Kdyby železniční přejezd na silnici z Jinočan do Rudné v pátek večer vypadal jako v neděli, zřejmě by sedmačtyřicetiletý muž a jeho dvanáctiletá dcera ještě žili. Bohužel realita je opačná. Řidič Fordu Mondeo vjel v půl osmé večer přímo před vlak, který ho smetl, a oba cestující v autě byli na místě mrtví (o tragické nehodě čtěte zde).
Ve vlaku se nikomu nic nestalo. Střet na několik hodin zastavil provoz na trati mezi Řeporyjemi, Rudnou a Berounem.
Ještě v pátek nebyla zarostlá značka vidět (vlevo), o víkendu větve zmizely.
Muž z Prahy, který jel s dívkou zřejmě s loděmi na vodu, soudě podle vybavení v autě, pravděpodobně nevěděl, že se blíží k přejezdu. Ten totiž nechrání závory, ale pouze výstražné kříže.
Na neštěstí má vinu značení?
Na neštěstí může mít svůj díl viny i špatné dopravní značení. "Značky byly zcela zarostlé v křoví a nebyly vůbec vidět," řekla MF DNES policejní mluvčí Štěpánka Zatloukalová.
Nehody v Jinočanech18. června 2008 25. června 2009 14. srpna 2009 4. června 2011 Pozn.: jde o výběr MF DNES |
MF DNES se namístě nehody přesvědčila, že dvě značky varující před blížícím se přejezdem byly v pátek zarostlé, jedna zcela chyběla a také "stopku" bezprostředně před železniční tratí clonilo křoví. Na řidiče, který úsek nezná, doslova značka vybafne.
Okolnosti naznačují, že muž značky neviděl a na stopku už nestačil zareagovat. "Za automobilem jsme nezjistili žádnou brzdnou dráhu. Prověřuje se stav dopravního značení," poznamenala Zatloukalová.
Už v sobotu bylo křoví pryč
O silnici se stará Středočeský kraj, respektive jeho cestmistr Jaroslav Ráž. "Podle mě bylo značení v pořádku. Nic zarostlé nebylo. Kdyby řidič zastavil na stopce, nic se nestane," reagoval podrážděný Ráž na dotazy MF DNES.
Přesnou příčinu tragické nehody policisté stále vyšetřují, ale pracují i s verzí, že cestář zanedbal své povinnosti. "Musí pravidelně kontrolovat, aby bylo řádně viditelné," upozornila policejní mluvčí Štěpánka Zatloukalová.
Už v sobotu byly zarostlé značky vysekané z kopřiv, větve stromů a křoví ořezané a chybějící značka doplněna. Situace se rázem zlepšila o sto procent. Cestmistra Ráže si dnes zvou nadřízení, aby jim situaci vysvětlil. "Odstranění vegetace má provádět průběžně celý rok," sdělila krajská mluvčí Berill Mascheková.
Páteční tragédii však v posledních třech letech předcházelo mnoho podobných. "Lidi tu jezdí jako blázni. Občas tu kontrolujeme zastavení na stopce, respektuje ji jen málokdo," uvedla v neděli dopoledne hlídka strážníků z nedalekých Černošic.
15. července 2011 |
Podle policejní mluvčí Štěpánky Zatloukalové musí řidič zbystřit, i když uvidí jen jedinou ze tří povinných "pruhovaných" značek poukazující na železniční přejezd. "Je to varování, že tam něco je," uvedla Zatloukalová.
Cestáři však zároveň přiznávají, že přerostlé keře, kopřivy a rozbujelé stromy u krajnic jsou problém nejen na silnicích nižších tříd, jako je ta z Jinočan do Rudné.
Potýká se s tím i Ředitelství silnic a dálnic, pod něž patří silnice nejvyšších tříd. "Z 31 tisíc kusů stromů u silnic je třeba pokácet 1 500 kusů. Vzhledem ke sníženému provoznímu rozpočtu už ale víme, že to do konce roku nebudeme schopni realizovat," řekla České televizi mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Soupis nebezpečných přejezdů existuje
Ministerstvo dopravy, respektive Nadace Besip před časem zkompletovala seznam takzvaně nebezpečných přejezdů. Soupis vznikl letos na jaře ve spolupráci ministerstva, policie, drážní inspekce a správy železničních cest.
Díky tomu už brzy některé přejezdy budou bezpečnější. Ze šestnácti vytipovaných přejezdů ale v seznamu, který má MF DNES k dispozici, není ani jeden ve Středočeském kraji.