Dva návrhy přitom situaci řešily okamžitě. Podle jednoho měla být ze Smetanovy ulice jednosměrka a zachována pěší zóna, druhý počítal se zkušebním otevřením pěší zóny s tím, že jednosměrný provoz by se vypouštěl na náměstí.
Naproti tomu schválený návrh spoléhá na vypracování projektové dokumentace na úpravu křižovatek Jihlavská-Chelčického a Jihlavská s Brněnskou. Navíc je ve hře propojka lokality Hypernova s nádražím, která by na doporučení odborníků vedla podél trati.
Lidi si nakonec zvyknou
„Bylo to poučné, rád jsem poznal, jak zastupitelstvo jedná. Já tomu ale říkám vyhnívací způsob jednání. Je to stejné jako s Meinlem u polikliniky. Lidi si nakonec zvyknou a přestanou reptat,“ zhodnotil pondělní ortel v kauze ulice Smetanova Adolf Smolík, který však boj za útlum dopravy v ulici nemíní vzdát.
„Je otázka, jestli situaci chceme řešit okamžitě na krátký časový úsek, nebo budeme hledat řešení do budoucna. Jasné je, že obyvatelé chtějí řešení hned,“ řekl tajemník žďárské radnice Jan Havlík.
„Když odděláme tři květináče a zakryjeme značky pěší zóny, je to nejlacinější a nejjednodušší. Ale troufám si tvrdit, že toto je řešení dočasné. Pokud bude totiž doprava růst tímto tempem, objeví se za určitý čas auta ve Smetanově znovu a ve stejném množství,“ dodal Havlík.
Dlouhodobé řešení zná dvě varianty
Za dlouhodobá řešení pokládá tajemník dvě varianty. Tou první je Smetanova ulice coby pěší zóna, druhá se týká upravení ulice do takových parametrů, aby sloužila dnešnímu množství projíždějících aut. "To by samozřejmě znamenalo jednu část ulice vybourat. Všechna ostatní řešení jsou ale podle mého dočasná," řekl tajemník.
Podle místostarostky Dagmar Zvěřinové každé řešení vyvolá dopad v dalších uzlových bodech města. "Každé řešení něco stojí. Když například zaděláme pytlem značení pěší zóny, mohou se naráz vyskytnout havárky, protože to lidé nepochopí. Navíc tam chodí děti do školy," uvedla Zvěřinová.
Tajemník sice připustil, že zpracování schválené varianty nebude okamžité a že i pak se město nad náročnou investicí bude rozhodovat, nicméně současné argumenty obyvatel neuznává. "Ti lidé říkají, že jim okamžité řešení pomůže. Ale co řeknou za pár let dětem, které tam budou chtít bydlet?" namítl Havlík.
Obyvatelé: vše je proti nám
Třiasedmdesátiletý Josef Pelikán je přesvědčen, že město nemá snahu Smetanově ulici pomoci. "Starosta mluvil rozumně, zkusme tu pěší zónu. Ale je to samý inženýr a doktor, kteří ničemu nerozumí, ale ke všemu se vyjadřují. Vůbec se nebere zřetel na vyjádření dopravních inženýrů a hygienické komise. Už deset let nejsme schopni všechny odpovědné přesvědčit, že ta pěší zóna v Nádražní vůbec nemusí být," rozčílil se důchodce.
Na jakékoli další jednání prý po pondělním výsledku rezignoval. "Odhlasovali, že pěší zóna zůstane tabu. My jsme tím skončili, dál se jednat přece nedá," říká rázně Pelikán. Dodal, že kdyby dostal nabídku odstěhovat se do náhradního domku, šel by hned.
Stejně by jednal i jeho soused Adolf Smolík. "Když mi dají barák, zítra se budu stěhovat. To ostatně říká polovina ulice. Na to ale nejsou peníze, to je jasné," uvažuje Smolík. Okamžité řešení by podle jeho slov přetížené ulici výrazně prospělo. "Teď v zimě takový provoz není, ale počkejte na tu hrůzu v létě. Přes fronty aut se ani nemůžeme dostat do baráku, natož vyjet ven s autem," podotkl Smolík.
Starosta: výsledek jednání mě nepotěšil
I když výsledek pondělní schůze obyvatele nenadchl, názorová přestřelka byla podle starosty Jaromíra Brychty užitečná. "Stanoviska na obou stranách se vyjasnila a postup do budoucna je nastíněn. Za sebe však říkám, že spokojen nejsem, protože já jsem hlasoval pro okamžité řešení. Mám obavy, že takto se problém odsunul do budoucna," nechal se slyšet Brychta.
"My víme, že posudky hygieny a dopravního inspektorátu byly vždycky proti pěší zóně a varovaly před zahuštěním dopravy v centru města. Tehdy se však místo projednání celá záležitost zametla pod koberec," podotkl starosta.