Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zeman se nakonec musí omluvit novináři Brezinovi

  17:08aktualizováno  17:08
Expremiér Miloš Zeman se má omluvit novináři Ivanu Brezinovi za obvinění z korupce. Měl by mu také vyplatit odškodné 50 tisíc korun. Rozhodl tak Vrchní soud v Praze. Brezina žaloval Zemana již v roce 1999.
Premiér Miloš Zeman a novinář Ivan Brezina

Premiér Miloš Zeman a novinář Ivan Brezina v soudní budově. | foto: ČTK

Zeman o Brezinovi tehdy řekl, že za peníze energetické společnosti ČEZ psal články podporující dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

Dřívější rozhodnutí Vrchního a Nejvyššího soudu, podle nichž se Zeman nemusel novináři omlouvat ani mu zaplatit odškodné (více zde), zrušil v listopadu 2005 Ústavní soud.

Zeman, který se dnešního soudního jednání nezúčastnil, se má Brezinovi omluvit v deníku MF DNES. Kromě finanční satisfakce musí novináři ještě uhradit soudní výlohy. Ty se podle Breziny pohybují rovněž kolem 50 tisíc korun. Proti soudnímu rozhodnutí může Zeman podat dovolání k Nejvyššímu soudu.

Brezina se chce ale ještě domáhat svých práv u mezinárodního soudu. "České soudy mě prostě osm let nedokázaly ochránit před lží. Domnívám se, že jim to trvalo tak dlouho právě proto, že tu lež řekl premiér," řekl.

Vrchní a Nejvyšší soud se ve svých dřívějších rozsudcích přiklonily k Zemanovu vysvětlení, že jen zopakoval to, co mu sdělil tehdejší generální ředitel ČEZ Milan Černý. Podle Ústavního soudu si měl premiér tyto informace ověřit. - více zde

Předchozí verdikty podle něj porušily základní právo novináře na zachování osobní cti a dobré pověsti. Novináře obecně sice Ústavní soud označil za veřejně činnou osobu, jejíž práce může být z hlediska ústavy terčem veřejné kritiky, musí však být podložena fakty.

Závažnost Zemanova obvinění navíc podle Ústavního soudu přesahuje zájmy jednotlivce, protože sdělení zpochybnilo pověst komunity novinářů jako profesní skupiny.

Zeman v červnu 1999 novinářům jmenoval Brezinu jako příklad zkorumpovaného žurnalisty. "Když si přejete nějaké konkrétní důkazy o korupci novinářů, dovolte, abych vám jeden dal," uvedl v roce 1999 Zeman Brezinovo obvinění z korupce.

Brezina v tisku sice obhajoval jadernou energetiku, nikdy se však neprokázalo, že by to dělal na základě smlouvy s ČEZ nebo za peníze společnosti. Městský soud dal v roce 1999 za pravdu novináři s tím, že jej Zeman svým výrokem poškodil. Jeho rozsudek ale zrušil Vrchní soud v Praze a Brezina neuspěl ani v roce 2003 s dovoláním u Nejvyššího soudu.
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš přichází komentovat výsledky povolební schůzky s...
Babiš se s Okamurou shodl na zákonu o referendu, společnou vládu vyloučil

Až do večerních hodin v pondělí pokračovala vyjednávání vítěze voleb, hnutí ANO, s dalšími stranami zastoupenými ve Sněmovně. Andrej Babiš se během dne stihl...  celý článek

Mimořádný sjezd německé SPD. Poslední kancléř strany Gerhard Schröder. (25.6....
Zeman ocení další velká jména, na Hradě vyznamená Schrödera a Lopraise

Prezident Miloš Zeman hodlá podle MF DNES při příležitosti státního svátku 28. října na Hradě vyznamenat bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera....  celý článek

KSČM: Marta Semelová (57) - poslankyně, pražská zastupitelka, pražská...
Komunistka Semelová sny nemá a chce pracovat, Herman zvažuje nabídky

Z dvou stovek dosavadních poslanců se v právě proběhlých volbách rozhodlo obhájit mandát jen 149. Ovšem pouze polovina z nich, tedy 76, se dostala do Sněmovny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.