Jako malá holka si s auty nehrála, cestu k nim našla až v dospělosti po boku manžela. A byla to cesta pozoruhodná.
Markéta Profeldová totiž neskončila u rodinného kombíku. Společně s manželem vlastní sbírku historických vozů a v pátek se postaví na start závodu Grand Prix Bugatti, který už potřetí symbolicky otevírá Barum Czech Rally ve Zlíně (více o barumce čtěte zde).
"Když člověk projíždí mezi zastávkami na autobusovém nádraží, je to zvláštní a krásný zážitek," říká s úsměvem Profeldová.
Dvaačtyřicetiletá závodnice žije v Praze. Co ji čeká ve Zlíně, ale ví zcela přesně. Závod bugatek se totiž jezdí na stejné trati jako unikátní městská rychlostní zkouška. A Profeldová ho nejede poprvé.
Nejrychlejší sériový vůz své doby
Letos se však přece jen liší - už nejde o exhibiční jízdu, nýbrž skutečný, tedy měřený závod. Profeldová jej absolvuje za volantem černého Jaguaru SS 100.
"Ve své době to byl nejrychlejší sériově vyráběný vůz a už tehdy se s ním jezdily závody," vysvětlila.
Veřejnost jej spatřila poprvé v září roku 1936. O rok později a s notně upraveným motorem překonal tehdy bájnou hranici 100 mil za hodinu.
Vedle legendárního jaguára se na start postaví dalších dvanáct vozů, z nichž každý je nějak výjimečný.
Například MG TB z roku 1939. "Je jediný v zemi," prozradil jeho majitel a jezdec Milan Dočekal.
Vzácné je jeho auto i v celosvětovém měřítku. Vyrábět se začalo v roce 1939, kvůli válce jich však vzniklo pouhých 379 kusů.
Rodiče auto neměli, tak si to vynahrazuje a sbírá
Civilní profesí je Dočekal strojař, a přestože bydlí v Třebíči, Zlín zná dobře. I pro něj je ale nejsilnější zážitek z trati městského okruhu průjezd nádražím.
"Ale celá trať je unikátní. Je nádhera, jak se stáčí k řece nebo kolem Baťova mrakodrapu. Jsem s tímto závodem maximálně spokojený," dodává Dočekal.
Tím, že začal sbírat historické vozy, prý dohání handicap z dětství. "Rodiče nikdy neměli auto a já tím velmi trpěl. Tak si to teď vynahrazuji," tvrdí s nadsázkou majitel několika desítek veteránů.
O závodním voze říká, že dokáže jet i 140kilometrovou rychlostí, když na to má řidič nervy.
"To už se ale i já bojím. Jsem přesvědčený, že máme horší silnice, než byly před válkou v Anglii, a tohle auto na ně není stavěné," vysvětluje.
Největší potíže dělají veteránům vyježděné koleje, do kterých kola starých vozů nezapadnou.
Jako navigátor pojede Polívka
Pozornost nepochybně strhne Alfa Romeo 8 C. Také ona je jediná v zemi, navíc v ní bude sedět herec Bolek Polívka. Už loni v ní jel jako spolujezdec, letos z něj bude během závodu navigátor.
Sedm vozů ze startovního pole pochází ze sbírky zlínského podnikatele a jednoho z otců závodu vozů Bugatti Ladislava Samohýla.
"Měli jsme auta a chtěli s nimi závodit. Existují sice veterán rally, ale ty se s tratí městského okruhu, které jsou jen dvě na světě, nedají srovnat," poznamenal Samohýl. Kromě toho správně odhadl, že veterány lidi nadchnou.
Jeho vztah k historickým vozům odstartoval otec Alois Samohýl, který založil rodinnou sbírku. Ladislav pro ni teď plánuje postavit muzeum. Instituce za 80 milionů korun vznikne z 91. budovy v bývalém areálu Baťových závodů, ke které přistaví futuristický objekt (více zde).
Pro plánované muzeum veteránů vyroste v baťovském areálu nový futuristický objekt.
"Pokouším se vytvořit něco, co bude mít evropskou úroveň. Bude to zajímavé pro domácí i zahraniční návštěvníky," uvedl už dříve Samohýl.
Jeho sbírka veteránů čítá 250 aut a 100 motorek. Je v ní téměř celá vývojová řada vozů Laurin & Klement i staré vládní automobily včetně nacistických, v nichž jezdil zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich.