Nový silniční zákon pro takové přestupky sice zrušil trestné body, ale pokuty zachoval. Navíc, skutečně se toleruje pouze alkohol do hranice 0,24 promile. "To je tolerance měřicích přístrojů plus hladina, která může být v těle přirozeně, bez toho, že byste se napili," vysvětluje toxikolog záchytky nemocnice na Bulovce Jaroslav Zikmund.
Limit, o kterém mluví, platí už více než rok. Podle pokynu policejního prezidenta pouštěli policisté řidiče s touto a nižší hladinou alkoholu bez trestu. Změna trestů za alkohol není jediná, která by mohla řidiče v novém silničním zákoně zmást.
Třeba povinnost obout zimní pneumatiky bude podle zákona platit jen v případech, kdy je pravděpodobné sněžení či námraza. Ale dohadování se s policistou při případné kontrole bude na řidiči. "Můžu jen ujistit, že při 15 stupních nad nulou pneumatiky kontrolovat nebudeme," říká šéf dopravních policistů Leoš Tržil.
Některé změny se Tržilovi příliš nelíbí. Například to, že poslanci snížili počet trestných bodů za nebezpečné a rozšířené telefonování za volantem ze tří na dva. "Body se měly spíš přidat," míní Tržil. Naopak je spokojen s tím, že strážníci městské policie budou moci opět měřit rychlost bez varovných cedulí.
Poprvé od roku 2006, kdy byl zaveden, se mění bodový systém, a to výrazně. Spousta přestupků z něj zmizela, hlavně ty drobné za jeden či dva body. "Vítám to, je to zpřísnění systému, zůstaly v něm jen prohřešky proti bezpečnosti provozu, a tak by to mělo být," míní Tržil.
Bodování některých přestupků bude naopak přísnější a některé nově přibyly. Kdo bude kličkovat a ohrožovat ostatní na dálnici, má to nově za pět bodů místo tří. A když pojedete kolem nehody, nezastavíte a nepomůžete, může to být za sedm bodů.