Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zaměstnanci odcházejí do jiných televizí

  12:24aktualizováno  12:24
Novináři a další pracovníci, kteří opustili ruskou televizi NTV poté, co nad ní převzala kontrolu plynárenská společnost spojená s Kremlem, prohlásili, že o této věci nebudou mlčet. Chystají se prý pokračovat v nezávislé práci v menších televizích. Podle AP bylo zatím k odchodu donuceno asi 40 vzpurných zaměstnanců. Očekává se, že je budou následovat stovky dalších. .

Novináři NTV se v sobotu večer sešli s bývalým šéfem Kiseljovem v televizi TNT, kterou vlastní společnost, jíž dříve patřila i NTV. Odbojní novináři zde začali vysílat. TNT však má mnohem menší dosah.

Kiseljov mezitím přijal nabídku, aby se stal úřadujícím generálním ředitelem TV-6. Řekl, že přijme novou funkci jedině pokud mu akcionáři TV-6 zaručí plnou vydavatelskou, tvůrčí a finanční nezávislost této stanice. Za ním by měli přijít i někteří redaktoři NTV.

Co se dělo v sobotu
Po několika hodinách obnovila ruská soukromá televize NTV vysílání zpravodajství bez protestního loga na obrazovce. Nové vedení, které zaměstnanci odmítali uznat, se v sobotu časně ráno ujalo vedení televize. Vedoucí zpravodajství Olga Bělovová oznámila, že nový ředitel a jeho spolupracovníci začali plnit své povinnosti. Několik desítek zaměstnanců, kteří podporovali bývalé vedení, dalo výpověď.


Kvůli televizi 
demonstrovaly tisíce lidí

Vedení NTV redaktorům sdělilo, že pokud se písemně nezaváží spolupracovat s novým vedením, budou propuštěni. Podle odhadů nového vedení se s konečnou platností zatím rozhodlo z NTV odejít 35 z 1200 zaměstnanců, včetně deseti novinářů. "Tyto rezignace jsme nepřijali a věříme, že v příštích týdnech budeme pokračovat v dialogu s těmito lidmi," dodal nový generální ředitel.

Televizní stanice TNT, která je loajální k bývalému vedení NTV, mezitím odvysílala zprávy NTV. Ty mají být aktualizovány každé dvě hodiny. Zprávy četl Andrej Norkin, kterého noví šéfové NTV v čele s ředitelem Borisem Jordanem propustili.

Nové vedení před svítáním vyměnilo ochranku
Nové vedení soukromé televize NTV, jmenované 3. dubna valnou hromadou většinového vlastníka televize plynárenského monopolu Gazprom, před svítáním vyměnilo ochranku v osmém podlaží Ostankinského televizního centra. Tam jsou kanceláře a studia NTV.

Do Ostankina přijeli nový generální ředitel Američan ruského původu Boris Jordan a nový šéfredaktor Vladimir Kulistikov. Dostavili se také známí novináři Taťjana Mitkovová a Leonid Parfjonov, kteří v minulých dnech z NTV odešli a jsou loajální novému vedení.

Podle Jordana převzetí televize mělo řádný průběh a nové vedení má už televizní společnost plně pod kontrolou. Pořady NTV, které informují o převzetí stanice bez
jakýchkoli emocí, už na obrazovce neprovází protestní logo, jež tam bylo deset dní.

Zástupce společnosti Gazprom-Media vysvětlil novinářům, že nové vedení NTV bylo nuceno podniknout tyto kroky, protože se prý dřívější šéfové chystali přenést vysílání na stanici TV-6. Hrozilo prý také zničení archivů. Televizi TV-6 vlastní mediální magnát Boris Berezovskij, který novinářům nabídl svou stanici pro případ, že by byli nějak omezováni.

Vzbouřencům se dostalo nečekané podpory, když k sídlu televize přijel ředitel ruské státní televize RTR Oleg Dobrodějev a sdělil, že na protest proti událostem v NTV rezignoval na svou funkci v RTR.

Moskevského starostu Jurije Lužkova události v soukromé televizi NTV nechávají klidným. Vlastník televize podle něho řeší všechny záležitosti na, které má právo. Člen bývalého vedení NTV Igor Malašenko naopak mluví o plíživém převratu v Rusku. "V pozadí jsou titíž lidé, kteří chtějí mít neomezenou kontrolu nad zemí," řekl Malašenko v rozhlasové stanici Echo Moskvy.

Ruští liberální politici a novináři označili nástup nového vedení v nezávislé soukromé televizi NTV za útok na svobodu projevu. Politici loajální ke Kremlu převzetí kontroly nad touto stanicí naopak přivítali.  NTV byla dosud nejvlivnějším zdrojem informací, který své vysílání nepodřizoval Kremlu.

Kovaljov: Stát vede KGB
"U kormidla našeho státu je KGB," prohlásil v rozhlasové stanici Echo Moskvy veterán boje za lidská práva a poslanec parlamentu Sergej Kovaljov. Připomněl, že prezident Vladimir Putin strávil 15 let jako špión v sovětské tajné policii KGB. "Je to smutný výsledek našeho vlastního rozhodnutí, rozhodnutí našich voličů," prohlásil Kovaljov s narážkou na Putinovo přesvědčivé volební vítězství v březnu 2000.

Premiér věří v dohodu
Předseda vlády Michail Kasjanov řekl, že vláda a celé vedení země se shoduje v názoru, že všechny spory je třeba vyřešit v rámci ruských zákonů.

Problém kolem televize NTV se podle něj dělí na dvě části - jednak jde o vztah mezi akcionáři a celým ekonomickým subjektem na jedné straně a věřiteli na straně druhé, jednak jde o vztah mezi novým vedením a týmem novinářů. Tyto dva aspekty nelze směšovat, i když vývoj provázejí pochopitelné emocionální okolnosti. Kasjanov vyjádřil naději, že se novému vedení podaří najít společný jazyk s televizními pracovníky.

Franc Klincevič, místopředseda strany Jednota, která Putina podporuje, naopak konstatoval, že úkolem nového managementu je obnovit pořádek v televizní společnosti otřásané finančními problémy. "Stát má právo učinit rozhodnutí, která
zajistí pořádek v zemi i v televizi," řekl Klincevič agentuře Interfax. "Doba svévole, plýtvání a improvizace končí," poznamenal.

"Vypadá to jako puč, jako zásah proti novinářům," komentoval vývoj v NTV šéf strany Jabloko Grigorij Javlinskij. Podle předsedy ruského svazu novinářů Vsevoloda Bogdanova jde při změně manažerů nezávislé soukromé televize NTV o snahu úřadů zlikvidovat svobodu tisku a učinit média závislými na vedení země.

Krizi v televizi řešil Putin s Gorbačovem
Na žádost bývalého sovětského prezidenta Michaila Gorbačova se v pondělí prezident Vladimir Putin poprvé vyjádřil ke konfliktu novinářského kolektivu s akcionáři z plynárenského koncernu Gazprom.

"Zestátnění NTV je nepřípustné," prohlásil Putin s tím, že nelze dopustit ztrátu NTV ani kolektivu televize. Gorbačov po schůzce sdělil, že podle prezidentova přesvědčení řešení situace kolem NTV náleží pouze soudu.

Rozhodnout by měl soud, míní Putin
Putin mu řekl, že soud musí poskytnout přesnou odpověď na to, co se děje kolem této stanice, a odpovědět společnosti i kolektivu. Uvedl přitom, že iniciátorem soudní pře se musí stát zaměstnanci NTV a vyšší justiční instituce pak musí rozhodnut o tom, zda valná hromada akcionářů jednala v souladu se zákonem.

Představitelé Gazpromu ospravedlňují převzetí NTV finančními důvody. Stanice podle nich zaznamenala ztrátu 70 milionů dolarů a její dluhy činí 127 milionů dolarů. Vedení Gazpromu prohlásilo, že nechce vyvíjet nátlak na novináře NTV a už vůbec neuvažuje o uzavření této stanice.

Státní plynárenská společnost Gazprom vlastní 46 procent akcií a americká Capital Research má 4,5 procenta akcií. Konání valné hromady 3. dubna však soud ve městě Saratov nejprve zakázal a vzápětí povolil.

Zasedání valné hromady bylo nezákonné, tvrdí Kiseljov
Podle Kiseljova bylo zasedání valné hromady nezákonné a cílem provedených personálních změn je okleštit nezávislou informační politiku.

Většina podřízených Kiseljova podporuje a tvrdí, že pokud Kiseljov bude muset funkce opustit, pak odejdou spolu s ním.

"Po rozhodnutí soudu a v závislosti na něm se novináři budou muset sami rozhodnout, co podniknou dál," uvedl Gorbačov, jenž je předsedou veřejné rady NTV.

Nikdo z nového vedení dosazeného Gazpromem se dosud nepokusil obsadit kanceláře v budově televize v moskevské čtvrti Ostankino.

Nejsme debilové, říkají zaměstnanci NTV
V nedělním živém vysílání kulatého stolu na stanici Ostankino předseda správní rady NTV Alfred Koch řekl, že kolektiv NTV je agitační brigáda a že je třeba změnit styl práce.

Na tato slova reagoval publicista a satirik Viktor Šenderovič. "Možná máme špatný vkus, ale nejsme debilové. Víme, co se stane, až se skutečně zmocníte NTV," uvedl na Kochovu adresu.

Před Ostankinskou věží v Moskvě demonstrovalo za svobodu slova několik tisíc lidí. Vyprovokovalo je ovládnutí soukromé televize NTV státním plynárenským gigantem Gazprom, 7. dubna 2001.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

VIDEO: Balíky létaly z auta do dálky, pošta pracovníka vyhodila

Pošta v akci. Svérázné doručování balíků zachytil svědek

Okamžitým ukončením spolupráce „ocenila“ Česká pošta pracovníka, kterého svědek natočil, jak v obci Strání na...



Další z rubriky

Austrálie odrazuje migranty. V uprchlickém táboře panuje násilí, vedro a hlad

Kurdský uprchlík a novinář Behrúz Búčání.

Násilí ze strany policie, vedro, hmyz, nedostatek vody, přeplněné budovy a nepoživatelné jídlo. Takové podmínky panují...

Erdogan vyzval mocnosti, aby uznaly Jeruzalém za hlavní město Palestiny

Recep Tayyip Erdogan

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan ve středu na summitu islámských zemí vyzval světové mocnosti, aby uznaly...

V rakouské továrně na škrob unikl chlor, čtyřicet lidí bylo zraněno

Hasiči budou ve čtvrtek dopoledne na nádraží ve Volarech nacvičovat, jak si

Při úniku chloru v továrně na výrobu škrobu v severorakouské obci Aschach an der Donau bylo ve středu zraněno na...



Najdete na iDNES.cz