Ministerstvo dopravy zdůvodňuje návrh tím, že po silnicích jezdí silné motorky s nezkušenými jezdci, což ohrožuje bezpečnost provozu. (více o návrhu ministerstva dopravy čtěte zde).
Nové podskupiny kategorie motorek
|
Mírně se ale pozměnily kategorie A1 (stroje do 11 kW) a A2 (do 35 kW). První z nich bude dostupná motorkářům od 16 let (původní návrh počítal se sedmnácti lety), kategorii A2 pak vláda zpřístupnila už osmnáctiletým (ministerstvo navrhovalo 19 let).
Vyžadovaná dvouletá praxe na strojích o výkonu do 35 kW tak zpřístupní nejsilnější motorky už dvacetiletým řidičům. Začátečníci si budou muset počkat ještě déle.
"Nejzásadnější je zvýšení věkové hranice pro užívání velkých motocyklů. Teprve po dosažení 24 let bude možné jezdit na velkých motocyklech," připomněl ministr dopravy Vít Bárta.
Schválení ve vládě prakticky znamená, že novela by měla mít snadný postup Poslaneckou sněmovnou, kde má kabinet pohodlnou většinu. Otázkou zůstává Senát, kde vládne levice.
I tam ale má slušnou šanci - sociální demokraty o užitečnosti změny bude zřejmě přesvědčovat jejich plzeňská senátorka Dagmar Terelmešová, která se netají vášní pro silné motorky. Jezdí po motorkářských srazech po celé republice. (čtěte Nová senátorka stoupá politikou stejně rychle, jako se prohání na motorce)
"Naprosto s tím odstupňováním souhlasím. Když v 18 letech dostanou mladí nevyježdění kluci řidičák na silnou motorku a nevědí, jak se stroj chová, je to špatně, pak z toho jsou ty smrtelné úrazy," řekla iDNES.cz Terelmešová, která v letošních senátních volbách překvapivě porazila Jiřího Šnebergera z ODS.