Rostislav Štěnička denně dojíždí do práce z Malešova na Kutnohorsku do Prahy. Rychlík, který používá, bývá pravidelně opožděn.
"Vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15 - 45 minut. Nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody," stěžoval si proto Štěnička v dopise adresovaném ministerstvu dopravy.
To se ale se stížností vyrovnalo vskutku svérázně. Postoupilo ji Českým drahám, pana Štěničku však bez odpovědi nenechalo.
"Doporučujeme Vám prověřit u Vašeho zaměstnavatele možnost využití pružné pracovní doby, která by byla ideálním řešením při Vašem dojíždění," odepsali panu Štěničkovi z ministerského Odboru drah, železniční a kombinované dopravy.
"Pokud z Malešova dojíždí do Prahy více občanů, doporučujeme využívat společně individuální dopravu osobním autem," stojí dále v odpovědi. Zlepšení lze podle ministerstva čekat po roce 2010, kdy se na daném úseku ukončí některé stavební úpravy.
Když je to taková díra...
Miroslav Stehlík ze zmíněného odboru iDNES.cz potvrdil, že stěžovatel by se skutečně měl domluvit s dalšími dojíždějícími a společně s nimi jezdit autem. "Když je tam vesnice, odkud dojíždí do práce deset lidí, je veřejná doprava nerentabilní a nevyplatí se. Ani pro autobusy," řekl Stehlík.
Později volí expresivnější výraz. "Když je to taková díra, je nejjednodušší a nejlevnější řešení individuální doprava," řekl úředník.
Panu Štěničkovi však do práce vlak jezdí, spoj má vyhlédnutý. Problém je ve zpoždění. Podle Stehlíka však nejsou na vině České dráhy. "Jsou to mezinárodní vlaky, mají zpoždění ze zahraničí, České dráhy s tím nic neudělají," dodal.
Podle Štěničky se však zpoždění často vyskytuje i u vlaků vnitrostátních. "Mají zpoždění i vlaky, co jezdí třeba od Brna," řekl Štěnička iDNES.cz.
Přitom ještě celkem nedávno byl spokojený, desetiminutové zpoždění totiž toleruje. "Jezdím vlakem od minulého února, liboval jsem si, jak je to přesné. Asi po třech měsících se to začalo zhoršovat," líčí Štěnička. Dnes se prý často stává, že musí čekat půl hodiny či hodinu.
ČD: Na vině je přestavba železničního uzlu
České dráhy mají pro zpoždění na daném úseku vysvětlení. Podle nich je železniční uzel Kolín v kompletní přestavbě, kterou provádí stát.
"Při přestupu na vlaky, které jedou přes noc ze Slovenska, je bohužel velmi nešťastné, že tyto spoje musí projet na své trase kvůli stavbám několik úzkých míst, kde může dojít k jejich zdržení," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. "Velmi se za nepříjemnosti, které kvůli tomu musí zákazníci někdy absolvovat, omlouváme," doplnil.
Odpovědí ministerstva se však zabývat nechce. "Formulace ministerstva jsou formulace ministerstva, nepřísluší nám ji komentovat," řekl Kubala iDNES.cz.
České dráhy se přitom se zpožděními potýkají pravidelně. Nedávno ztratil trpělivost Olomoucký kraj a kvůli častým zpožděním udělil drahám mnohamilionovou pokutu. - více zde
Odpověď ministerstvaFrom: utv0130@mdcr.cz [mailto:utv0130@mdcr.cz] Sent: Monday, November 19, 2007 10:23 AM To: Štěnička Rostislav Subject: RE: stížnost Vaši stížnost jsme postoupili řediteli odboru kontroly a řediteli odboru provozování dráhy generálního ředitelství ČD, a. s. k přímému vyřízení. Doporučujeme Vám prověřit u Vašeho zaměstnavatele možnost využití pružné pracovní doby, která by byla ideálním řešením při Vašem dojíždění. Dále pokud z Malešova dojíždí do Prahy více občanů, doporučujeme využívat společně individuální dopravu osobním autem. Hromadná doprava na uvedenou vzdálenost bude realizována vždy s přestupy na dálkové spoje a nebezpečím jejich nevčasné jízdy. Určité zlepšení lze očekávat po dokončení investiční akce tzv. Kutnohorský oblouk a zavedení přímých zrychlených vlaků Praha - Kutná Hora-město a zpět v taktovém intervalu, což se předpokládá po roce 2010. From: Štěnička Rostislav Sent: Friday, November 16, 2007 3:21 PM To: 0130/1 - pošta útvaru ( Postránecká ) Subject: stížnost Dobrý den, Dne 5. 11. 2007 jsem žádal na informacích zpožděnku na vlak Cassovia 422, který měl dorazit v 8:30, ale dorazil v 9:00. V Praze hl mi na zpožděnku bylo napsáno pouze 10 min, musel jsem na to paní na informacích upozornit, že je to spatně . Po nevlídném pohledeu mi paní napsala zpožděnku jinou. Bohužel toto není ojedinělý případ, již se mi to stalo asi 5x. Bohužel to není vše ! A by toho nebylo málo, tak ten stejný den při cestě domů se vlak R613 zastavil cca 500 m od nádraží Kutná Hora hl a stál tam cca 45 min! Nikdo se neobtěžoval nám oznámit, co se děje. Po 40 minutách jsem se vydal hledat průvodčího. Narazil jsem na něj v druhém vagonu a teprve potom začal obcházet vlak a oznamoval, ze nejde přehodit výhybka. Proč nepoužil rozhlas? Proč informoval cestující až po 40 minutách? To se mi zdá trochu dlouhá doba. Další perličkou je, že vlak os19217, který jede směr Zruč nad Sázavou, nepočkal, tudíž jsem musel čekat na vlak Os 19219, který odjíždí až v 21:03, což je 2:10 min. Také se mi nelíbí, že vlak Cassovia R 422 má zpoždění každý den, a to v intervalu 15-45 min. Dojíždím denně, a to z Malešova do Prahy hl a nemám jinou možnost než jezdit právě tímto vlakem. Nevím, jak dlouho bude můj zaměstnavatel tolerovat mé pozdní příchody, a jezdit vlakem o 1:30 dříve opravdu není řešení, protože i můj čas něco stojí. Občas jezdím R 670 a už i ten začíná mít zpoždění 10 min v Kutné Hoře a 30 min v Praze hl. Připadá Vám to v pořádku? Můj čas nic neznamená? S pozdravem Rostislav Štěnička |