Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákon dovoluje řidičům politiků porušovat pravidla

  1:00aktualizováno  1:00
Prosviští-li kolem vás policejní řidič s politikem, smiřte se s tím, že při jakékoliv následné stížnosti nemáte šanci. Příklady z poslední doby jasně ukazují, že policisté mají vždy možnost se jakékoliv kritice či trestu vyhnout.
Bublanův řidič jel 170 km/h. Prý kvůli ministrově bezpečnosti.

Bublanův řidič jel 170 km/h. Prý kvůli ministrově bezpečnosti. | foto: Michal KrumphanzlČTK

Jak je to možné? Stačí, když prohlásí, že museli jet rychle kvůli bezpečnosti.

Přesně tento důvod uvedl ředitel ochranné služby ministerstva vnitra Lubomír Kvíčala, když vysvětloval nedělní jízdu vládní limuzíny s ministrem vnitra Františkem Bublanem. - více zde

"Nově jsme zjistili, že řidič jel rychleji kvůli bezpečnosti pana ministra. Nebylo to proto, že by museli spěchat," sdělil Kvíčala.

Do středy totiž existovala verze, podle které řidič musel s Bublanem spěchat z jeho domova v jihomoravské Veverské Bítýšce, aby ministr stihl odlet z Prahy na důležité mezinárodní jednání.

Jenže pak se ukázalo, že spěch nebyl vůbec důležitý - vládní limuzína dorazila do Prahy v neděli ve čtyři odpoledne a letadlo letělo až o dvě hodiny později.

Jestli auto muselo jet kvůli bezpečnosti ministra opravdu tak rychle, to už nikdo nikdy objektivně nezjistí. Bublan i Kvíčala shodně prohlašují: "Řidič rychlou jízdou žádný zákon neporušil."

Rychle, bez majáčku i bez pásů
Podobně - tedy bezpečností převážených osob - Kvíčala hájil i dalšího svého podřízeného, který jel podle informací MF DNES po dálnici velmi rychle se zapnutým majáčkem, ale nakonec zastavil na odpočivadle a šel v poklidu do restaurace.

"Převážel zahraniční diplomaty, u kterých jsme prováděli vzhledem k událostem na Blízkém východě zvýšená bezpečnostní opatření. Zastávka na odpočívadle byla plánovaná a není na ní nic neobvyklého," uvedl Kvíčala.

V České republice tak existují zákony, které řadě policejních řidičů dovolují takřka cokoliv. Například? Policejní ochranka nemusí dodržovat stanovenou rychlost, a to ani v případě, že má vypnutý majáček, nemusí se poutat bezpečnostními pásy, může za jízdy telefonovat.

Taková benevolentní pravidla mají mimo jiné řidiči, kteří vozí premiéra, šéfy obou parlamentních komor a ministry vnitra, zahraničí i obrany.

Není vyloučeno, že se tato praxe změní. Například předseda Strany zelených Martin Bursík i předseda KDU-ČSL říkají, že takové pravomoci policistů se jim nelíbí.

"Takové výhody jsou zcela nesmyslné," tvrdí Bursík. "Auta s politiky by měla mít výjimku ze zákona jen v mimořádných případech, například při bezpečnostním ohrožení státu. A to by se mělo týkat jen premiéra a ministrů vnitra a obrany, u jiných k tomu nejsou vůbec žádné důvody," prohlašuje Bursík.

"Když jsem byl v minulosti ministrem, hned první den jsem řekl řidičům, aby majáček dali do kufru," dodává.

Podobně mluví také Kalousek. "Celá řada lidí, jejichž práce není o nic méně důležitá než práce vládních politiků, se bez majáčku obejde," míní šéf KDU-ČSL.

Problémy s rychle jedoucími policisty a politiky mají také v zahraničí. Například bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko překročil na dálnici v Rakousku limit o 100 kilometrů v hodině a policistům se jej podařilo zastavit až po osmi kilometrech.

A ve Francii ministr vnitra Nicolas Sarkozy překračoval rychlost, jel na červenou a ještě v protisměru.

Co všechno mohou řidiči politiků

Řidiče politiků lze rozdělit do dvou kategorií:
1. Premiér, předsedové obou parlamentních komor a ministři zahraničí, vnitra a obrany mají řidiče-policisty z ochranné služby ministerstva vnitra. Tito policisté mají proti běžným řidičům velké výjimky. Například mohou jezdit tak rychle, jak chtějí, a to i bez použití majáčku. Kromě toho nemusí být připoutáni, mohou za jízdy telefonovat, a dokonce mohou zastavovat jiná vozidla.
2. Ostatní členové vlády mají řidiče-civilisty. Tito řidiči musí jezdit stejně jako ostatní lidé - pokud tedy nemají puštěný maják. Pokud ho pustí, mohou jezdit rychleji, nemusí respektovat červenou a mohou vjet do jednosměrky.
Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

VIDEO: Balíky létaly z auta do dálky, pošta pracovníka vyhodila

Pošta v akci. Svérázné doručování balíků zachytil svědek

Okamžitým ukončením spolupráce „ocenila“ Česká pošta pracovníka, kterého svědek natočil, jak v obci Strání na...



Další z rubriky

Konstrukční vadu trojské lávky zatím nikdo nepotvrdil, řekl Dolínek

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek v diskusním pořadu Rozstřel. (14....

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek odpovídal v Rozstřelu iDNES.cz na otázky související s pádem lávky přes Vltavu...

Znalec: Projevy Adama B. Bartoše mi připomínají třicátá léta v Německu

Adam Bartoš a jeho Národní demokracie se soudí se státem kvůli zprávám o...

Projevy předsedy krajně pravicové Národní demokracie Adama B. Bartoše mi připomínají třicátá léta v Německu, uvedl u...

O nás bez nás, rozčílil starostu Svitav krajský návrh na odklon kamionů

Srážka tří aut zkomplikovala dopravu ve Svitavách. (25. 5. 2017)

Zastupitelstvo Pardubického kraje za normálních okolností funguje jako tichá a bezchybná hlasovací mašina, která všemi...



Najdete na iDNES.cz