Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr ŠtefekCreative Commons

Nedostatek zaměstnanců trápí i ČD. Strojvedoucí si stěžují na skladbu směn

  • 27
České dráhy hledají nové zaměstnance. Chybí strojvedoucí, ale také IT specialisté nebo posunovači. Nedostatek lidí způsobuje na některých tratích složité rozdělování směn, na které si zaměstnanci stěžují.

Na začátku listopadu oznámil svůj odchod z Českých drah asi nejznámější český strojvedoucí Michal Kopťár. Kopťár je známý především ze sociálních sítí, kde se svými komentáři a fotografiemi zasloužil o popularizace profese u široké veřejnosti. Jenom na twitteru ho sleduje téměř osm a půl tisíce lidí.

12.června 2018 v 04:47, příspěvek archivován: 13.listopadu 2018 v 15:55

Jen si tu odložím. https://t.co/ulVMM69RpO

V rozhovoru pro web Zdopravy.cz uvedl, že důvodem jeho rozhodnutí je skladba směn: „Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonu bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52,“ vysvětlil Kopťár svůj postoj.

Grafikon dopravy je v podstatě grafické zobrazení jízdního řádu. Zveřejňuje se každý rok v prosinci a určuje, jak a kdy budou jednotlivé spoje jezdit. Pro drážní zaměstnance se tak stává základním stavebním pilířem plánování směn pro následující období.

„Obecně lze konstatovat, že určitá nervozita panuje u zaměstnanců před každou změnou grafikonu,“ říká Vladislav Vokoun, předseda Podnikového výboru odborového sdružení železničářů (PV OSŽ) při Českých drahách. Plánování směn drážním zaměstnancům komplikuje podle něj také skutečnost, že podstatná část z nich bydlí jinde, než kde ve skutečnosti pracují. Při připravování rozpisů jsou drážní zaměstnanci rozdělováni do takzvaných turnusových skupin. 

„Stává se, že některé jsou mnohem náročnější na čas a intenzitu práce než ostatní,“ vysvětluje Vokoun s tím , že tato náročnost s sebou nese také psychickou zátěž. „Podle mých informací si strojvedoucí nejčastěji stěžují na nedostatek volného času, skladbu směn a podmínky pro stravování. Tyto problémy se dotýkají rovněž vlakových čet,“ shrnuje Vokoun.

Tratě jsou přetížené, nedostatečná kapacita ohrožuje vlakovou dopravu

„V současné době se České dráhy potýkají s nedostatkem zaměstnanců v několika provozních profesích. Jednou z nich je i profese strojvedoucí,“ vysvětluje Vokoun. Dodává ale, že se nejedná o plošný jev, ale že se tento problém projevuje jenom v některých lokalitách.

Podle tiskového mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se daří naplánované provozy vlaků zajišťovat díky ochotě většiny strojvedoucích, připouští ale, že noví zaměstnanci by se společnosti hodili. České dráhy zaměstnávají tři a půl tisíce strojvedoucích a každý rok přijímají okolo 220 nových zájemců o toto povolání.

„Tento počet nově přijatých vykryje přirozené odchody, ale už nestačí na vytvoření zálohy nad rámec plánované personální potřeby. To má spolu s výkyvy v oblasti výlukové činnosti má za následek vyšší podíl přesčasové práce v této profesi,“ upřesňuje Šťáhlavský.

Problém se ovšem netýká pouze strojvedoucích. „Průběžně doplňujeme stavy ve všech profesích. Od strojvedoucích, přes vlakvedoucí, až po IT specialisty. Aktuálně nám ale dělají starost i některé dělnické profese, které jsou nezbytné pro údržbu vozidel, jejich opravy a provoz. Cítíme například akutní nedostatek soustružníků kovů, elektromechaniků, mechaniků elektronických zařízení nebo posunovačů,“ dodal Šťáhlavský.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video