Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žaluda: Nejsem homosexuál. Dušek ztratil vliv, proto si vymýšlí

  19:55aktualizováno  13. března 14:14
Velkou bouři vyvolal v posledních dnech odborář Jaromír Dušek, který obvinil lidi na drahách, na ministerstvu dopravy i na Úřadu vlády z homosexuálního spiknutí. Ředitel drah Petr Žaluda to v rozhovoru pro MF DNES odmítá a navíc říká: "Dušek v roce 2008 hlasoval pro lidi z mého vedení, nic nenamítal."

Petr Žaluda. Nejsem homosexuál, ale nepřišlo mi relevantní podobné věci vyvracet | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Odborový předák Jaromír Dušek prohlásil, že České dráhy ovládá skupina homosexuálů. Co vás napadlo, když jste viděl ten článek?
Nechtěl jsem věřit vlastním očím. Zvykl jsem si na drahách na různé útoky, ale nenapadlo mě, že by mohlo přijít něco podobného.

Jak to vnímala vaše přítelkyně?
Byla překvapena, ale vzala to s humorem. Řekla mi v nadsázce, že je ráda, že nechodím za holkami.

Vy to ale, předpokládám, neberete s takovým humorem.
Nejsem homosexuál, ale nepřišlo mi relevantní podobné věci vyvracet. Spíše mi vadilo, že to zasáhlo mé okolí. Například slova o mafii a špatném managementu, který ovládá České dráhy.

Jak to zasáhlo vaše okolí?
Slova o spiknutí a mafii jsou absurdní. Ale jestli spolupráce Žaludy a ministra dopravy Slamečky zařídila dlouhodobé smlouvy s kraji a dokázala zlepšit hospodaření Českých drah, tak budiž, ať si tomu říká každý jak chce.

Snížili jsme loni náklady o miliardu, výdaje na marketing o 200 milionů a ty peníze některým lidem zřejmě chybí. Kritika přichází hlavně od těch, kteří si zde jeli svůj vlastní byznys.

Ministr Slamečka, který byl také těmi výroky dotčen, chce podat na Duška trestní oznámení a přirovnal výroky Duška k nacistické rétorice. Podáte také žalobu?
Dráhy uvažují o právních krocích, já osobně ne. Nechci klesnout na úroveň pana Duška. Považuji jeho slova za obrovský úlet.

Jaromír Dušek v roce 2008 seděl v dozorčí radě Českých drah. Takže také schvaloval nové lidi do vaše vedení, které je dnes zde?
Ano, v září a listopadu 2008 hlasoval pro moje dva nové náměstky. Díval jsem se na zápisy ve středu. Dnes kritizuje jakousi partičku, ale sám ty lidi schválil. Ptám se, proč další útoky na dráhy přišly teď?

Útoky a kritika na vás jsou ale trvalé. Vy snad vidíte nějakou změnu?
Snížili jsme loni náklady o miliardu, výdaje na marketing o 200 milionů a ty peníze, z nichž někteří lidé profitovali, jim podle všeho chybí. Jsem přesvědčený, že kritika přichází hlavně od lidí, kteří si zde jeli svůj vlastní byznys.

Odborové sdružení železničářů, které Dušek kdysi vedl, má vůči němu velké výhrady a hovoří i o finančních nesrovnalostech za Duškova vedení. Co si o tom myslíte?
Jedna z teorií říká, že útok na nás mu může posloužit jako zakrytí těchto problémů. On říká, že jsme nejhorší management široko daleko a že kdosi zpronevěřil nějaké peníze. Žádné důkazy ale nepředložil, jsou to výmysly.

Podle Duška bylo nové vedení drah sestaveno jako "spiknutí homosexuálů". Vy jste zde více jak dva roky, jak bylo vedení tedy sestaveno?
Dráhy nebyly vzor ideálně řízené firmy, takže jsem si samozřejmě přivedl nové lidi. Snad nemohl nikdo očekávat, že by to zůstalo ve staré sestavě. Například na místo náměstka přišel Michal Nebeský, kterého považuji za špičkového odborníka na finance, a dráhy byly skutečně v tragické finanční situaci. Pak přišel třeba Milan Matzenauer, uznávaný expert na nemovitosti. A další lidé z velkých firem. Pokud si někdo myslí, že sem přišli kvůli větším platům, tak je na omylu. Všichni z vedení bereme méně, než jsme měli předtím v soukromém sektoru.

Já se nestydím za svůj plat, odpovídá velikosti a práci

Buďte v případě platů konkrétnější.
Já jsem si neurčoval plat. Je stejný jaký měl můj předchůdce a podobné to bylo u mých náměstků. Na rok 2008 byl ještě starým managementem udělaný nerealistický plán, který jsme nesplnili a odměny jsme si proto nevyplatili. V minulém roce jsme si snížili základní plat o 15 procent a vzdali jsme se odměn. Většina vedení drah si tak naopak v posledních dvou letech ve svých platech pohoršila proti předchozím příjmům.

Přesto jsou na české poměry vaše platy hodně vysoké, to snad uznáte.
Jsou, ale my čekáme, jak to vlastně bude. Ministerstvo financí říká, že výšku mezd má určit ministr dopravy a nějaká komise. My s tím souhlasíme, čekáme, jak budou nastavena pravidla.

Jenže podle toho plánu by platy manažerů státních firem měly být srovnatelné s podobně velkými podniky v soukromém sektoru. To byste pak v některých případech mohli brát dokonce víc než dnes. Má proto uvažovaná změna logiku?
Není důvod, aby byli manažeři státní firmy hodnoceni jinak než lidi v privátní odpovídající společnosti. Pokud tedy chceme dosáhnout lepších výsledků. My jsme byli první, kdo platy zveřejnili, předtím jste se o mzdě šéfa drah nic oficiálně nedozvěděl. Chtěli jsme být transparentní, ale veřejnost na to stejně reagovala negativně.

To se nedivte, každý nebere 500 tisíc měsíčně jako vy a Češi jsou tradičně rovnostářští.
Já se nestydím za svůj plat, odpovídá velikosti a práci ve firmě. A teď ho mám snížený. Pokud to chce ale vláda nastavit jinak, počkáme si na podmínky. Když to má podle záměru odpovídat velkým privátním firmám, tak ten plat nebude menší.

To je jedna věc. Druhá, že České dráhy byly vždy ve ztrátě. Tak proč tak velká mzda za špatné výsledky?
Každý ví, že jsme přišli do podniku, který byl v problémech. Jenže to nebylo naší vinou! Nikdo nám nemůže vyčítat stav, ve kterém jsme dráhy převzali. A stav to byl tragický – minus pět miliard, skoro zde nebylo na výplaty. V minulém roce jsme firmu dostali do provozního zisku jedné miliardy, což bylo poprvé v historii. Celková ztráta byla jedna miliarda, protože se loni nepodařilo prodat všechny zbytné majetky. Plán na tento rok je vyrovnané hospodaření a provozní zisk dvě miliardy. To tady nikdy nebylo.

Ano, některé vlaky mají zpoždění, ale není jich moc. Ano, některé vlaky nejsou ideálně čisté. Ano, někdy se personál vlaků ještě nechová profesionálně. To, co jsme ale udělali zde uvnitř, to veřejnost nevidí. Ji zajímají jiné věci.

Není v tom jen šikovné účetnictví a finanční kličky?
Kličky tady byly před naším příchodem. My nikdy nebudeme moc vydělávat, protože zabezpečujeme veřejnou službu a na té se nedá "rejžovat". Nejsme ČEZ. Takže já považuji práci nového vedení za úspěch. A podle toho mají být posuzovány i platy.

Co tak zázračného se vám podařilo, že máte provozní zisk?
Nastala totální změna fungování, máme jiná pravidla, odlišné procesy rozhodování. Chápu, že těm, co předtím profitovali z jiného řízení podniku, se to dnes nelíbí. Kdysi se mohlo stát, že přišla falešná faktura na 20 milionů a proplatila se. To už možné není.

Proč vás tedy veřejnost i část expertů tak tvrdě kritizují a tvrdí, že se zde krade ve velkém dál?
Protože veřejnost nezná podrobnosti. Je fenoménem všech drah obecně, kromě Švýcarska, že jsou kritizovány. Vlaky mají lidé rádi, hodně je používají, ale přesto jsou České dráhy neustále pod palbou kritiky. Ano, některé vlaky mají zpoždění, ale není jich moc. Ano, některé vlaky nejsou ideálně čisté. Ano, někdy se personál vlaků ještě nechová profesionálně. To, co jsme ale udělali zde uvnitř, to veřejnost nevidí. Ji zajímají jiné věci.

Co tím konkrétně myslíte?
V minulosti nám kraje neplatily jako dnes. Dohodli jsme se s nimi i s ministerstvem dopravy na desetiletých smlouvách. Nikdy předtím to tak nebylo. To nám umožní investovat a postupně modernizovat a kupovat nové vlaky. Veřejnost se konečně dočká. Uvidí to, po čem dlouho volá. Konečně nám také banky půjčí peníze bez státních záruk. Loni jsme zvedli tržby a snížili náklady.

Veřejnost si však pořád stěžuje a někdy i oprávněně.
Denně vypravíme 4 000 vlaků, z nich je skutečně kolem tří procent těch, které nevyhovují normám. To je kolem 120 vlaků. Je to hodně. Pak nás za to někdy veřejnost oprávněně kritizuje. Ale modernizace byla zanedbávána celá desetiletí, nejde to změnit tak rychle.

Výroky odboráře Duška zazněly na pozadí probíhající diskuse o zaměstnaneckých výhodách. Dráhy jsou jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Jak placení těch výhod zatěžuje hospodaření firmy?
Našich 28 000 zaměstnanců má standardní benefity. Pojištění, stravenky. Vychází to z kolektivní smlouvy. Odlišují nás režijky na jízdu vlakem. Vychází to z historie. Někdo to kritizuje, ale já považuji za normální, že železničář ji má, vždyť mnoho z nich dojíždí do práce vlakem. Těžko se však vyčísluje hodnota jedné té karty.

Kdyby se benefity danily, tak by se vám zvýšily například právě kvůli režijkám náklady, ne?
Ano. Kdyby to postihlo všechny naše lidi, tak by šly náklady do stamilionů jak bychom to pak měli řešit? Museli bychom například část nákladů přenést na zaměstnance a řešit právě cenu jedné režijky. Bylo by to hodně komplikované.

Takže vám vlastně vyhovuje řešení, které protlačují odbory a levice, že to zůstane tak, jak to je?
To je hodně citlivá otázka. Jako ředitel Českých drah říkám, že je to pro nás v pořádku tak, jak to schválila Sněmovna. Jako občan si myslím, že se má více diskutovat o benefitech. Ale je běžné, že zaměstnanec Škodovky bude mít slevu na auto, že číšník si dá za jinou cenu oběd v restauraci, kde pracuje. Naše režijky beru jako součást celkového odměňování.

Auto s masážní sedačkou jsem si neobjednal já

Zvykne si člověk lehce na různé výhody, které v práci dostává?
Samozřejmě. Každý. A všude.

Ptám se kvůli vašim benefitům. Ty nebudou malé. Jsou také velmi kritizovány. Co přesně máte?
Jsou standardní a odpovídají pozici, kterou zastávám.

Hmm... to jste mi moc neřekl. Chci konkrétnější odpověď.
Každý z úzkého vedení měl předtím nárok na dvě služební auta. Považoval jsem to za nesmyslné, tak jsme to hned zrušili. Zrušili jsme příspěvek, který se týkal zdraví. A příspěvek na pojištění odpovídá platům. Nic nestandardního nemám.

Auto s masážní sedačkou je podle vás standard?
To auto bylo objednáno před mým nástupem. Buď to někdo udělal, že mi chtěl někam vlézt, nebo to byla na mě nastražená past. Ten, který to objednal, už tady nepracuje.

petr žaluda

Tak kdopak tady má zelenou? - Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah

* 44 let
* Narozený v Brně.
* Vystudoval Vysoké učení technické v Brně (1984–1989).

* V letech 1996 až 2002 pracoval v penzijním fondu Winterthur, pak až do roku 2007 jako šéf Credit Suisse Life & Pensions pro Českou a Slovenskou republiku. Poté vedl téměř rok pojišťovnu AXA. Generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah je od 1. února 2008.

* Jako koníčky udává především sport a četbu.

Nejenom Jaromír Dušek, ale i jiní lidé hovoří o tom, že dráhy ovládá klientelismus, že se zde odehrávají podivná výběrová řízení nebo že se naopak vůbec někdy neodehrávají. Máte nějaké mechanismy, jak tomu zabránit?
Chceme mít u výběrových řízení vždy nezávislého odborníka, který nebude z drah. Pokud bývají zakázky ovlivněny, tak většinou už při vypisování podmínek, tam se to musí ohlídat. U každé zakázky bude navíc jiný odborník.

Není to málo? Proč k tomu nepozvete třeba nezávislé nevládní organizace, ať to ohlídají?
Ale my je zveme! Spolupracujeme s Transparency International. Pokud to chtějí kontrolovat, zveme je. Jenže já nepovažuji systém výběrových řízení za šťastný. Pokud budu chtít někomu zakázku dát, tak výběrové řízení mi to ospravedlní. V soukromé firmě jsem si partnery "vydusil" při jednání a dosáhl co nejlepších podmínek. To tady nejde.

Řekněte mi nějaký příklad.
Dvakrát jsme vypisovali výběrové řízení na 100 vagonů, až jsme to museli odpískat. Jednou se nikdo nepřihlásil a podruhé byla cena o 100 procent vyšší, než jsme požadovali. Ztratil jsem tím zbytečně rok a půl. Přitom jen v letošním roce chceme dát do investic přes pět miliard a doufám, že v příštím to bude ještě víc. Zejména chceme obnovit vozový park. V nejbližších týdnech se vypíší soutěže na rekonstrukce vagonů na dálkovou dopravu, také na vlaky pro regionální dopravu. Zakázky musí být v pořádku.

Blíží se volby, jste státní firma, kterou protečou miliardy. Nebojíte se, že nová vláda vás vyhodí a obsadí si to zde svými lidmi?
To nevím. K práci patří i to, že vás někdo může vyměnit. Najali mě jako manažera, a pokud to bude někdo hodnotit podle toho, co jsme zde udělali, tak nemám o své místo obavu. Máme vize až do roku 2012, kdy by výsledky měly být viditelné i pro veřejnost, jak už jsem o tom hovořil před chvilkou. Pokud se zde budou střídat ředitelé každý rok, jak tomu bylo předtím, tak na drahách zavládne jen chaos.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

VIDEO: Balíky létaly z auta do dálky, pošta pracovníka vyhodila

Pošta v akci. Svérázné doručování balíků zachytil svědek

Okamžitým ukončením spolupráce „ocenila“ Česká pošta pracovníka, kterého svědek natočil, jak v obci Strání na...



Další z rubriky

Z kluziště u Jošta musel zmizet reklamní vůz, vadil brněnským památkářům

Bruslaře při slavnostním zahájení ve středu 6. prosince překvapilo, že kromě...

Z kluziště na Moravském náměstí v Brně v noci zmizel vystavený mercedes a spolu s ním i reklamní nápisy. Radnici...

Stezka v korunách stromů je pod sněhem, z výšky je vidět i na lyžaře

Pohled na zimní stezku v korunách stromů v krkonošských Janských Lázních...

Stezku korunami stromů v Janských Lázních zasypal sníh. Zatímco v létě vypadala jako mraveniště, v těchto dnech...

Starosta Nymburku uzavřel lávku stejné konstrukce, jako spadla v Troji

Lávka pro pěší přes řeku v Nymburku

Ve středočeském Nymburku odpoledne uzavřeli lávku přes Labe, která je totožné konstrukce a od stejného projektanta jako...



Najdete na iDNES.cz