"Cítím se hrozně, vypadá to, jakoby zloději šli najisto. Jistě moc dobře věděli, co kradou, protože vzali to nejcennější a ničeho jiného se nedotkli," povzdychl si vedoucí muzea Martin Šmída.
Muzeum se kvůli mimořádné události uzavřelo veřejnosti a první návštěvníci dovnitř vstoupí zřejmě až v úterý 2. září.
"Nyní zvažujeme, jak ukradenou část expozice alespoň částečně nahradíme, snad termín stihneme," řekla Renáta Novotná, ředitelka Městského kulturního střediska, které muzeum provozuje.
Expozice zabírá tři podlaží nového zámku v Panské ulici. Pachatelé se do objektu dostali zadním vchodem a uvnitř vypáčili dalších deset dveří.
"Z vitrín i z volného prostoru odcizili patnáct modelů kolejových vozidel za 459 tisíc korun, ukradli také dvacetitisícovou provozní zálohu," řekla novojičínská policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková s tím, že škodu navýšilo i poničené zařízení za desítky tisíc korun.
Zloději ukradli například všechny modely vlaků z obřího modelu železnice, která byla zvláště pro děti největší atrakcí muzea.
Z ukradených modelů odborníci považují za nejcennější model parní lokomotivy Olmütz s tendrem, která v srpnu 1845 přivezla první vlak z Olomouce do Prahy.
"Obrovská hodnota ukradených exponátů spočívala i v tom, že jde o ucelenou sbírku, která je opravdu jen velmi obtížně nahraditelná," řekl vedoucí muzea Šmída.
Lup je neprodejný
Modely vlaků, vagonů a dalších kolejových vozidel snad nejsou ztraceny. Jak upozornil vedoucí muzea Martin Šmída, všechny modely z lupu jsou totiž neprodejné. Jde o jedinečnou ruční práci, přičemž cena každého z modelů se počítá nejméně na desítky tisíc korun.
"Sběratelů železničních modelů i nadšenců pro vše, co je spojené se železnicí, je opravdu hodně a určitě by nám dali vědět, kdyby něco podezřelého viděli či zaslechli," neztrácí naději Šmída.
. Muzeum ve Studéncevzniklo v roce 1961 a návštěvníkům nabízí tři předsálí a šest výstavních sálů Právě ve Studénce nevzniklo náhodou. Ve městě až do roku 2002 působila známá vagonka. Jenže výroba osobních vagonů se přestěhovala do Ostravy a produkci nákladních vagonů americký Thrall car přemístil do Rumunska. Muzeum, které od roku 2003 spravuje město, tak zůstává poslední vzpomínkou na slavné časy továrny. |