Existují dvě základní studie mostu, které si zájemci mohou prohlédnout na výstavě v budově Útvaru rozvoje města na Hradčanském náměstí. První počítá s patrovým mostem, kde by železniční trať vedla nad vozovkou, druhá varianta v podstatě kopíruje současnou podobu mostu. Ovšem s tím rozdílem, že by po obou stranách železniční trati vedla vozovka pro automobily.
Představitelé Útvaru rozvoje města i architekti, kteří studie nového mostu zpracovávali, se přiklánějí k variantě paralelního mostu s vozovkami po stranách železniční tratě.
"Je to v podstatě nárazníkový projekt pro památkáře i pro městské části, protože při schvalování územního plánu byly k tomuto mostu velké připomínky. Most je vlastně jednou z nejdůležitějších staveb, která může v rámci Pražské památkové rezervace vzniknout, proto jsme chtěli ukázat, jak může takový most vypadat ve dvou variantách," uvedla Alena Hořejší z Útvaru rozvoje města. Dodala, že na definitivní verzi mostu město patrně vypíše soutěž.
Architekt Jan Štípek z Architektonického a projektového ateliéru, který studii mostů zpracoval, se přiklání ke stavbě paralelního přemostění. "Mimo jiné i proto, že dva mosty nad sebou by vytvořily nepříjemnou prostorovou překážku, která by byla velmi vysoká. Navíc by se ložiska silničního mostu dostala pod hladinu stoleté vody, což je proti předpisům a musely by na to existovat výjimky," sdělil.
Studie mostu, který možná nahradí pražský železniční most na Výtoni pod Vyšehradem. (30. října 2000) |
Druhá varianta nového pražského mostu, který by měl nahradit železniční most pod Vyšehradem. Na rozdíl od starého by po něm mohly jezdit vedle vlaků také automobily. (30. října 2000) |