Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učitelé přilepšují známky dle pohlaví dětí, zjistili školní inspektoři

  16:44aktualizováno  16:44
Učitelé zřejmě trochu přilepšují chlapcům v matematice a dívkám v češtině. Vyplývá to z průzkumu, který v minulém školním roce udělala Česká školní inspekce (ČŠI) při testování žáků v pátých a devátých třídách základních škol.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Chlapci měli v testech lepší výsledky v matematice a fyzice, zatímco dívky byly šikovnější v češtině a také v přírodovědě a hudební a výtvarné výchově. ČŠI ale zároveň zjistila, že i za srovnatelný výkon dostávali někdy chlapci od pedagogů v matematice lepší známku než dívky. U dívek to bylo naopak v češtině.

„Rozdíly nejsou velké, ale drobně na hraně statistické významnosti se ukazuje, že nejenom, že žáci dosahují lepších výsledků v rozdělení matematika - chlapci, čeština - děvčata, ale že i učitelé tímto směrem mírně přilepšují,“ uvedl vedoucí oddělení metodik a analýz ČŠI Petr Suchomel.

Rozdíly mezi chlapci a děvčaty ve výsledcích matematiky a češtiny ukázaly už různé testy v minulosti. V posledním testování ČŠI odpověděli hoši v matematice správně v průměru na 61,3 procent otázek, zatímco dívky měly dobře 58 procent testu. V češtině měla naopak děvčata 62,7 procent správných odpovědí a chlapci 58,8 procent.

Podobně dopadli i žáci 9. tříd, kde byli chlapci úspěšní v průměru v 52,2 procentech testu z matematiky a dívky v něm získaly o 2,3 procent méně. V češtině odpověděly dívky správně na 68,1 procent otázek a chlapci na 61,1 procent. U obou pohlaví se nicméně v obou předmětech vyskytovaly i excelentní výsledky.

U dalších předmětů a vzdělávacích oblastí byla úspěšnost chlapců a dívek z 5. tříd víceméně podobná. Například v angličtině se u obou pohlaví pohybovala kolem 77 procent a v otázkách o člověku a o světě byla přibližně 65 procent. Větší rozdíly se objevily u deváťáků, kde byli chlapci lepší i ve fyzice a dívky zase v přírodovědě a hudební a výtvarné výchově.

Začarovaný kruh genderových stereotypů

Suchomel poznamenal, že případné přilepšování známek chlapců v matematice a dívek v češtině by jen podporovalo genderové stereotypy, které se odráží i na trhu práce. Rozdělení některých profesí na téměř výhradně mužské, nebo ženské má přitom podle odborníků řadu negativních dopadů na společnost a ekonomiku. „Je otázka, jak se pak ten začarovaný kruh dá přetrhnout,“ podotkl expert ČŠI.

Firmy si v současnosti stěžují na nedostatek absolventů technických oborů, kde převažují muži. Odborníci doufají, že i dívky budou v budoucnosti svou kariéru směřovat více do některého z technických oborů. Průzkum společnosti Microsoft nicméně letos potvrdil, že české dívky baví matematika, fyzika, chemie, přírodověda a informatika méně než jejich vrstevnice v dalších evropských zemích.

Zatímco v Evropě tvoří ženy například 20 procent absolventů oboru informatiky, v České republice je to 16 procent. Na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT), které má tradici nejstarší technické univerzity ve střední Evropě, studovalo v minulém roce 31 procent studentek.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Šlechtová se ohání „červeným tlačítkem“. Trochu blouzní, říká Vondra

Ministryně obrany Karla Šlechtová přichází na jednání vlády (17. ledna 2018)

Ministryně obrany Karla Šlechtová tvrdí, že u sebe neustále nosí „červené tlačítko“ pro případ nejvyšší potřeby. Odmítá...

Předsedou Zelených se stal Petr Štěpánek, starosta Prahy 4

Předsedou Strany zelených se stal Petr Štěpánek, starosta Prahy 4.

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek, starosta Prahy 4. Většinu získal už v prvním kole volby. Měl dva...

Na univerzitách vědkyň přibývá, v praxi ubývá. Vědu neskloubí s mateřstvím

Ve vědět musíte pořád zkoušet. A připravovat se na to, že to třeba zase...

Na českých univerzitách přibývá mladých badatelek. Zatímco v roce 2000 jich byla víc než třetina, v současnosti ženy...

Najdete na iDNES.cz