|
"Viděl jsem ve vzduchu letadlo, jak míří přímo na nás," popisuje havárii její přímý svědek Miroslav Šupita. On a jeho manželka bydlí asi sto metrů od lesa, kam se MiG-21 zřítil. "Ještě v deset byla mlha, ale dalo se rozeznat, že pilot chtěl zabránit pádu na vesnici a do poslední chvíle se snažil stíhačku ovládat," vypráví hodinu po tragické události ještě vystrašený Šupita.
"Pak jsme slyšeli ránu, z lesa létaly větve a vycházel kouř," vypráví svědek havárie Šupita.
Letadla dopadla do prostoru muniční základny Bílek, jenom nepatrný kus od
Základní parametry letounu MIG-21 | |
maximální rychlost | 2,05 Mach |
hmotnost | 4 600 kg |
maximální hmotnost | 8 500 kg |
dostup | 17 500 m |
rozpětí | 7,16 m |
délka | 15,77 m |
výška | 4,80 m |
Oba piloti, kteří létali sto šedesát hodin ročně, patřili k nejzkušenějším. Jeden z nich se již loni v červnu katapultoval z dvoumístného migu při srážce stíhaček MiG-21, jež se vracely na čáslavskou základnu. Rovněž tehdy zahynuli dva piloti této elitní letky.
Ačkoliv se komise expertů, která nehodu vyšetřuje, původně domnívala, že se letouny obdobně jako vloni srazily při manévru, generál Padělek to po několika hodinách zkoumání trosek vyloučil.
"Nesrazily se, jak jsme si původně mysleli. Šlo o náraz dvojice letounů do země při návratu na letiště a my teď zjišťujeme, proč ke katastrofě došlo. Oba stroje dopadly téměř na stejné místo," řekl generál.
Jako aktivní pilot nabízí jednu z možných variant nehody: "Vedoucímu skupiny mohl selhat výškoměr, přičemž jej ten druhý - vedený pilot - vždy slepě následuje.
Proto stíhačky dopadly téměř na stejné místo." Experti zkoumají, proč se zkušení piloti dostali do polohy, v níž se řítili vstříc zemi, aniž si to uvědomovali.
Jako nejpravděpodobnější příčinu nehody Padělek tipuje selhání techniky. "Mohli chybovat i piloti, ale vzhledem k jejich zkušenostem i nadprůměrnému počtu hodin, který nalétali, o tom pochybuji," řekl. I když se vyšetřovací tým bude zabývat všemi možnými příčinami katastrofy, soustředí se na selhání techniky.
Věděli piloti, že v hustých mracích letí přímo k zemi? "Pokud si to uvědomili, nestihli už zareagovat." míní Padělek.
Další svědek nehody Drahuše Šupitová s úzkostí v hlase popisuje, že jí nad hlavou proletěla sedačka s pilotem, jemuž se neotevřel padák. "Už bylo asi moc pozdě," domnívá se Šupitová.
"Podle očitých svědků vymýtily letouny v lese průsek. Tělo jednoho z pilotů našli záchranáři u plotu muničního skladu. Opodál ležel doutnající motor a sedačka, k níž byl připoután oranžový člun s dalšími záchrannými pomůckami. Pilota přikrýval bílý padák.
Generál Padělek potvrdil, že jeho lidé našli takzvané černé skřínky, které zapisují důležité parametry letu. "Záleží ovšem, v jakém jsou stavu, abychom je mohli analyzovat," řekl.
Letectvo má podle generála v záloze dost stíhaček, jimiž může nahradit dva odepsané stroje elitní letky, která plní úkoly ochrany vzdušného prostoru NATO.
"Naše závazky vůči alianci nejsou ohroženy," ujistil generál.
Trosky jedné z havarovaných stíháček MIG-21 v lese u obce Bílek na Havlíčkobrodsku, 10. října 2000 |
Plachta pravděpodobně ukrývá tělo pilota stihačky MIG-21, která se po srážce zřítila do lesa u obce Bílek na Havlíčkobrodsku, 10. října 2000 |
Vojáci hlídají prostor, kam se po srážce zřítila jedna ze stíhaček, 10. října 2000 |
Vojáci se snažili části havarovaného migu ukrýt před objektivy fotografů, 10. října 2000 |