak jako spoluautor je většinou uváděn kytarista Anders Johansson a české texty jsou záležitostí Dušana Prokopa.

Eva Emingerová

Severský klid a mír

Ladění této nahrávky se pohybuje mezi kultivovaným popem s názvuky na šanson nebo jazz, a komorním zvukem, ozvláštněným výraznou účastí violoncella (hraje na ně Zvante Söderqvist, který jinak vede jazzově cítěnou linku kontrabasu). Jazzový charakter mají lyricky barvené vsuvky trubky Nilse Jansona nebo Johanssonova kytara; trombón Karl Frida se drží většinou v pozadí. Pianista Mathias Algotson jako hlavní osa doprovodu je všude a tak, kde a jak je ho třeba. Bicí Calle Rasmussona decentně doplňují náladu doprovodu.

O albu

Eva Emingerová: Prameny snů

CD, stopáž 55:10 minut. Vydala firma Radioservis.

Převládají mírně pomalá nebo střední tempa: kdykoliv se tempo poněkud zrychlí nebo zvuková barva doprovodu nabídne něco nového (kupříkladu v písničkách Časem zpátky nebo Čekám na ruce tvý), přinese to vítané oživení. Na hranici šansonu stojí například Johanssonova písnička Čas s výrazným doprovodem kytary. Jazzový charakter převládne v jediné skladbě Tomase Danka a Anderse Johanssona Staropražský blues; není to ovšem živelně nespoutaný výkřik bluesové exprese, nýbrž forma obecně přístupné i působivé polohy. Jazzová improvizační hravost vystoupí do popředí v závěrečném „bonusu“ Lásky šíp, který nejvíc i mírným a funkčním scatem připomíná původní jazzové školení Evy Emingerové.

Eva Emingerová - obal jejího alba Prameny snů

Hlavními znaky alba tedy jsou kultivovaná uměřenost a profesionální zdatnost – příjemná, i když trochu bez koření oněch vzácných okamžiků, v nichž posluchačům může po zádech přejet mráz. Takže docela příjemné svědectví, že zpěvačka, která z naší dixielandové atmosféry vyrostla k oscilaci mezi různými žánry, si nyní může vybudovat profesionální kariéru nejen na naší domácí scéně.


Video