Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zakázka za 114 miliard pokračuje, přestože začala vadit i politikům

  5:59
Výběr firmy, která ovládne likvidaci starých ekologických škod, vzbuzuje stále větší pozornost. Ačkoli se množí hlasy, které před největší státní zakázkou v historii varují, ministerstvo financí nechce tendr za 114 miliard zrušit. Zájem na jeho pokračování mají totiž obě velké strany.

Když stát v minulosti privatizoval podniky zatížené ekologickými škodami z dob socialismu, přislíbil je na své náklady uhradit. Podle ministerstva financí tak má učinit do roku 2015.

Ministerstvo financí odmítá požadavky některých politiků zastavit obří tendr na odstranění ekologických škod v hodnotě kolem 114 miliard korun. Před několika dny to řekl ministr Eduard Janota s tím, že podle jeho názoru o vítězi soutěže bude rozhodovat až vláda vzešlá z říjnových parlamentních voleb.

"Kdybych v této chvíli projekt přerušil, hrozilo by riziko arbitráže proti České republice," řekl ještě dříve pro Českou televizi.

Zakázka za 114 miliard

Když stát v minulosti privatizoval podniky zatížené ekologickými škodami z dob socialismu, přislíbil je na své náklady uhradit. Podle ministerstva financí tak má učinit do roku 2015. Prý by to ale nestihl, a tak chce zodpovědnost přenést na soukromou firmu.
 
Ministerstvo proto loni na podzim vyhlásilo veřejnou soutěž. Z původních šesti zájemců stihla Topolánkova vláda v dubnu polovinu vyřadit. Zbylé tři firmy (Geosan Group, Marius Pedersen Engineering a společnost Environmental Services)
mají do poloviny srpna představit svůj konkrétní plán. Ve druhém kole už bude rozhodovat pouze cena, kterou uchazeči státu nabídnou.

Koncem srpna je termín pro podání nabídek. Poté poběží devadesátidenní lhůta, ve které musí výsledek projednat vláda a buď smlouvu s vítězem schválit, nebo zamítnout.

Podle některých politiků je právě velký tendr jedním z důvodů, proč se jinak tolik znepřátelená ODS a ČSSD dohodla relativně snadno na nové vládě.

Rozdělovat se budou velké peníze a strany chtějí "být u toho". Nebo alespoň zajistit hladký průběh soutěže, která má být rozhodnuta 11. listopadu.

Podle náměstka Tomáše Uvíry by ale mohl být proces urychlen, kdyby někdo nabízel likvidaci škod za výrazně nízkou cenu - v tom případě by mohl o tendru rozhodnout i současný kabinet Jana Fischera.
 
Podle dnes už bývalého předsedy KDU-ČSL Jiřího Čunka zakázka vysvětluje i to, proč chtělo být za každou cenu ve vládě i lidovecké křídlo kolem Miroslava Kalouska.

Právě bývalý ministr financí přišel s nápadem zahrnout všechna výběrová řízení do jednoho balíku. "Vždycky chce být u moci a velkých věcí. Jsem přesvědčen, že tato velká koalice a účast Kalouska v ní je především kvůli těmto penězům," řekl už před časem MF DNES.
 
V posledních týdnech se ke kritikům připojil i předseda zelených Martin Bursík. Podle něj je zakázka o 75 miliard předražená, škody by se daly uhradit za 40 miliard korun.

A na veřejnosti zakázku kritizují i socialisté. "Domnívám se, že představuje riziko pro veřejné rozpočty a mělo by být koncepčně přehodnoceno či zrušeno," řekl iDNES.cz statutární místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.
 
Soutěží se dlouhodobě zabývá i nevládní organizace Transparency International. "Jde o naprosto špatný záměr vlády. Nejlepším řešením by bylo přípravu zakázky úplně zastavit. Rozhodně by o ní neměla rozhodovat přechodná úřednická vláda bez politické odpovědnosti," praví se v prohlášení organizace. Na její popud začal zakázku prověřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. 

Podivná zakázka, ze které stát nic nemá

O tom, že se zakázkou není třeba spěchat, mluví i politici stran, kteří se nyní už vlády neúčastní. "Myslím si, že v tuto chvíli není vůbec třeba to řešit. Není žádné nebezpečí prodlení, není pravdou, že by nás někdo v Evropě za to penalizoval. Až vláda s mandátem může dělat největší zakázku, která tady kdy byla," řekl Čunek iDNES.cz.

"Celou zakázku považuji za ekonomický nesmysl," přidává se bývalý ministr financí Vlastimil Tlustý. Podle něj není vůbec jasné, o co vlastně ministerstvu financí jde, když mezi věřitele (soukromý podnik) a dlužníka (stát, který se zaručil za ekologické škody) vkládá další subjekt coby prostředníka. Podle něj pro stát neplyne z této operace žádný profit.
 
Naopak, stát může celá záležitost vyjít ještě dráž. Podle ministerstva financí je číslo 114 miliard je pouze "garance", tedy maximum, které se stát smluvně zavázal uhradit za ekologické škody. Není to ale výše škod - pokud se ukážou další náklady, stát je musí uhradit také. Už několikrát tak došlo k navyšování garancí.
 
Smysl celého projektu ale nedokáží vysvětlit ani ti, kteří se zakázky zastávají. Bývalý premiér Mirek Topolánek na dotaz odmítl odpovědět, stejně jako exministr Miroslav Kalousek. Tajemně mlčí i premiér Jan Fischer při dotazu, zda rozhodnutí o zakázce "spadne" na jeho vládu, nebo až na tu další. 

Vítěz je jasný, šušká se mezi politiky

Tlustý i Čunek naznačují, že za spěchem kolem výběrového řízení může být snaha nechat vyhrát konkrétní firmu, respektive konsorcium firem. "Zbytečně se zanáší nedůvěra mezi občany a politiky, protože se mluví o tom, že zvítězí firma Marius Pedersen. Jestli to tak je nebo ne, nevím, já u toho nejsem a na této záležitosti se nepodílím," uvedl Čunek.
 
Marius Pedersen se vyjadřuje zdrženlivě. Podle něj mají lepší pozici jeho soupeři. "Nemohu vám říci, kdo je politiky favorizován. V médiích jsem se dočetl o velkých preferencích uskupení J&T a SITA. Geosan je rovněž významný hráč a nemluvím ani o PPF. Jednoduše v této chvíli už není slabých hráčů," řekl iDNES.cz obchodní ředitel firmy Pavel Borůvka, ačkoli například PPF byla ze soutěže vyřazena.
 
Podle Tlustého by zase soutěž mohla vyhrát firma, která je nějakým způsobem napojená na Škodu Plzeň. "Já samozřejmě nevím, jak to dopadne, ani nevím, je-li to pro někoho chystáno. Ale když je něco nesmysl, pak hledám logické vysvětlení. Nějaké tam být musí, lidé nedělají nesmysly pro nic za nic," uvedl Tlustý s tím, že to všichni říkají, ale důkazy nemá.
 
Škoda Holding se přitom soutěže neúčastní. "Škody Holding ani nikoho ze skupiny Škodovky se zakázka na odstraňování ekologických škod netýká. Škoda Holding se zabývá dopravním a energetickým strojírenstvím, nikoli sanacemi," řekl iDNES.cz tiskový mluvčí Škodovky Miroslav Novák.
 
Jediným veřejně známým pojítkem je to, že Marius Pedersen už před lety ve Škodovce likvidoval ekologické škody za několik miliard. Vztah mezi firmami popírá i Borůvka. "Co se týká vztahu Marius Pedersen, a.s. a Škoda Holding, tak žádný není. V tuto chvíli pokud vím, tak pro tuto společnost ani nezajišťujeme služby v oblasti odpadového hospodářství," tvrdí ředitel Marius Pedersen.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...